מרק אותיות: ספרי הילדים החדשים על המדף

מוסר השכל חשוב על פרטיות, שתי הצצות לחייה של לאה גולדברג וסיפור חנוכה עם טוויסט מודרני. ספרי הילדים שצריך לקרוא בשבוע הספר (או במועד אחר)

ספרי ילדים חדשים
ספרי ילדים חדשים
14 ביוני 2016

שוק ספרי הילדים נשלט על ידי קלאסיקות. רק תעיפו מבט ברוב הבתים בישראל. יש עשרות ספרים קאנוניים שנמצאים בכל בית בלי קשר לתרבות, לשנה או למשפחה. ככה זה כשהשוק מושפע במידה רבה מנוסטלגיה, והורים רוצים להקריא לילדים שלהם את אותם סיפורים שהם אהבו כילדים. חוץ מזה, למי יש כוח להתחיל לקרוא ביקורות או לרפרף במהירות בחנות הספרים כשאתה הורה? וזה חבל, כי יש ספרי ילדים חדשים נהדרים ממש, וזו בדיוק ההזדמנות להכניס חלק מהם למדף הקלאסיקות. לכבוד שבוע הספר, הנה כמה מהם.

אנחנו בתוך ספר/ מו וילמס

קצת פוסט מודרניזם לילד, למה לא? פיגי וג׳רלד – החזירה והפיל שמככבים גם בספר ״החבר העצוב שלי״ – מגלים שהם לא יותר מאשר דמויות בתוך ספר. הילדים ייחשפו למשמעות של דמויות ושל יצירה כמשהו נפרד מהחיים, המבוגרים ייהנו מתזכורת לכך שהם לא יותר מאשר עלה נידף ברוח. קנו את הספר הזה לילד שלכם ותחביאו לו אותו עד שיגיע לגיל 30.

ידיעות ספרים, 57 עמודים, 48־54 ש"ח

כריכת הספר "אנחנו בתוך ספר"
כריכת הספר "אנחנו בתוך ספר"

יקינטון – סיפור על חברות ושיר/ שהם סמיט

יש מעט מאוד דברים יפים יותר מסופר מצליח שמקדיש יצירה שלמה לקולגה נערץ. הספר "יקינטון" מביא את סיפור הרקע של אחד מפזמוני הילדים העבריים המפורסמים בכל הזמנים, "פזמון ליקינטון". העלילה כמעט לא נוגעת בשיר עצמו אלא בעיקר מתארת את החברות וההבדלים בין שתי המחברות: לאה גולדברג והמלחינה רבקה גווילי. סיפור הרקע והאיורים הנהדרים של רוני פחימה לוקחים את הקורא אחורה בזמן, אל יהדות אירופה ואל תל אביב הקטנה שבה גרו היוצרות. מקורי מאוד ומוסיף רקע לשיר שהילדים שלכם בטוח מכירים.

כנרת זמורה־ביתן, 40 עמודים, 44־49 ש"ח

כריכת הספר "יקינטון – סיפור על חברות ושיר"
כריכת הספר "יקינטון – סיפור על חברות ושיר"

הספר הגדול של בילבי גרב־ברך/ אסטריד לינדגרן

(תרגום חדש של דנה כספי) לצד טקסטים שמתכתבים עם טקסטים אחרים ודמויות שמתנגחות בעקרונות הספרות, יש גם מקום לילדים ליהנות מקלאסיקה. וההוצאה המחודשת של סיפורי בילבי היא בדיוק כזו. הספר מאגד את הספר המקורי עם שני ספרי ההמשך ורוח הדברים היא בדיוק כמו פעם: הגיבורה היא אישה עצמאית וקשוחה שיכולה לסטור גם למלח חצוף במידת הצורך.

כנרת זמורה־ביתן, 244 עמודים, 78 ש"ח

>>10 ספרי ביכורים שכדי לכם להכיר

מעשיה לנר ראשון/ עדי זליקוב רלוי

אם יש ז׳אנר שזקוק לרענון בשוק העמוס לעייפה של ספרי הילדים, זה הז׳אנר של סיפורים ומעשיות הקשורות לחגים. רוב הטקסטים שאנחנו וגם הילדים שלנו מכירים מגיעים בדרך כלל מחז"ל או מלוין קיפניס ובני זמנו, שלקחו מנדט על סוגה שלמה והשאירו דורות של ישראלים עם שירים מתקופת העליות (נכון, אחלה שירים, ובכל זאת). לנוכח זאת בולט לטובה סיפור החנוכה של עדי זליקוב רלוי שמלווה באיורים מדויקים מאוד של אביאל בסיל. הסיפור על הסופגניה שמפחדת מזריקות הוא מנה גדושה של אווירת חג כמעט כריסמסית, ממש כמו אצל הגויים המקסימים ימ"ש.

עם עובד, 58 עמודים, 52־58 ש"ח

כריכת הספר "מעשיה לנר ראשון"
כריכת הספר "מעשיה לנר ראשון"

מי דופק בדלת / מיכאל אבס

אמ;לק: פיל. הסיפור של מיכאל אבס נוגע בתחום חשוב לאללה, שהיום הופך לחשוב עוד יותר ולא מקבל תמיד מקום בספרות הילדים – הפרטיות שלהם. הסיפור על הפיל שביקש להיכנס הביתה כי קר בחוץ ובהתחלה מכניס רק חדק ואחר כך אוזן ואחר כך רגל, עשוי ללמד את הילדים שלכם מה לעשות בעולם שבו הפרטיות של כולנו הולכת ונעלמת. הספר עשוי גם לקרוץ להורים ששוקלים להיפטר מהחבר הסטלן מהצבא שנזרק אצלם לשבוע בסלון כי הוא בדיוק בין עבודות.

מודן הוצאה לאור, 32 עמודים, 42־49 ש"ח

כריכת הספר "מי דופק בדלת"
כריכת הספר "מי דופק בדלת"

דודה לאה מאת שומיש / שהם סמיט

בשלב הזה כבר די ברור שלשהם סמיט יש קראש רציני על לאה גולדברג. אבל מי יכול להאשים אותה? הספר עוסק בחלקים מחייה ויצירתה של גולדברג, המסופרת מנקודת המבט של "שומיש". מדוע? משום שדודה לאה נודעה בספר "נסים ונפלאות" בתור "הדודה של שומיש". מה פירוש השם "שומיש"? אלוהים ישמור, למי אכפת, זה היה בפיפטיז, אנשים קיבלו החלטות משונות בתחום השמות.

כנרת־זמורה ביתן, 144 עמודים, 53־59 ש"ח

כריכת הספר "דודה לאה מאת שומיש"
כריכת הספר "דודה לאה מאת שומיש"

הסיפור המעניין של שאול ומפלץ החשמל / יניב הלר

עוד ספר מלא באיורים נהדרים של אביאל בסיל, שמפרק בעדינות נקודה שלא כל סופרי הילדים אוהבים לגעת בה: סיפור על ילד עם הורים גרושים. חבל, משום שמדובר בנושא רלוונטי שממש מבקש ספר אינטליגנטי שיסביר לילדים שההורים שלהם תמיד אוהבים אותם, מתובל במעשייה על מפלצות החשמל שחיות בקירות. האם המחבר, יניב הלר, מושקע בבורסה בחברה שמייצרת מגנים לשקעי חשמל? כדאי לבדוק את הנושא.

כנרת־זמורה ביתן, 48 עמודים, 49 ש"ח