זה זה, ולא אחרת

על פילהרמונית הרחוב שמעתם? ומה לגבי מסיבת המימונה המיוחדת? או אירוע "האנשים שבדרך כלל לא מרצים"? לקסם הזה אחראי ארגון "זה זה", והקהילה שהוא יוצר רק הולכת וגדלה. הצצה ללב העשייה החברתית הכי מעניינת בעיר

14 באפריל 2016

מתי בפעם האחרונה השתמשתם בכישורים שלכם כדי לעשות משהו חיובי עבור מישהו שזקוק לכך? בעידן בו אנחנו כל כך מרוכזים בסמארטפון שלנו, מעודד לראות שהמציאות לא לגמרי עגומה. ב"זה זה" (ZE-ZE) המטרה פשוטה אבל נעלה: הארגון מייצר פרויקטים חברתיים עסקיים, בהם אירועים לא קונבנציונליים שמושכים אליהם אנשים, ומשתמש ברווחים כדי לממן פרויקטים חברתיים עבור הקהילה. ומה הכוונה ב"לא קונבנציונליים"? למשל אירוע שהקונספט שלו הוא הרצאות של אנשים מעניינים שלרוב לא היו נותנים להם במה להרצות. או למשל פרויקט המאחד נגני רחוב לתזמורת אחת גדולה, סטודיו חברתי להדפסה שמעסיק אסירות משוחררות או אירוע מימונה.

יעל צלניק, מנכ"לית הארגון מספרת ש"הכל התחיל מיונתן ודניאל וינקלר, שחברים שלהם עשו שנת שירות בבית היום לקשיש ביפו וגילו שאין מספיק תקציב לפעילויות. הם חשבו מחוץ לקופסה איך אפשר לעזור לקשישים, ובמקום ללכת ולגייס תרומות, החליטו לעשות משהו שהם אוהבים ועדיין יניב את הרווח הרצוי – אז הם בחרו במסיבות. הם היו עושים את המסיבות בבית הקשיש עצמו לאחר שעות הפעילות. כל אחד עשה מה שהוא טוב בו, למשל תקציבים, שיווק או תפאורה. מאוחר יותר הצטרפו אליהם נרקיס אלון ותנה וורהפט אשכנזי, וזה הפך לארגון של ממש.

מה שמושך אנשים לעשייה זו הדרך היצירתית. צילום באדיבות זה זה

האירועים שלכם הם לא "עוד אירוע התרמה".
"האנשים שמגיעים אלינו תמיד נורא יצירתיים. אנחנו מושכים אנשים שחושבים מחוץ לקופסה, וככה יוצרים דברים שלא היו לפני כן אף פעם. זה מה שמייחד את הארגון שלנו, שאנחנו מנסים למצוא פתרון לאתגרים חברתיים, אבל מה שמושך הרבה צעירים לעשייה זו הדרך היצירתית. אנחנו תמיד מערבים תחומים כמו אמנות, במה ויצירה".

מאיפה מגיעים הרעיונות?
"כל הארגון מבוסס על הקהילה שלנו, חמישים חבר'ה צעירים בגילאי 25-35, והכול מגיע מהם – החל מהרעיון ועד ההוצאה לפועל. נניח מישהו סיים לימודי עיצוב גרפי ויש לו את ההכשרה אבל אין לו את הניסיון, הרבה פעמים הקפיצה הזו לא פשוטה, לקבל את העבודה הראשונה והקשרים בתחום – אז דרך הפרויקטים שלנו הוא יכול לקבל את זה – עשייה חברתית של משהו גדול לצד תיק עבודות, ניסיון והשתפשפות בתחום. אנחנו מאמינים בהתפתחות אישית לצד העשייה החברתית, שכל אחד בדרך גם יודע לגדול ולהעצים את עצמו".

על מה אתם עובדים עכשיו?
"קודם כל יש את המימונה המסורתית. זה אירוע גדול ומגניב, מסיבה עם הופעות חיות שנורא מצליחה בכל שנה. יש לנו גם את הפילהרמונית האלקטרונית שזה שילוב של הנגנים שלנו מפרויקט פילהרמונית הרחוב יחד עם די ג'יי. אפשר להזמין אותנו לחתונות. אנחנו מופיעים בקבלת פנים או בשיר החופה, ועל הרחבה יש לנו מופע פריצה ממש מיוחד. חוץ מזה אנחנו עובדים על פרויקטים בדרום הארץ ומכוונים ליצירה של קהילות נוספות בדרום".

איך מצטרפים לפרויקט?
"כל אחד יכול. הדלתות שלנו תמיד פתוחות. צריך לפנות אלינו דרך האתר או הפייסבוק, ובתור התחלה חשוב לנו להבין מי הבנאדם, למה הוא נמשך לזה, איפה הוא היה רוצה לגדול ולהתפתח, ומשם נכנסים לעשייה – למפגשים או לפרויקט ספציפי. אנחנו שואפים לשלב כל אחד במקום שהכי מתאים לו".

איפה את רוצה לראות את הארגון בעוד חמש שנים?
"המטרה העיקרית שלנו היא קהילות העשייה, לכן המטרה היא לייצר מקום ובית ליצירה משותפת, מקום שמייצר משמעות לאנשים שבקהילה. ככל שהקהילות שנייצר יהיה חזקות יותר, הן יוכלו לפתח אירועים גדולים ומשפיעים יותר, שיגעו בחיים של כמה שיותר אנשים. הייתי רוצה לראות עוד קהילות 'זה זה' בעוד מקומות בארץ, כי לדעתי יש המון צעירים שמקום כזה יכול לתת משמעות לחיים שלהם ביחד, והייתי רוצה שכל קהילה כזו תייצר כמה פרויקטים חברתיים-עסקיים שמחזיקים את עצמם".

אז למה בעצם "זה זה"?
"המייסדים התלבטו איך לקרוא לקהילה, בגלל שאנחנו עושים כל מיני דברים עם קהלי יעד שונים לא תמיד אפשר להסביר את הקסם הזה שפועל בארגון, אז הם חשבו פשוט לקרוא לזה בדיוק על התחושה הזו, זה פשוט זה, אנחנו לא יודעים להסביר את זה במילים אחרות, תבואו ותבינו שזה זה".