שתיל וערב: מה לעשות עם הילדים בט"ו בשבט?

7 המלצות לארועים שונים ומגוונים בתל אביב והסביבה שיחסכו לכם את כאב הראש שבלחשוב לאן לקחת את הילדים בראש השנה לאילנות

החווה החקלאית על גג דיזנגוף סנטר (צילום: מנדי פאלק)
החווה החקלאית על גג דיזנגוף סנטר (צילום: מנדי פאלק)
8 בפברואר 2017

אין חג שהפער בין החשיבות שלו למבוגרים לבין החשיבות לילדים גדול כמו ט"ו בשבט. למבוגרים זה חג עם אוכל מבאס ובלי ימי חופש, אבל ילדים באמת מתלהבים ולומדים משהו מלשים עצים בתוך האדמה. וזה יפה, כי הילדים של היום הם ככל הנראה הדור הראשון שבו אסור יהיה לחפף עם העניין הזה של שמירה על הסביבה, ומדובר בהזדמנות נהדרת ללמד עקרונות שאנחנו לא הפנמנו עד הסוף, למשל לא להתנהג לכדור הארץ כמו חבורה של סוציופתים. הפעילויות הבאות ילמדו אותם בדיוק את זה, ועוד בדרך כיפית יותר משהייתם חושבים.

הנבטה בחוות תל אביב

בכל יום שבת החווה בתל אביב מארגנת לילדים אורבניים רגע בטבע, אבל בט"ו בשבט? וואלה הגזימו. במקביל לפעילויות השגרתיות במקום – כגון הכנת פיתות בטאבון ומבוך פיקוסים (סוף סוף שימוש ראוי לעץ המושמץ מכולם) – ייערכו בחווה סיורים שבהם יקבלו הילדים הסבר על עצי החווה, יכירו ויקטפו תבלינים וישתלו עצים, כי מסורת זו מסורת. אמנם מדובר בנטיעת עצים בפארק (החווה נמצאת בגני יהושע) שלא בדיוק תורמת להפגת האפרוריות של העיר, אבל תוכלו לפחות לבוא יום אחד ולראות את העץ שנטעתם, בלי פחד שיוצמד לו פרויקט תמ"א.
החווה בתל אביב (צמוד למתחם ראש ציפור), גני יהושע תל אביב, שבת (11.2) 09:30, 35 ש"ח

נטיעות בסנטר

דיזנגוף סנטר הוא גם ככה ג׳ונגל אורבני ברוב ימות השנה. יש עדויות על מטיילים שאבדו בו וחזרו לציוויליזציה רק אחרי כמה שנים. אז אם כבר ג׳ונגל, הגיוני לנטוע בו כמה עצים. ברחבת רנואר תיערך פעילות תל אביבית מאוד וגם חמודה מאוד: נטיעת שתילים שיעברו בהמשך לגג הסנטר כדי לקזז 20 אחוד מגזי החממה הנפלטים במקום. לאחר שיגדלו יעברו העצים לאזור חיפה מוכה השרפות כדי לעזור לכרמל להשתקם. כן, אפילו כשמדובר בצמחים, התל אביבים אוהבים להתנשא על חיפה. מה עוד? במקום יוכנו שייקים באמצעות בלנדר שמופעל על ידי מתקן אופניים קבוצתי. נכון, זה נשמע כמו משהו שנוצר במחולל פרויקטים ירוקים רנדומליים, אבל זה אמיתי לגמרי.
דיזנגוף סנטר, דיזנגוף 50 תל אביב, חמישי (9.2) 16:00, הכניסה חופשית

סדנת חקלאות עירונית בדיזנגוף סנטר (צילום: ליאור טורג'מן)
סדנת חקלאות עירונית בדיזנגוף סנטר (צילום: ליאור טורג'מן)

החווה החקלאית רמת גן

לעתים תכופות, כשרואים את צמד המילים "לכל המשפחה" ברור לכולם שמדובר בסיפור כיסוי שבו הילדים ייהנו מאוד ואתם תתפללו שהסוללה בסמארטפון לא תתרוקן לגמרי. ובכן, יש מישהו ששם סוף לתופעה הזאת – החווה החקלאית ברמת גן. הפעילויות, שייערכו בצהרי שישי, יכללו תוכנית למבוגרים ותוכנית לילדים, כך שתוכלו לתרום כולכם לחברה ולסביבה ולהיות מועילים. הפעילויות למבוגרים יכללו סדנת נגרות וסדנת ליקוט ובישול, והפעילויות לילדים יכללו אותן שתי סדנאות בגרסאות לכל המשפחה, עם סדנאות הפקת שמני תבלין ובניית עציץ המשקה את עצמו. תשובות לשאלות המטפיזיות שמעלה סוגיית העציץ המשקה את עצמו יימסרו לכם בחווה.
חווה חקלאית רמת גן, שד' הצבי 10 רמת גן, שישי (10.2) 9:00

גבעת קוזלובסקי, גבעתיים

גבעת קוזלובסקי היא אחת משתי הגבעות שעליה נבנתה העיר גבעתיים (השנייה היא גבעת בורוכוב). מדובר בגבעה השנייה בגובהה בגוש דן ומכאן שנשקף ממנה נוף לא רע בכלל. תחברו את זה עם צהרי שישי שבהם צפוי להיות מזג אוויר מעולה ותקבלו סיבות מעולות לחצות את האיילון מזרחה.
הפעילות תכלול את הנטיעות ההכרחיות בצד מכירת ציוד גינון, למקרה שהילדים יתלהבו כל כך מהעניין, עד שהם יבקשו מכם לפתוח סדנת יזע קטנה של גננות אצלכם בבית. אלוהים יודע מה תעשו עם הציוד הזה בדירת 60 מ"ר שאתם שוכרים במחיר מופקע.
גבעת קוזלובסקי, מול רח' המרי 62 גבעתיים, שישי (10.2) 13:00

סדנת סקולנטים

אין סיבה שחג שמוקדש לטבע לא יוקדש גם לצמח הכי תל אביבי בנמצא. בגינה הקהילתית שבהדר יוסף יהיו, מלבד הנטיעות המתבקשות, גם פינת הכנת עציצי לסקולנטים שבה גם תוכלו ללמוד איך לטפל בצמח שרבים כל כך בעיר הזאת חוו איתו את מערכת היחסים הכי ארוכה בחייהם.
הגינה הקהילתית, הדר יוסף 5 תל אביב, שישי (10.2) 12:00

סדנאות מחזור בשפירא

חורשות ושדות הם לא בדיוק הדבר הראשון שאתם חושבים עליו בהקשר של שכונת שפירא וזה בסדר גמור, כי יש שכונות שמתאימות לעצים ויש שכונות שקודם כל צריכות שיעשו משהו עם כל הזבל ברחובות. למרבה המזל, המרכז הקהילתי בשפירא מעביר סדנאות מעשיות במחזור, גידול ייחורים בתוך פחיות והכנת דפי זרעים ממוחזרים.
מרכז קהילתי שפירא, ישראל מסלנט 27, ראשון (12.2) 16:30, הכניסה חופשית

שיעור פרמקלצ'ר

לפעמים עדיף להכיר קצת את התיאוריה לפני שניגשים לתכלס. ברק בן־חנן מעץ בעיר יעביר סדנת פרמקלצ'ר. לא אומר לכם כלום? ובכן, מדובר בחקלאות בת קיימא. עדיין מבולבלים? בגדול יוסבר כיצד לחיות בעיר בלי להפוך לגמרי לגוש אגואיזם שמשמיד את כדור הארץ, עם עקרונות חקלאיים וטבעיים שאפשר לאמץ גם בעיר: שימור מים, קומפוסט ואפילו ירקות בגידול עצמי.
בית ליבלינג, אידלסון 29 תל אביב, שישי (10.2) 10:00, 14:00