לא על המרשמלו לבדו: המדריך לל"ג בעומר מעניין וחינוכי עם הילדים

שש דרכים להעביר את ל"ג בעומר בלי לשרוף את כל מה שסביבכם

מדורה לשבת (איור: shutterstock)
מדורה לשבת (איור: shutterstock)

קטיף תפוחי אדמה

את ההכנות לחג מתחילים מהשגת המרכיבים. במשך כל השנה ובמיוחד עכשיו, באביב, משכנעים אותנו ללכת לאיזה קטיף פרחים או תותים לילדים, וירקות פחות סקסיים נשארים בצד. ובכן, לפחות ללילה אחד תפוחי האדמה הם הכוכבים. הקטיף הזה מתקיים במושב גן שורק, או במילים אחרות: ליד איקאה ראשון לציון. הלהיט פה הוא שתשיגו תפוחי אדמה טריים, בניגוד לאלה הנקנים אצל הירקנים או בסופר, שעומדים על המדפים כמה ימים (במקרה הטוב). חוץ מזה טוב ללמד את הילדים להכין "תפוחי אדמה מדורה" שאשכרה נצלים במדורה (ולא כמו שחצי ממסעדות העיר אוהבות לטעון).
מושב גן שורק, ראשון־שישי החל מ־9:00, 25 ש"ח, בתיאום בראש: 054-2294211

ל"ג בעומר טבעוני

יום העצמאות הטבעוני הפך כבר מזמן למפלצת המונית, עצומה ורבת זרועות. אז למי שנשאר לא מסופק מהחג אבל כן דורש גרסה טבעונית לכל חג, יש ל"ג בעומר טבעוני, שמפה לשם כבר חוגג 15 שנה רצופות. מן הסתם האירוע עוסק לא רק בתזונה ומשקיע תשומת לב מיוחדת לעניין הזיהום הנלווה לל"ג בעומר – חג די טראומטי גם לחיות שלא נאכלות במסגרתו. המדורה תהיה מינימלית ותשמש רק לצורכי בישול האוכל, וכמובן המארגנים מקפידים לא להשתמש בחומרים מזהמים וכן להשתמש בכלי אוכל רב פעמיים.
שפך הירקון מול רדינג, שבת (13.5) 20:00

לא חייבים מדורה כזו ענקית (צילום: שאטרסטוק)
לא חייבים מדורה כזו ענקית (צילום: שאטרסטוק)

סיור עששיות בקסטל

אז החלטתם שאתם בקטע של אש ושל גבורה יהודית אבל אתם רוצים לעשות את זה בלי לפגוע בשכבת אוזון? רשות הטבע והגנים מארגנת סיור עששיות כמעט בכל ל"ג בעומר והפעם הוא אפילו לא במדבר או ליד החרמון: הסיור יתקיים בקסטל ויעבור בין השאר בנקודות החשובות בהר, שנכבש במלחמת העצמאות. מי שפחות בקטע של המיליטנטיות של החגים היהודיים תמיד יוכל ליהנות מהטיול בשמורת המסרק לאור עששיות. קרבות ורומנטיקה: הנה מדינת ישראל בקליפת אגוז.
רשות הטבע והגנים, שבת (13.5), 35־50 ש"ח, ליצירת קשר ופרטים נוספים: *3639

סדנאות שטח בחץ וקשת

אז אוכל יש, עכשיו הגיע הזמן לבידור. היום לילדים יש סמארטפונים וספינרים, אבל עדיין קיים סיכוי שהם יזנחו את כל אלה לטובת מנהגים מסורתיים יותר, וכאן מתחילה הסכנה. באיזו סכנה מדובר? חץ וקשת, כמובן, סמלו של בר כוכבא והאחראי הישיר לכ־150 אחוז מהפציעות בחג. השילוב של ילדים פלוס חפצים חדים פלוס אמצעי לשיגור החפצים החדים אולי נראה יותר טוב בתקופת הברונזה, אבל אם אתם לא רוצים שיגרום לילד שלכם (או לאחד החברים שלו) לאבד עין, שווה לכם לפחות לבדוק את האופציה של הדרכה מקצועית. זה גם בטוח יותר, גם יביא לתוצאות יותר טובות וגם יכין אותם למצור על יהודה, במקרה שזה יגיע.
מועדון קשתי מכבי, אמפי פארק מערב ראשון לציון, בתיאום מראש: 054-5555299

מדורה (צילום: shutterstock)
מדורה (צילום: shutterstock)

חינוך בלתי פורמלי

סבבה, הילד שלכם יודע לשלוט באמצעי הטבע ולהבעיר אש, אבל מה השלב הבא? מדורה אולי הייתה דבר מרשים בימי בר כוכבא, אבל אנחנו ב־2017 והמצאנו דברים כגון טיסה לחלל, אינטרנט וקינוחים בצנצנת. הגיע הזמן ללמוד משהו, אם אתם כבר בקטע של להדליק אש. יש לא מעט ניסויים באש, הם הרבה יותר בטיחותיים מאיך שזה נשמע (בטח לעומת מדורה בחוף בלילה), ואפשר לבצע אותם עם הילדים בבית בלי שזה ידרוש מכם יותר מדי הכנה או ציוד. יוטיוב אמנם מפוצץ בדוגמאות, אבל הכי טוב להתחיל בערוץ של brusspup (יש להם גם הרבה ניסויים שלא קשורים לאש, למי שמסתייג).
youtube.com/user/brusspup

איש היה בישראל

לא מדובר בערב ל"ג בעומר אלא ביום שאחריו, מה שאומר שאם הילד מתכנן להישאר ער כל הלילה סביב המדורה, כדאי שיחשוב שוב. הסיור הזה של החברה להגנת הטבע מתרחש בחבל עדולם, האזור הזה שמדרום־מערב לירושלים. הטיול כולל כניסה למערות מסתור וקבורה מתקופת המרד וסיור פריחה, אז אם הצלחתם לחתוך קצת בשעות השינה של הילד ולדאוג שהוא ילך לישון בשעה סבירה, כבר עשיתם טוב.
שני (15.5), לגיל 3־14, 46־67 ש"ח, לתיאום ונקודת מפגש: 03-6388688