המדריך לעצלן המתחיל

כולם מדברים על עבודה, אבל מתי בפעם האחרונה מישהו הסביר לכם איך להתבטל כמו שצריך? כן, גם את זה צריך לדעת לעשות. בערך

צילום: מאיה בנסון
צילום: מאיה בנסון
6 ביוני 2014

"מידה רבה של נזק נגרמת בעולם המודרני בגלל האמונה במידה הטובה של העבודה”. זהו משפט המפתח מתוך הספר 'בשבח הבטלה' מאת ברטראנד ראסל, פילוסוף בריטי מהמאה שעברה. אנחנו כל הזמן רודפים אחר מציאת תעסוקה כמו שפרמדיקים רצים להציל נפגעי מכת-חום ממרתון תל-אביב, ולרוב כל זה הוא רק לשם הקיום עצמו: אוכל, מגורים וכסף לבילוי פה ושם.

אבל האם אפשר להשיג את הדברים הללו ללא הצורך בעבודה של ממש? למרבה האירוניה, נעשתה עבודה רבה על מנת לענות על השאלה הזו.

המחזמר 'איך להצליח בעסקים מבלי להתאמץ' (How To Succeed In Business Without Really Trying), המבוסס על ספר, פרץ לראשונה בברודווי בשנת 1961. הוא עוסק במנקה חלונות הקורא בספר בעל אותו שם, ובעזרתו עולה בסולם הדרגות. בספר מציג מספר טריקים, כמו "השג עבודה בתאגיד גדול, בו אף אחד לא ממש יודע מה השני עושה" או "התיידד עם אנשים בעלי השפעה, כמו המזכירות ועובדי הדואר", כי הם אלה שבאמת מנהלים את העניינים. עוד מציע הספר ש"תגיע מוקדם מאוד בבוקר, ואל תטרח לסדר את המשרד, כיוון שכך ייראה כאילו עבדת כל הלילה".

הספר 'גנוב ספר זה' (Steal This Book), מאת אֶבּי הופמן, שהיה פעיל פוליטי רדיקלי שעסק בעיקר בזכויות אדם, עוסק בדרכים להיאבק במשטר ובתאגידים וכולל בתוכו פנינים על הישרדות חינמית בחיי היום-יום. לדוגמה, ללכת ליקבים ולבקש טעימת יינות, המגיעות לרוב עם ארוחה קלה. הספר מציע גם לנצל מיסות בכנסיה לשם השגת מזון. בנוסף, נידונות בספר זה גם הדרכים להשגת בגדים, רהיטים, תחבורה, טיפול רפואי ואף סמים – והכל בחינם.

עדיין עם שאלות בנושא? הבה נענה עליהן, במינימום עבודה:

  1. 1. איך אמצא בן/בת זוג?

לפי פתגם עממי, "אם תעמוד מספיק זמן במקום אחד, הכל יעבור לידך". בקיצור, אל תעשו כלום – בן/בת הזוג כבר יעבור לידכם.

  1. 2. איך אצליח במבחן אם לא אלמד?

אפשר להתרווח מול הטלוויזיה, כי לפי תאודור דה באנוויל, משורר וסופר צרפתי: "אלה שאינם עושים דבר, לעולם אינם טועים".

  1. 3. איך אוריד במשקל?

אם אתם אנשים מאמינים, לכו לפי הכתוב במשלי י"ט, כ"ד: "טמן עצל ידו בצלחת, גם אל פיהו לא ישיבנה". אם אתם לא מאמינים, פשוט שכבו בנוחות במיטה והניחו את האוכל רחוק יותר מאורך היד שלכם. זה כבר יעשה את העבודה.

  1. 4. איך אשמור על עורי רך ונעים?

"כל אשר תמעיט היד לעבוד, כן יעדן עורה להרגיש", כך שייקספיר. כי קרם ידיים זה פסה.

  1. 5. איך אמצא את המפתחות/משקפיים/פלאפון שאבדו לי?

הסופר פראנץ קפקא נותן טיפ אישי מחיי היום-יום: "אם יגעת – לא תמצא; אל תיגע –  ותמצא".

  1. 6. איך אהפוך לאדם מעניין יותר?

ראלף אמרסון, פילוסוף, סופר ומשורר אמריקאי, טוען כי "חיי עמל אינם יוצרים בני אדם, אלא יצורים חד-גוניים ומשעממים". אם כך, אין ספק שרביצה בבית היא הרבה יותר מעניינת. אם לא תזוזו יותר מדי, אולי תהיו כל כך מעניינים שתהיו מודל ציור של מישהו.

  1. 7. איך אגרום לאחרים להיות מאושרים?

אליעזר שטיינמן, סופר ועיתונאי, אמר "אמרו חכמים: עיר שאין בה עשרה בטלנים – אסור לדור בה. בבטלנים בחסד עליון המאמר מדבר, שמזכירים לבריות גן העדן האבוד". כמה טוב שבתל אביב כל אדם שני מזכיר לנו את גן עדן.

  1. 8. איך אשתתף במחאה לצדק חברתי ולשוויון סוציאלי בלי לצאת מהבית?

גם כאן, ראסל בא לעזרנו וטוען: "הרעיון שברשות העניים יהיה פנאי, היה בו מאז ומתמיד כדי לזעזע את העשירים". הנה, אתה עני ומובטל, זעזעת את כל דיירי מגדל יו.

  1. 9. איך אשיג את מטרותיי בחיים?

מסופר על אדם שישב מתחת לעץ, הגיע חברו ושאל אותו למה הוא מתבטל ולא עובד. "ולשם מה לי לעבוד?", שאל האדם. ענה לו החבר "כדי שתוכל להרוויח כסף". "ומה אעשה עם הכסף?", הוסיף ושאל האדם. "תשקיע אותו וכך תרוויח עוד ועוד כסף, ובסופו של דבר תוכל לקנות בית". "ומה אעשה בבית?", הקשה האדם. "תשב בחצרך מתחת לעץ ותנוח". האדם ענה לחברו בניצחון: "את זה אני כבר עושה עכשיו". או כפי שאמר סמואל ג'ונסון, משורר אנגלי, "כשם ששלום הוא מטרת המלחמה, כך הבטלה היא המטרה הסופית של הפעלתן".

  1. 10. איך אענה למישהו שיגיד לי ללכת לעבוד?

'כולנו נמות גם ככה', או במילותיו של ברל כצנלסון: "עתיד הפועל ועתיד כלל העם – חד הוא".

ותודה לך, העצלן המתחיל, שקראת עד סוף הכתבה. עשית את שלך להיום.