קריאת חובה: 8 ספרי ילדים חדשים ומומלצים

דווקא בעידן המסכים השנוי במחלוקת, צריך לפנות מקום של כבוד למילה המודפסת. המלצות לספרי הילדים הכי ראויים שהתמקמו על המדף

ספרי ילדים חדשים על המדף
ספרי ילדים חדשים על המדף
19 ביולי 2016

"החושך"

ספרים שנועדו לעזור לילדים להתגבר על הפחד מהחושך אפשר לקנות על המשקל בכל חנות ספרים, אבל עדיין מפתיע להיתקל בספר כזה שנכתב על ידי למוני סניקט (שם העט של הסופר האמריקאי דניאל הנדלר), כותב מוכר לילדים שספריו הקודמים מתאפיינים בנושאים קודרים וקשים, חוש הומור אפל ואמון רב ביכולתם של ילדים להתגבר על קשיים ואכזריות. בספר הקוראים מלווים את לזלו בן ה־65, שמפחד מהחושך שגר איתו בבית. אבל כשהחושך מגיע בלילה לחדרו של לזלו ומציע להראות לו משהו, לזלו מסכים משום מה לרדת איתו למרתף, בתהליך הדרגתי שיעביר צמרמורת קלה גם ברוב המבוגרים, ומגלה שהחושך ידידותי יותר ממה שחשב. האיורים שמלווים את הספר גם הם חשופים וקודרים יותר מהמקובל, אבל התוצאה הסופית היא סיפור התגברות על קושי שהוא משכנע הרבה יותר מהמקובל.

לבני 4־6

למוני סניקט. איורים: ג'ון קלאסון. מאנגלית: רחלה זנדבנק. כתר

כריכת הספר "החשך"
כריכת הספר "החשך"

"לא קל להיות גיבור על"

גיבורי על הם חזקים. גיבורי על הם בלתי מנוצחים. גיבורי על אף פעם לא צריכים עזרה כשהם מצילים חפים מפשע מידי הרעים. העובדות האלה מקשות מאוד על גיבורי על צעירים, שקצת מתקשים לעמוד בדרישות הגבוהות של התפקיד. בספרה המקסים של רונית רוקאס נתקל הגיבור בן ה־5 בשפע של קשיים יומיומיים שהיו מפריעים לכל גיבור על לממש את ייעודו. כשהוא מנסה לעוף הוא נופל על השולחן ושופך את המים, כשהוא מנסה להתאמן ולהתחזק הוא מפיל את המגדל שבנו הילדים בגן, וכשהוא מנסה להציל פיה שילד חצוף מציק לה הוא נכשל עד שהוא מקבל עזרה לא צפויה, מהפיה המותקפת בעצמה, שמצליחה לפתור את הבעיה בדרכי שלום. הציורים של מאיה שלייפר מעניקים לסיפור זרם מידע נוסף, מעורר הזדהות, עד לסוף מעלה החיוך.

לבני 4־6

רונית רוקאס. איורים: מאיה שלייפר. כתר

"הארי פוטר ספר צביעה", "הארי פוטר, יצורים קסומים"

אל המבחר הגדול של ספרי צביעה שיצאו בחודשים האחרון מצטרפים עכשיו הספרים, שני אלבומים שמאפשרים לחובבי הז'אנר לצבוע את הארי, רון והרמיוני, את האגריד על האופנוע, את סמלי הבתים השונים ואת הוגוורטס מכמה זוויות שונות; ובספר היצורים – את דובי האהוב, את בנות הים ואת הדוויג היפה. יכול להיות שטרנד ספרי הצביעה עומד לחלוף בקרוב, אבל עד אז תוכל כל המשפחה לשקוע בשלווה מדיטטיבית תוך צביעת הפנים של זה שאין לנקוב בשמו בזמן שהוא שולח קללת מוות על אויביו. מרגיע.

לכל הגילאים

ידיעות ספרים  

"מבצע מנהטן", "מבצע ברלין"

ילדים אמיצים שלוקחים עליהם תפקידי מבוגרים של הגנה, לחימה ולכידת אויבים ופושעים תמיד היו נושא אהוב בספרות ילדים. החל מספרי "החמישייה" עד לחסמב"ה המקומית. הסופרת הטרייה והמתרגמת והעורכת המוכרת דנה אלעזר־הלוי בחרה לקחת את הנושא ולהעניק לו טיפול עכשווי ומעודכן מאוד, בסדרת "שליחות חשאית" החדשה, ששני ספרים כבר יצאו במסגרתה ובשניהם נדרשו גיא, נועם ורועי, שלושת הגיבורים תלמידי חטיבת הביניים, לצאת למבצעים נועזים כדי לסכל את כוונותיהם של אויבי ישראל והעולם החופשי כולו. בין ניסיון לסכל פיגועי טרור בינלאומי ופעילות של ניאו נאצים, הם מספיקים גם להתעסק בכל ייסורי גיל ההתבגרות, להתאהב ולחדד את נקודת מבטם על העולם, כדרכם של מתבגרים, וכל זה בתוך סיפור מרתק שלא מאבד לרגע את הקצב שלו ובלי לגלוש לבנאליות.

לבני 11 ומעלה

דנה אלעזר־הלוי. ידיעות ספרים

כריכת הספר "מבצע ברלין"
כריכת הספר "מבצע ברלין"

"הדבי של פרד"

לא מזמן פורסמה ברשתות החברתיות תמונה שזכתה לוויראליות מסוימת ולאינספור בדיחות שחורות, ובה מופיע מדף ספרייה ריק ועליו מדבקה שבה נכתב "שואה לקטנטנים". המשתפים הנסערים לא חסכו לעג מהספרנית שייעדה מדף לנושא כל כך לא הולם לילדים. הסופרת והמשוררת איריס ארגמן שבעברה ספרי ילדים מצוינים כמו "רוזלינדה" ו"בקצה הרחוב", בחרה לכתוב דווקא בנושא הזה, למרות הפוטנציאל הנפיץ שלו.

את "הדובי של פרד" היא כתבה בהשפעת מקרה אמיתי (שזכה לסוף טוב, אל דאגה). הסיפור מביא דרך עיניו של דוב צעצוע השייך לילד יהודי את חוויות העקירה, ההסתתרות והניתוק מההורים בשנות המלחמה, כל זה בלי להרבות בפרטים קשים ובדרך מינורית שתאפשר הצגה מתונה של הנושא גם לילדים רגישים. בשום מקום בספר לא מוזכרים מוות, סבל גופני, שנאה או אלימות, אלא רק שרטוט עדין של נפש ילדותית שעולמה מתהפך פתאום. באשר לשאלה למה לעשות את זה ואם רצוי בכלל – על כך זו כל הורה יצטרך בעצמו.

לבני 5־7

איריס ארגמן. הקיבוץ המאוחד

כריכת הספר "הדבי של פרד"
כריכת הספר "הדבי של פרד"

"שש תחבולות גדולות"

ספר שמתאר שישה סיפורים ממיתולוגיות שונות שבמרכז כל אחד מהם עומדת תחבולה, מאחד בתוכו שני דברים שהורים אוהבים במיוחד: העשרה תרבותית דרך התוודעות ראשונה לסיפורים שתרבויות שונות בעולם מתבססות עליהם ועידוד קריאה, כי העיצוב והשפה שבו מזמינים גם ילדים שהקריאה עדיין לא הפכה להם להרגל לצלול פנימה. למרות כל המטרות החינוכיות האלה, התוצר הסופי הוא ספר מעניין ומושך, שמציג באופן ידידותי להפליא כמה מהסיפורים הידועים בעולם (שני סיפורים על התחמן הגדול מכולם אודיסאוס, סיפור מהמיתולוגיה הנורדית, סיפור על אלת השמש מהמיתולוגיה היפנית, סיפור מהמיתולוגיה של מערב אפריקה וסיפור יעקב ועשיו).

לבני 8־10

שהם סמיט. איורים: איתן אלוא. כנרת

"הספר הגדול של בילבי גרב־ברך"

כמעט אין צורך להציג את הילדה החזקה ביותר בעולם וכמעט אין מי שלא נחשף אליה בילדותו, ובכל זאת בחרו בהוצאת זמורה ביתן, בצדק מוחלט, להוציא השנה את "הספר הגדול של בילבי גרב־ברך", שמאחד למעשה את כל שלושת הספרים שנכתבו עליה בכרך אחד, מהודר ומענג ובתרגום חדש ומצוין; ובכך אפשרו גם לילדים של היום להכיר את אחת הילדות האדירות ביותר שהיו אי פעם בספרות.

בילבי, הנפש החופשייה שזעזעה לפני כ־70 שנה את העיירה השבדית המנומנמת שהגיעה אליה, עדיין מייצגת מודל שמעורר אי נוחות בהורים והתלהבות עצומה אצל הילדים. היא מסרבת ללכת לבית הספר, מצליחה להתקיים ללא טיפול מבוגרים ומתמודדת ביצירתיות עם סכנות שונות, וכל זה בגישה ידידותית ונדיבה כלפי כל מי שהיא נתקלת בו.
לבני 5־10.

אסטריד לינדגרן. איורים: אינגריד ואנג נימן. תרגמה: דנה כספי. זמורה ביתן

כריכת הספר "הספר הגדול של בילבי גרב ברך"
כריכת הספר "הספר הגדול של בילבי גרב ברך"

"קרקס המסתורין"

"קרקס המסתורין" הוא הספר החמישי בסדרה המצליחה "משחקי בילוש" הישראלית, שבה חבורת ילדים מפענחת תעלומות שונות שגם הקורא מוזמן לפתור (בסופו של כל פרק ישנ פתרון לטובת הקוראים שלא הצליחו לפענח את החידה בעצמם). הקריאה בספרי הסדרה הנגישים מאוד מעודדת את הקוראים לשים לב לפרטים קטנים כדי להגיע לפתרון החידות, גם אם לא מדובר ביצירה שתטלטל את עולמם.

מיכאל אבס. איורים: ניר פילוסוף. מודן

כריכת הספר "קרקס המסתורין"
כריכת הספר "קרקס המסתורין"