סיפורו של סניף

תערוכה תיעודית שתוצג לצד "אמנות סודית" תציג את סיפורו של הסניף המרכזי של בנק לאומי ב-90 שנות קיומו

9 בינואר 2014

במקביל לתערוכת "אמנות סודית", תוצג בבית מני תערוכה תיעודית לרגל 90 שנים להקמת הסניף המרכזי של בנק לאומי בתל אביב. אבן הפינה להקמתו של הסניף ההיסטורי הונחה בשנת 1923, ומאז הוא שופץ ושומר. בשנים האחרונות הוא הפך לחלל תצוגה ייחודי לאמנות, המשמש בית לתערוכות יוקרתיות.

"הסניף המרכזי של לאומי עבר שינויים לאורך השנים", מסבירה אסתי דרורי, אחת משני אוצרי התערוכה. "הוא עבר מיפו אל תל אביב בעקבות הפרעות, היה אחד הבתים הראשונים של 'אחוזת בית',  הפך מבנק אנגלו-פלשתינה לבנק לאומי ואף שינה את צורתו הארכיטקטונית בעקבות מעבר הנהלת הבנק אליו והרחבת הפעילות". מתחילת דרכו היה מעורב הסניף בפעילות המסחרית והעסקית של ישראל, ובייחוד של תל אביב – בין היתר היה מעורב בהקמת נמל תל אביב ונמל התעופה שדה דב.

תערוכת ההנצחה תציג את התהליך שעבר הסניף מאז ימיו ביפו ועד היום, בדגש על השינויים הארכיטקטוניים והרחבתו, ועל המאורעות ההיסטוריים שלהם היה שותף הבנק. דוגמא אחת למאורע כזה היה הקמת המדינה. לא רבים יודעים, אך מגילת העצמאות הופקדה למשמרת בכספת של הסניף המרכזי, שזכה להיות מעורב ברגע בעל חשיבות מדינית.

יחד עם הכספת, יוצגו בתערוכה פריטים שונים המספרים את השתלשלות האירועים מרגע הקמת הסניף, ולמעשה יספרו את ההיסטוריה שלו. יוקרנו בה שני סרטים: האחד מציג את הנחת אבן הפינה בפתיחת הסניף, בנוכחות גדולי האומה והנציב הבריטי. השני יספר על פעילות הסניף והמעבר מבנק אנגלו-פלשתינה לבנק לאומי.

נוסף על אלה, יוצגו אביזרים שונים מהשנים הראשונות לפעילות הסניף – מרכזיות טלפון, מכונות לספירת כסף, ספרי חשבונות ושלל אמצעי מחשוב ישנים. לצד אלו, תהיה תצוגה עכשווית ודיגיטלית שתציג, לדוגמא, התכתבויות בין ראשי העיר תל אביב ומכובדי ממשלות ישראל לבין מנהלי הבנק.