טיולים מומלצים לפסח: יום טיול בכרמלים

פסח הוא חגיגה של טיולים. הפעם אנו מציעים לכם טיולים מומלצים לפסח באזור כרמלים. פחות משעת נסיעה מהמרכז ואתם מגיעים לאחד האזורים הכי יפים וידידותיים לטיול בין ההר לים. יום שמשלב הנאה, עם העשרה והרבה מאוד כיף משפחתי

תל דור, חוף נחשולים, צילום: אריאלה אפללו
תל דור, חוף נחשולים, צילום: אריאלה אפללו

אזור כרמלים, המשתרע בין קיסריה בדרום למבואות חיפה שבצפון ובין רכס הכרמל שבמזרח לרצועת החוף המפורצת במערב, מציע שפע של אוצרות טבע ושלל אטרקציות ופעילויות המתאימות ליום בילוי נהדר עם הילדים. הנה כמה דוגמאות:

מלח הארץ, עתלית

שרשרת הרים לבנים קידמה את פנינו ולרגע נדמה שהחרמון המושלג נדד למחוז עתלית. משהתקרבנו ונגענו בהר התברר שמדובר במלח, הרבה מלח. אז לאן הגענו? למפעל המרתק של מלח הארץ ולמרכז המבקרים החדש שנפתח במבנה אבן יפהפה סמוך. בטרם יוצאים לסייר בשטח הפתוח עוברים בין התמונות המספרות את סיפורו החלוצי של המפעל שהוקם טרם הקמת המדינה, רואים את פסלי המלח המשחזרים את הפקתו וצופים בסרטון הסוקר את ההיסטוריה, את הייצור ואת תוצרי המפעל. לאחר מכן יוצאים לחלק המרתק – סיור מודרך בטרקטור ועגלה שעובר בין ההרים הלבנים לשדות המלח ובריכות האידוי המושכות אליהן אלפי ציפורים נודדות, ובהן להקת פלמנגו ורדרדה שהתנחלה במקום.

מלח הארץ מרכז מבקרים (2)

בחג תוכלו להצטרף לסיור הכולל גם צפייה בקציר המלח ואפשרות למלא מלחייה אישית. מתאים מגיל 8.

לפרטים: 9549561־04, מחיר: 10-20 ש"ח, בתיאום מראש, פרטים נוספים: salt.co.il

 

ים כרמל, יער עופר

מתחם אקשן ואתגרים הממוקם בראש היער, למרגלות מצפור היערנים של יער עופר. המתחם צופה אל הים ובין עצי היער מתפתלים מגלשת הרים באורך ק"מ, שעליה תוכלו לגלוש בעזרת קרוניות מהירות, מסלול אבובים יבש ממש כמו בהרי האלפים (מינוס השלג) וקנופי – אומגה בין העצים באורך 100 מטר משל הייתם בקוסטה ריקה. עוד בשטח: קיר טיפוס אתגרי, הליכה על חבלים התלויים בין שמים לארץ, סנפלינג בגובה עשרה מטרים, טרמפולינות, אמפיתיאטרון, מזנון לנשנושים קלים ומסעדה החולשת על הפנורמה של הכרמל והים.

סמוך לאתר האקשן יש מגוון מסלולי הליכה ורכיבה בשבילי יער מסומנים ומשולטים המומלצים לטיולי שטח עצמאיים, מתקני שעשועים וחניונים מוסדרים לפיקניק מול הנוף.

ים כרמל, יער עופר, 6600084־04. הכניסה ללא תשלום, הפעילויות בתשלום

 

הטכנודע, גבעת אולגה

מוזיאון ופארק מדע ששווה להגיע אליו במיוחד. בפארק מציגים את עולם המדע בעשרות מוצגים מרשימים ובמתקנים המדגימים עקרונות פיזיקליים יומיומיים: הקול העובר למרחקים, קרני שמש שמניעות סירות והדגמת חימום מים בדוד השמש. אחד החידושים המעניינים בפארק הוא "מעבדת הטבע" המשתרעת על ארבעה דונם של גן פעיל. בשטח עשרות מוצגים בנושאי אנרגיה, קול ותעופה ותחנות הפעלה מדעיות הכוללות הדגמות וניסויים.

הטכנודע, גבעת אולגה, צילום אריאלה אפללו (18)

במתחם התעופה לומדים על האחים רייט דרך עקרונות הכדור הפורח ועד הדמיות מדעיות לשיגורי טילים; במתחם הקול והמוזיקה שומעים על סיפורו של ההד והקסם של חליל הפאן; במתחם האנרגיה נערכות הדגמות סולאריות והדגמת התנועה במים של צוללות וסירות קיטור. עוד במוזיאון: מעבדה רפואית הכולל הדגמות והתנסויות ופלנטריום המאפשר צפייה בגרמי שמים. בחג (5.4־8.4) יתקיים במרכז חקר וגילוי סודות המדע המסתתרות בהגדה וסדנה לבניית פירמידה.

לפרטים: 6333505־04, 48 ש"ח, מידע נוסף: technoda.org.il

 

פרדייב – הגלריה לתעופה, חוף הבונים

מועדון פרדייב הוא מרכז לצניחה חופשית הנושק לים. המועדון הוותיק עבר מתיחת פנים, התמקם בהאנגר ענק ומלבד צניחות ראווה והתנסות בצניחת טנדם חווייתית (צניחה זוגית – גם לחסרי ניסיון) הכשירו אמפי מיוחד למי שמעוניינים לצפות בחגיגה האווירית.

מועדון פרדייב, גלריית התעופה, חוף הבונים, צילום אריאלה אפללו (134)

במקום פועלת גלריה מרתקת המוקדשת לראשית התעופה הישראלית פרי חזונו של דן מוקדי, טייס 16F לשעבר, שביקש להנציח 100 שנות היסטוריה, מורשת ותרבות של עולם התעופה המקומי. במבואה נתלו תמונות מרתקות, למשל תמונתו של מארק בונייר, הטייס הראשון שנחת בירושלים ב־31.12.1913, ולצדן מוצגים מדחסים מקוריים, פרופלורים מעץ וחרטום של מטוסBleriotxiz מאותה השנה. החלק שיסעיר את הילדים, ובעיקר את אבותיהם, הוא האנגר "ציפור האדם" שבו מוצגים חמישה מטוסים היסטוריים שבנויים מעץ וממונעים ידנית. בין המטוסים תוכלו לראות את האב טיפוס של מטוס משנות ה-20, מטוס פליט שעליו למדו חברי ההגנה לטוס, מטוס ששימש את קורס הטיס הראשון של האצ"ל ומטוס פייפר מ־1946 שהיה שייך, בין השאר, לשחקן סטיב מקווין.

בשטח ההאנגר נפתח בית קפה מדליק שמושביו נלקחו מתוך מטוסים, ובעודכם מנשנשים פיצות ומלקקים גלידה במרפסת תוכלו לצפות במופעי הצניחה על רקע נוף הכרמל והים.

לפרטים: ‬6391068־04, הכניסה ללא תשלום, הביקור בגלריה בתשלום ובתיאום מראש. הגעה: מכביש 4 בפנייה למושב הבונים, מידע נוסף: airgallery.co.il

 

גני הנדיב, רמת הנדיב

כשהברון רוטשילד עמד על הגבעה בין בנימינה לזכרון יעקב וצפה על המראה הנפלא הנשקף מסביב, הוא אמר לרעייתו הברונית: "רואה את עכשיו כמוני ומבינה, כי לא רק רומנטיקן ומשוגע הייתי…". שנים רבות לאחר מכן, בדיוק באותה הנקודה שבה הגשים את חזונו, הקים בנו ג'יימס את הגנים המנציחים את אביו הנדיב. עבודות התכנון והקמת הגנים הושלמו ב־1954 ומאז הם מוקדשים לרווחת הציבור ולזיכרון מורשתם של הברונים, שאחוזת קברם המרשימה ממוקמת בלב הגנים.

גני הנדיב, זכרון יעקב, צילום אריאלה אפללו (564)

הגנים הם סוג של גני ורסאי מקומיים המשלבים סגנון גינון מוקפד ויפהפה לצד צמחייה טבעית ופריחות עונתיות. הגן מחולק לחמישה אזורים: גן ורדים; גן אירוסים שבו נשתלו אירוסים נדירים מהעולם שנמצאים בסכנת הכחדה; גן דקלים שבו נטעו דקלים משלוש יבשות; גן מפלים ומזרקות הצופה לים; וגן ריחות ומישוש שהוקם לטובת קהי ראייה. הטיול בגן הוא קסם בוטני, במיוחד עכשיו כשהוא נמצא בשיא יופיו ופריחתו.

צמוד לגנים הוקם מרכז מבקרים אקולוגי המוקדש לטבע ולסביבה והוכשר פארק טבע עם שלושה מסלולי טיול מסומנים שעוברים בנוף ים תיכוני, ולאורכם תצפיות נוף, מעיין נסתר ואתרי התיישבות וארכיאולוגיה קדומים.

בחג יתקיימו בפארק פעילויות טבע, כתב חידה בעקבות בעלי החיים, סדנת יצירה ומעגל מתופפים (6.4־7.4). 6298111־04, .ramathanadiv.org.il הכניסה ללא תשלום

 

תל דור, חוף נחשולים

התל, הנישא מעל הים, סוכך על הנמל החשוב שפעל כאן לפני 5,000 שנה. בטיפוס עליו תגלו שרידים ארכיאולוגים מרתקים של העיר המקראית, פריחות אביביות בשלל צבעים ובעיקר מבט מרהיב על מי הטורקיז והמפרצונים, הלגונות, האיים, הנקבות, מערות ובריכות מים טבעיות שנוצרו בתוך הסלעים ויעשו לכם חשק להתנחל בהן לנצח.

תל דור, חוף נחשולים, צילום אריאלה אפללו (149)

ואם בחשק עסקינן, הר שצמוד לתל ממוקם כפר הנופש נחשולים הכולל את מלון הבוטיק חוף נחשולים. בכפר סוויטות יוקרתיות צמודות בריכה, חדרי חוף משודרגים וחדרי הארחה קיבוצים שנושקים ממש למים.

לפרטים: 6399533־04, nahsholim.co.il

 

פארק הדיג, מעיין צבי

פארק עם אגמון הממוקם סמוך לבריכות הדגים ושפך נחל דליה. על שפת האגם ערסלים, נדנדות, גשרי חבלים, אומגה, מתנפחים, פינת חי, שיט בסירות, הקרנת סרטי טבע, רכיבה על חמורים, שולחנות פיקניק, מנגלים ומקלחות. אם תרצו, תוכלו להמשיך את הבילוי במקום ולפתוח אוהל על המדשאות ועל הבוקר, או לקראת שקיעה, לצאת לטיול ברגל ובאופניים בין בריכות הדגים ועד לים.

פארק הדייג, מעיין צבי, צילום אריאלה אפללו (394)

בחג (4.4־11.4) יתקיים בפארק פסטיבל הקרפיון הכולל דיג קרפיונים ותפיסת דגיגונים ברשת. לפרטים: 6391603־04, 50 ־85 ש"ח

 

עוד פרטים, אתרים ומקומות בעמותת התיירות כרמלים – 9841114־04, carmelim.org.il

צילומים: אריאלה אפללו