חווים הארה: כך תשמרו על ילדיכם מפני נזקי השמש

לא מספיק למרוח לילדים מקדם הגנה, צריך לדעת איך לעשות זאת, ובאיזה תכשיר כדאי להשתמש. סקרנו עבורכם

מסנן קרינה לתינוקות של מורז (צילום: יעקב הררי)
מסנן קרינה לתינוקות של מורז (צילום: יעקב הררי)
19 ביולי 2015

העור שלנו הוא מפה של זיכרונות ילדות. אנחנו אולי לא זוכרים מתחת איזו שמש ובאיזו חופשה הופיע כתם כזה או נקודה אחרת, אבל העור שלנו לעולם אינו שוכח. לכן רגע לפני שעונת הרחצה נפתחת, ואפילו לפני שיוצאים לרחוב עם הקטנטנים, כדאי לוודא מה האפשרויות שעומדות בפנינו כדי להגן עליהם. לא מספיק למרוח מקדם הגנה, צריך לדעת איך לעשות זאת ובאיזה תכשיר כדאי להשתמש.

אורלי רובינסון, מנהלת תחום הדרמו־קוסמטיקה של המותג הצרפתי Avene, מסבירה שבחירת מקדם ההגנה לכל ילד תלויה בסוג עורו ובגון עורו. "לדוגמה, לילדים בעלי עור בהיר מומלצים מקדמי הגנה גבוהים יותר, לבעלי עור שמנוני מומלץ להשתמש בתכשירים ללא שמן".

מאחר שהילדים נכנסים ויוצאים מהבריכה ומהים באופן תדיר ומזיעים הרבה בהשתוללויות וריצה, חשוב לוודא את משך עמידותו במים של תכשיר ההגנה מפני השמש. "השתכשכות במים, הזעה וחול שנדבק לעור הגוף מפחיתים מעמידותו של תכשיר ההגנה", מסבירה רובינסון, "לכן כדאי להקפיד למרוח קרם על הגוף והפנים מדי שלוש שעות. כשמורחים את עור הילדים כדאי לעשות זאת על כל הגוף, לפני לבישת בגד הים, גם במקומות אשר יהיו מכוסים בבגד הים".

במה שונה חשיפה לשמש של ילדים מזו של מבוגרים?

"ילדים נחשפים לשמש פי שלושה ממבוגרים, בממוצע. לכן יש למרוח על עורם קרם הגנה בכל יציאה מהבית בשעות שבהן השמש בשיא עוצמתה (16:00־10:00) ולהפחית ככל האפשר את משך חשיפתם של הילדים לשמש".

על מקדמי הגנה יש תאריך תפוגה. עד כמה צריך לעקוב אחריו?

"תכשיר ישן עלול להזיק לעור הילד ואינו יעיל בהגנה מפני השמש. לכן מומלץ לרכוש מסנן הגנה הנושא תאריך תפוגה. יצוין כי תכשירי ההגנה מפני השמש מיועדים לשימוש במשך שנה מיום פתיחת המוצר, גם אם תאריכי התפוגה המצוינים עליהם הוא לשנתיים".

מה ההבדל בין Sun Block ל־Sunscreen?

"תכשירי Sun Block מוגדרים כחסמי שמש. Sunscreen הם תכשירי הגנה מהשמש, מסנני קרינה. אם רוצים להגן על תינוקות רצוי להשתמש בסאן בלוק, וכשמדובר בילדים מגיל 8 ומעלה מומלץ להשתמש בתכשיר בעל מקדם הגנה בדרגת 40SPF מאחר שמעט קרני שמש הם דרך יעילה ליצירת ויטמין D בגוף החיוני לחיזוק העצמות".

אם הנזק כבר נעשה אפשר להקל על עור אדמומי בעזרת ספריי מים טרמליים. ספריי זה מכיל אך ורק מים טרמליים שנשאבים באופן סטרילי לתוך הבקבוק היישר ממעיינות אוון שבדרום צרפת. המים הטרמליים נקיים מבקטריות, מכילים יסודות מינרליים וקורט מינרלים וידועים בסגולות רפואיות. אפשר לרסס אותם גם במקרה של תפרחת חיתולים כדי להקל על הצריבה. נוסף על מקדמי ההגנה המסורתיים, קיימים בשוק גם מקדמי הגנה טבעיים על בסיס צמחים שלא רק מגינים מפני השמש אלא גם מטפלים בעור ומשקמים אותו.

מים טרמליים של אוון
מים טרמליים של אוון

"מקדם ההגנה של התכשיר מחושב על פי הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני האדמומית (כוויות השמש), בהשוואה לאורך הזמן שבו העור מאדים ללא הגנה", מסבירה שמחה עזריאל דגן, ND נטורופתית במורז צמחי מרפא. "החישוב פשוט: עור רגיל נשרף (מאדים) לאחר חשיפה של עשר דקות לשמש. שימוש בתכשיר עם מקדם הגנה 15 מאריך את משך הזמן עד לשרפת העור פי 15, כלומר 15X10 = 150 דקות, שהם כשעתיים וחצי של הגנה מהשמש. ככל שמקדם ההגנה גבוה יותר, כך משך הזמן הנדרש בין מריחה למריחה רב יותר".

אם הילד כבר שזוף, השיזוף עצמו לא מגן על העור מכוויות?

"שיזוף הוא סימן שהעור נפגע מקרינת שמש מופרזת והוא מנסה להגן על עצמו. שיזוף אינו מספיק כדי להגן על העור".