סטארט-אפ ניישן

פעם בשנה מגיעים כל היזמים והסטארטאפיסטים בארץ למקום אחד – לכאן, לאוניברסיטת תל אביב. הלכנו לראות איך הם נראים רגע לפני האקזיט

feex, צילום: אורי רוסמן
feex, צילום: אורי רוסמן
16 ביולי 2014

לאחרונה נערך באולם סמולארש באוניברסיטה, זו הפעם השנייה, 'TAU Innovation Day', כנס היזמות של מרכז היזמות StarTau. מדובר באירוע היזמות הגדול ביותר בישראל, ומציגים בו למעלה מ-60 סטארט-אפים שונים, מתוך מטרה לחבר בין קהילות היזמות בישראל, האקדמיה, והמגזר הפרטי. StartTau הוקם בשנת 2010 על ידי אורן סימניאן, סטודנט באוניברסיטה תל-אביב, ובמהלך השנה המרכז מפעיל מספר תכניות ליווי ותמיכה ביזמים מתוך האוניברסיטה.

במהלך האירוע התקיימה גם תחרות 'פיטצ'ינג', במהלכה כארבעים יזמים מקבלים כל אחד שלוש דקות בדיוק, על מנת להציג בפני פאנל של משקיעים את המיזמים שלהם. הזוכים בפרס הראשון והשני יקבלו את האפשרות להציג שוב בתערוכות העולמיות, בהן נוכחים גם נציגים של קרנות הון סיכון מהגדולות בעולם.

אז למקרה ופספסתם, הנה טעימה מהסטארט-אפים החדשים שהוצגו שם. תזכרו איפה שמעתם עליהם לראשונה.

recardo 

מטרה: שוק יד-שניה ל-gift-cards

החברה מספקת פלטפורמה המאפשרת לאנשים למכור גיפט-קארדים אחד לשני, ולקבל עבורם כסף מזומן. מצלמים את הקופון, והמערכת מעבירה לרוכש ברקוד במחשב, כך שלא צריך להעביר פיזית את הכרטיסים ממקום למקום.  המוצר מיועד לשוק האמריקאי, שם מאוד נפוץ התחום של גיפט-קארדים, בניגוד לישראל. כיום קיים אתר אינטרנט פועל, ולאחרונה החלה העבודה על אפליקציית המובייל, אשר לפי התכנון, תפעל עד אוקטובר הקרוב, כאשר מתחילה בארצות הברית תקופת הקניות הגדולה, והביקוש לשירות יגדל.

מעיין גבה, אחת משלושת המייסדות, מספרת כיצד התפתח הרעיון: "אנחנו חלק מתוכנית Zell, שזו תכנית יזמות של המרכז הבינתחומי בהרצליה. הרעיון הגיע כשאחת המייסדות, שאנון, נתקעה עם גיפט-קארד שלא היה לה מה לעשות איתו, ומשם המשכנו ופיתחנו עד למוצר".

estilo, צילום: אורי רוסמן
estilo, צילום: אורי רוסמן

estilo

מטרה: שירותי יעוץ וסטיילינג עבור לקוחות הרוכשים באינטרנט

פרוייקט זה הוא אחד מהמיזמים שנולדו בחממה של סטראט-טאו. שלומי זרחיה, אחד מהשותפים שעומדים מאחורי החברה, מסביר לנו במה מדובר: "הפתרון שלנו דומה למה שקורה במציאות – כאשר לקוח נכנס לחנות אופנה, ניגש אליו אחד המוכרים ועוזר לו לבחור את השילובים והבגדים שמתאימים לו, ובעצם מלווה אותך לאורך תהליך הרכישה. אנחנו מספקים שירות דומה לאתרי אינטרנט של חברות אופנה. הלקוח נכנס לאתר, מסמן כמה קטגוריות, כגון צבע ביגוד, מידה, והמטרה לשמה הוא צריך את הבגדים (ים, דייט, עבודה וכו'), ומשם סטייליסטית אמיתית, שעובדת אצלנו, בוחרת עבורו כמה הצעות אשר מהן הלקוח יכול לבחור. היא מכירה כבר את כל הפריטים בחנות, וכך היא חוסכת ללקוח את הצורך לעבור על מאות מוצרים".

lingualy, צילום: אורי רוסמן
lingualy, צילום: אורי רוסמן

Lingua.ly

מטרה: לימוד שפות עם דגש על אוצר מילים

שחר זריהן, אחד העובדים, מסביר על הייחודיות שלהם: "החברה שלנו הוקמה על ידי שני תלמידי דוקטורט, אחד ממכון ויצמן והשנייה מסטנפורד. כיום יש בשוק המון תוכנות שונות ללימוד שפות, ומה שמשותף לכולן היא העובדה שהן 'מערכות סגורות' – כלומר, יש סט של שיעורים שאתה עובר, ואם סיימת אותו אז אין לך עוד צורך בתוכנה. התוכנה שלנו מאפשרת לתלמיד לבחור תחום שמעניין אותו, אופנה, ספורט, או כל דבר אחר, ולקבל מאמרים בנושא. במהלך הלימוד אתה מסמן אילו מילים אתה כבר יודע ואילו מילים אתה מעוניין ללמוד, והתוכנה יודעת בצורה חכמה לתת מאמרים שהמילים האלו נמצאות בהן, ועושה זאת גם בתדירות חכמה, שתאפשר לך להטמיע את הלמידה שלך. התוכנה, למעשה, מאפשרת תרגול בלתי נגמר של השפה החדשה. כיום יש לנו שש שפות של מאמרים – גרמנית, ספרדית, צרפתית, עברית, ערבית ואנגלית. אנחנו פופולריים בשווקים מתפתחים כמו ברזיל, סין או פולין, ויש לנו אפליקציית מובייל לאנדרואיד ותוסף לכרום, ובקרוב אנחנו מצפים לשחרר גם גרסה לאייפון".

Airie, צילום: אורי רוסמן
Airie, צילום: אורי רוסמן

airie

מטרה: מערכת טיהור אוויר ניידת

הסטרט-אפ הוקם על ידי שרה טולין, עולה חדשה מניו-יורק ותלמידה במרכז הבינתחומי בהרצליה, אחרי שסיימה כבר תואר בסטנפורד. "זה התחיל מכך שהייתי הולכת מידי יום לעבודה. הייתי עוצרת ברמזור, לידי היו עוברים אוטובוסים – ופשוט הייתי נושמת עשן. חשבתי מה אפשר לעשות בנידון, מבלי להסתובב ברחוב עם מסכת אב"כ. בדקתי מה קיים בשוק וכיצד ניתן לרתום את הטכנולוגיה כדי לפתור את הבעיה הזו. בסופו של דבר, המוצר שעלינו עליו יצור סביב המשתמש בועה של אוויר טהור. בנוסף, המוצר יעביר את המידע אל הטלפון הנייד, וככה ניתן לדעת בדיוק מה מצב זיהום האוויר בסביבה. ניתן יהיה גם ליצור מפה שתורכב מהמידע שכל המכשירים ישלחו – קצת כמו Waze, רק של זיהום אוויר. למוצר יש שוק גדול בפוטנציאל, מאחר ובעולם יש ערים שמצב זיהום האוויר בהן נורא קשה, כמו בסין או ביפן. המיזם פועל כבר כמה חודשים – כבר יש לנו מהנדס שאחראי על הצד הטכני, הגשנו בקשה לפטנט, וכרגע מחפשים משקיעים".

plan-eat, צילום: אורי רוסמן
plan-eat, צילום: אורי רוסמן

Plan-eat

מטרה: תכנון רשימת קניות מבוססת על מתכונים.

 גם הפרוייקט הזה החל את דרכו בחממה של StarTau, ומאחוריו עומדים שלושה סטודנטים, להנדסה וניהול, לתיאטרון ולמדעי המחשב "החידוש הוא שבמקום שאתה תלך ותקנה בסופר מוצר, אתה אומר מה אתה רוצה לאכול – ומכינים לך את רשימת הפריטים", . מספרת יעל, אחת משלושת היזמים שמאחורי הפרויקט. "ככה גם לא תתפתה לרכוש את מה שאתה לא צריך, וגם לא יהיו לך חוסרים או עודפים. אם תרצה, התוכנה תעשה לך רשימת קניות, או שהיא תזמין ישירות מהסופרמרקט הקרוב אליך, והכמויות יתאימו בול. כרגע אנחנו בשלבי פיתוח וביצירת שיתופי פעולה, והרעיון הוא ליצור פלטפורמה גם לאינטרנט ולגם למובייל. אנחנו מחפשים כרגע משקיעים על מנת לקדם הלאה את המערכת".

feex, צילום: אורי רוסמן
feex, צילום: אורי רוסמן

FeeX

FeeX הוא אתר אינטרנט חינמי אשר יזמו וייסדו אייל הלחמי, דוד וייס, יואב צוראל ואורי לוין, שהיה גם אחד ממייסדי Waze. מטרת האתר היא להתבסס על חוכמת ההמונים, ולעזור לצרכנים להפחית את דמי הניהול בגופים פיננסיים להם הם משלמים. האתר אוסף מידע – שניתן לספק גם בצורה אנונימית – על קרנות פנסיה, קרנות השתלמות וקופות גמל, מנתח אותו ומציג למשתמש מידע על לגבי התשלומים שהוא מקבל והרווחים שלו לעומת אנשים בעלי פרמטרים זהים, כך שניתנת לכל אחד האפשרות לדעת האם הוא יכול לקבל תנאים טובים יותר מאותם גופים. 'פיקס' הושקה לפני שנה, ומאז זיהתה חסכון פוטנציאלי של כ-300 מיליון שקלים, לאחר שכ-77% מהמשתמשים בפלטפורמה זוהו כ'פראיירים' – כלומר, משלמים דמי ניהול מוגזמים.