המדריך לסטודנט הטבעוני

מי אמר שלטבעונים אין שמחת חיים? הטבעונים בקמפוס התל-אביבי, כך נראה, דווקא מאושרים יותר. אז איפה באוניברסיטה תמצאו פיצה טבעונית? היכן תוכלו לקטוף בעצמכם צמחים לחליטת תה? ואיזו אפליקציה תעזור לכם לעשות סדר בבלגאן? כל מה שהסטודנט הטבעוני צריך לדעת

21 באוקטובר 2015

מה שהתחיל לפני כמה שנים בסרטון ויראלי של גארי יורופסקי, התפתח לאחרונה לטרנד שסוחף יותר ויותר ישראלים, ומאיים להפוך את אוכלי הבשר למיעוט נרדף ודחוי בחברה. סקרים אחרונים מראים שכמעט 10% מאוכלוסיית המדינה הם צמחונים או טבעונים, ולפני כמה חודשים אפילו קמה מפלגה בשם "צדק לכל", במטרה לקדם את הנושא בזירה הפוליטית. הגל הנוכחי לא פסח על הקמפוס שלנו, ולפני שלוש שנים אף הוקם בו "התא הטבעוני", שכיום מונה כ-100 סטודנטים. אז אם רגשות החמלה שלכם לא מאפשרים לכם לגרום סבל לבעלי חיים, או אם אתם מחפשים אורח חיים בריאותי יותר, זה הזמן להצטרף לביל קלינטון, ג'וני דפ ושלומי סרנגה (כן, שמעתם נכון), ולעבור לצמחונות או לטבעונות.

אז איך להיות טבעוניים בקלות? הנה כל מה שסטודנט צריך לדעת על האפשרויות הטבעוניות בקמפוס:

  • בא לכם משהו חם לצהריים? היצע המנות הטבעוניות באוניברסיטה רחב. תבשילים טבעוניים אפשר למצוא ב"עלים ירוקים" (צ'ילי קון סויה, תבשילים ביתיים משתנים), "קקאו (שווארמה טבעונית), סניף "ש.ס.ק" בפקולטה למדעי החברה (חמין טבעוני, קציצות או תבשילים על בסיס שבבי סויה). ביתר הקפיטריות בדרך כלל אפשר להרכיב צלחת תוספות משביעה.
  • מנסים לחסוך? חלק מהמנות הטבעוניות הן בפיקוח מחירים של אגודת הסטודנטים. כך למשל, מנת קציצות עדשים או חצילים עם אורז וסלט תעלה לכם רק 25 ₪ בקפיטריה בגילמן. פסטה ברוטב עגבניות ובזיליקום עולה רק 17 ₪ ב- Daily בבניין רפואה. עיקרית+תוספות ב"עלים ירוקים" עולה 28 ₪, פלאפל יעלה לכם 10.5 ₪ ברפואה ובקקאו, ו-14 ₪ בגילמן. ניתן לרכוש במרכז השירות של אגודת הסטודנטים כרטיסיות מוזלות.
  • פסטה טבעונית. קל מאוד להשיג פסטה טבעונית באוניברסיטה, הרוטב הוא על בסיס עגבניות או שמן זית, ובחלק מהמקומות אפשר גם להשיג פסטה מקמח מלא. ב"פביאנו" תמצאו בנוסף פיצה טבעונית עם אנטיפסטי, קלצ'ונה טבעוני, ואפשר גם לבקש לחם שום ללא חמאה.
  • סלט הוא פתרון מרענן ומשביע ליום חם. בקפיטריות רבות יש בר סלטים בהרכבה אישית, ואפשר להוסיף לו טופו, קינואה ומגוון ירקות. גם ב"ארומה" בבית התפוצות יש סלטים טבעוניים.
  • סנדוויץ': בקפיטריות במדעים מדויקים ובמדעי החברה אפשר למצוא סנדוויצ'ים טבעוניים עם ירקות קלויים או אבוקדו. בקפיטריות של "ש.ס.ק" אפשר להכין טוסט טבעוני עם טופו ותוספות שונות במחיר אטרקטיבי. ב"ארומה" בבית התפוצות יש סנדוויץ' טופו ופטריות חם.
  • קפה על סויה: בכל קפיטריה אפשר למצוא חלב סויה להפוך שיעיר אתכם לפני השיעור. הקפה הכי זול נמצא בפינות "קפה אמון" של אגודת הסטודנטים, ב-2 ₪ בלבד, ואם נגמרה הסויה אפשר לבקש מהאגודה לחדש את המלאי.
  • ביריד שמתקיים בכל רביעי יש דוכן מרשים של פירות יבשם ומיני אגוזים. זאת בנוסף לדוכן אוכל דרוזי ולדוכן תפוחי אדמה אפויים.
  • בא לכם משהו מתוק? טורטית או מרציפן יעשו את העבודה, ובאגף הפירות – פרי ב-3 ₪ בבניין רפואה או במדעי החברה. ב"עלים ירוקים" מציעים לקנח בעוגיות 8₪-12 ₪) או בסלט פירות (20 ₪). ב"ארומה" מציעים מאפה פילו תפוחים טבעוני. ב"קקאו" יש ארטיק שוקו-שוקו טבעוני.
  • לחובבי הז'אנר – מחוץ לבניין יד אבנר של גיאוגרפיה ממוקמת גינה אורגנית שניתן להתנדב בה (אל תוותרו על נשנוש עגבניות שרי בין השיעורים וקטיף של כמה דברים טובים לחליטת תה).
  • פעילויות בתא הטבעוני: רוצים ליצור עוד ביקוש לאוכל טבעוני בקמפוס, להשתתף בפעילויות או סתם להכיר עוד סטודנטים טבעונים? חפשו בפייסבוק את "התא הטבעוני – אוניברסיטת תל אביב" ותתעדכנו בפעילויות ומפגשים.
  • להגן על בעלי חיים וגם לקבל על זה נקודות: השנה יתקיים לראשונה בקמפוס קורס "הגנה על בעלי חיים במשפט", במסגרת הפקולטה למשפטים.
  • טבעונות טכנולוגית: מי שמחפש אוכל מחוץ לקמפוס יכול להיעזר באפליקציה “Go Vegan”, לאיתור המנות הטבעוניות ברחבי תל-אביב, שזמינה גם לאייפון וגם לאנדרויד.
  • צריכים עזרה? מוזמנים ל"אתגר 22+". בפרויקט של עמותת אנונימוס תוכלו להתנסות ב-22 יום של טבעונות, בליווי צוות של תזונאיות קליניות, הורים לילדים טבעונים, ספורטאים, בשלנים וסטודנטים שיודעים להכין אוכל מהיר וזול. ההרשמה חינם.

*הטיפים באדיבות נטע רוזנטל, מדריכה בפרויקט "אתגר 22+" של עמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים, סטודנטית לגיאופיסיקה וגיאוגרפיה באוניברסיטת תל-אביב ופעילה בתא הטבעוני.

המצעד למען בעלי החיים שהתקיים החודש. צילום: רויטל טופיול
המצעד למען בעלי החיים שהתקיים החודש. צילום: רויטל טופיול