כך תסדרו את חדר הילדים לפי עקרונות הפאנג שוואיי

תורת ה־"פאנג שוואיי" פותחה על ידי הסינים לפני כ־5000 שנה. משמעות השם הוא "רוח ומים", והיא הגיעה למערב, כמו גם לישראל, לפני כ־35 שנים. ה"פאנג שוואיי" מתבססת על מושג חמשת היסודות בפילוסופיה הסינית המסורתית: עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. קבלו מעט עצות לעיצוב וסידור חדר הילדים על פי תורת הפאנג שוואיי

חדר ילדים
חדר ילדים
21 בספטמבר 2015

דורכים בלילה על האפרוח המצפצף שנשאר על הרצפה בסלון? כנראה שלא הקפדתם להניח אותו בתום הערב במקומו הטבעי. לפי תורת ה"פאנג שוואי", לא כדאי להשאיר צעצועים, ספרים ומשחקים באי סדר גם בתוך חדר הילדים. זה עלול להשפיע על איכות החיים של הילד.

תורת ה "פאנג שוואי" פותחה על ידי הסינים לפני כ-000, 5 שנה. משמעות השם הוא "רוח ומים", והיא הגיעה למערב, כמו גם לישראל, לפני כ־35 שנה. ה"פאנג שוואי" מתבססת על מושג חמשת היסודות בפילוסופיה הסינית המסורתית: עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. יסודות אלה, מאמינים הסינים ומעריציהם הרבים בעולם, נחשבים כמשלימים זה את זה ומייצגים את כל האפשרויות הקיימות בטבע, באופי האדם, וביקום.

תורת ה "פאנג שוואי" שואפת ליצור איזון בין חמשת האלמנטים הללו. היא מאמינה כי כמו שרוח ומים נמצאים בזרימה מתמדת, כך גם הצ'י , קרי האנרגיה הנמצאת בכל מקום: בחומר ובגוף. הצ'י נחשב כאנרגית החיים אצל הסינים, וכאשר הוא זורם בקצב ובמינון הנכונים בבית או בבית העסק, ייכנסו בעקבותיו שפע הצלחה ובריאות.

מומלץ, אומרים חסידי התורה, להיעזר ביועץ מיוחד בתחום כדי לישם את מרכיביה: מיקום החדרים חשוב מאוד, כי יש חדרים שעל פי מיקומם עלולים להכיל אנרגיה של מחלות כמו בעיות אוזניים, אחרים מסוגלים ליצור חיכוכים. לעומת זאת יש חדר שהוא מצוין ללימודים, או לשינה. היועצים בודקים את תאריך הלידה של הילד, ומוצאים את המיקום הטוב ביותר למיטתו. בכך הם מביאים אותו לכדי שינה סדירה ואיכותית, יאתרו את המיקום הטוב לשולחן העבודה שלו כדי להביא את הילד למיצוי הפוטנציאל היצירתי והלימודי שלו.

יועצת כזו היא נטע ביתן–כפרי, מחברת הספר ""פנג שוואי –מרחבים מכניסי חיים" (הוצאת "כנרת") . לדבריה: "עיצוב חדר הילדים על פי תורת הפאנג שוואי גורס שכל דבר קובע. צבע הקירות, החומרים השולטים בחדר, הריהוט. לכל אלה השפעה מכרעת על הילד, ולזרימת האנרגיה בחדר השפעה על איזון וחוסר איזון אצלו. כאשר קיים חוסר איזון בגוף הוא יכול לבוא לידי ביטוי בהתנהגויות, מצבי רוח ועוד".

ומי שכבר שיכן ילד בחדר ולא התייעץ לפני כן?

" גם אם הילד מתגורר בחדר שלא עוצב על פי התורה, אל תילחצו. היתרון הגדול בתורה שהכל ניתן לטפול באמצעים מאד פשוטים. לא תישארו בלא היכולת להפוך את החדר הילדים לחדר שישתתף בשמחה בגידולו".

נטע ביתן-כפרי
נטע ביתן-כפרי

לפניכם כמה עצות מבית היוצר של ביתן כפרי:

עיצוב כללי

חדר הילדים הוא חדר מורכב. יש בו את ה"יין" – אזור השינה, ויש בו את ה"יאנג" – זמן למשחק, לגירויים ולהכנת שיעורים. במהלך היממה יש בו את כל עונות השנה: החורף הוא הלילה, האביב – זמן הסקרנות והלמידה, הקיץ – זמן המשחקים והפעילות, והסתיו – זמן המיקוד והריכוז, זמן ללמוד למבחן או להכנת שיעורים. מומלץ ליצור בחדר איזור שנועד לשינה ואחר שנועד לפעילות. אם אפשר ליצור הפרדה לשני חדרים שונים זה מומלץ, או לחלק את החדר לשני אזורים. כדאי לדאוג לפינת שינה שקטה באזור הקיר ולפינת משחקים באזור החלון. אם יש יותר מילד אחד בחדר – ניתן ליצור פינה אישית לכל ילד, ולהפריד אותה מהפינה המיועדת לילד השני באמצעות שידה או שולחן, ארונית או שטיח. משהו שיוצר הפרדה ולא חיב להיית גבוה. כמו כן, מומלץ להמעיט בחפצים, להשאיר ריהוט בסיסי הכרחי ובכך למנוע צפיפות יתר בחדר.

צבעים

לצבעים בחדר ילדים השפעה חזקה על מצב הרוח של הילד ותפקודו. צהוב בוהק, כתום ואדום מעוררים את הילד לפעילות. לכן, במידה שהדייר בחדר הוא ילד אקטיבי, מומלץ להתמקד בגוני הכחול והתכלת, ורוד, צבע אפרסק. אלה יוצרים רוגע ותורמים לאיכות השינה ולשותפות טובה עם ילדים אחרים.

לא כך כאשר מדובר ביורש עצר מופנם שקט וביישן: במקרה הזה קשטו את החדר בנגיעות של אדום, בורדו, כתום, ורוד. אם העולל סובל מחרדות, מבעיות קשב וריכוז, הרבו בנגיעות של צהוב ותכלת. במידה והחדר בעל תקרה גבוהה, דבר שעלול לגרום להרגשת קטנות לילדים, מומלץ להנמיך אותה. אבל אין צורך לקרוא למשפצים אלא לצבוע את הקירות בשני גוונים, למקם את הצבע הכהה למטה ואת הצבע הבהיר מעליו. אפשר גם לבצע את השינוי באמצעות שני סוגי טפטים.

מיקום המיטה

מומלץ למקם את המיטה באזור פנימי בחדר, בפינה אלכסונית לדלת הכניסה. חשוב שהילד יהיה מסוגל לראות את הדלת מהמיטה, ורצוי שהמיטה תהיה בעלת ראש מיטה, צמודה לקיר ולא מוצבת במרכז החדר. עוד חשוב לא למקם את המיטה מתחת לקורה בולטת מהתקרה. אם זה המצב ואין אפשרות לשנות, יש לכסות את הקורה בבדים רכים, ממש להסוות אותה. כמו כן, מומלץ לא למקם את המיטה באזור בו יש שיפוע של קיר שיורד ונפגש עם קיר, או בגומחה או בנישה הבנויה לתוך קיר. הצ'י מצטבר באיזורים כאלה, ומכיון שהוא תקוע הוא מכביד על העולל.

חדר ילדים
חדר ילדים

מיטת קומותיים

בניגוד לנהוג במשפחות רבות, תורת ה"פאנג שוואי" אינה ממליצה על לינה במיטת קומתיים. לינה כזו נחשבת כיוצרת 'לחץ' על ראש הישן במיטה התחתונה ומביאה ליחסים של תלות ושליטה בין הילדים. מומלץ להשכיב את הילדים במיטת עשויה עץ. במידה ויש שני ילדים, חשוב שהמיטות יוצבו במקביל זו לזו. כדאי להניח שטיח בין שתי המיטות כדי ליצור תחושת מרחב ולהפריד ביניהן באמצעות מנורה עומדת, או שידה.

מחשב וטלויזיה

לא מומלץ להכניס מוצרי חשמל כטלוויזיה או מחשב לחדר השינה של הילדים זאת מכיון שהם מפזרים קרינה אלקטרומגנטית לא רצויה, בלשון המעטה. אם זה המצב ואין לשנותו, תדאגו שהילד לא יישב אל שולחן המחשב כשגבו אל הדלת, אלא כשפניו נשואות את כל מי שנכנס. בלילה, בזמן השינה, כדאי לנתק את השקע מהתקע. אפשר להניח ליד המכשירים אבן "אמטיסט" (אחלמה) או "קוורץ קריסטל" המושכות אליהן אנרגיה. במידה וזה גם החדר שהילד מכין בו שיעורים, כדאי להניח בסמוך אבן קריסטל הקרויה "סיטרין" שנחשבת כמועילה לריכוז.

תמונות

על התמונות בחדר לשאת מסר חיובי, שמח ועליז. רצוי לא לתלות אותן גבוה מדי, אלא בגובה עיני הילד. חשוב לציין, כי עומס ויזואלי יוצר עומס רגשי, לכן לא רצוי לתלות המון תמונות בחדר.

חדר ילדים
חדר ילדים

צעצועים ורהיטים

חשוב לאסוף בסוף כל יום את הצעצועים למיכלים מיוחדים, כדי שבחדר הילדים לא יהיה חוסר סדר. הדבר גורם לעומס יתר אצל הילד. כמו כן יש לזרוק צעצועים שבורים או לתקנם.