ביוטופ: מה קורה כשאמנים נכנסים למעבדת הביולוגיה?

אמנות דיגיטלית? אולי גם תחזרו לפחד מבאג 2000. פסטיבל האמנות הרב תחומי מוסררה מיקס מכריז על הביולוגיה כשדה הקרב הרעיוני הבא

כל מיני מוטציות. "Bodymetrics", עבודה של תרזה שוברט
כל מיני מוטציות. "Bodymetrics", עבודה של תרזה שוברט
24 במאי 2016

אולי זו תגובה לקיום הדיגיטלי ואולי מסימני הסינגולריות הקרבה. מכל מקום נדמה שיותר ויותר מתערוכות הנושא בזמן האחרון עוסקות בהכלאות עתידניות למיניהן, בין הביולוגיה לטכנולוגיה, בין הטבע לתרבות. תחת הכותרת "טרנסלוקציה" יפתח הפסטיבל הבינלאומי מוסררה מיקס, המתקיים זו השנה ה־16 בשכונת מוסררה שבה שוכן בית הספר לאמנות, פתח לעולם הביו־ארט ויעלה שאלות כגון מה קורה כאשר אמנים נכנסים למעבדה ומתחילים לעבוד עם חומרים חיים כגון בקטריות? או עורכים ניסויים בסביבה הביתית? או משתמשים בחומרי מחקר מושאלים ממדענים? והכל תוך עיסוק הן בהיבט האסתטי והן בהיבט האתי של עולם המחקר. יותר מ־40 אמנים מהארץ ומחו"ל יציגו בפסטיבל השנה, וכרגיל הוא ישקף את רוחו הקהילתית של בית הספר בהצגת עבודות אינטראקטיביות שייווצרו עם הקהל.

בעבודות המסקרנות ביותר שיוצגו במוסררה מיקס אפשר למצוא את "Human Beeing" של הקבוצה הברלינאית The Constitute – פרויקט שהוכן במיוחד לפסטיבל וכולל השתלטות של דבורי ענק על בית החלונות המפורסם שבשכונת מוסררה. כוורת שנבנתה על ידי נחיל דבורים ותועדה במשך עונה שלמה בשדה מחוץ ללייפציג, תוקרן בגודל ענקי על הבניין כדי להעלות את המודעות לחשיבות הדבורים במערכת האקולוגית העולמית. פרויקט דומה נערך בערים נוספות בעולם כגון הלסינקי, ליברפול ומדריד.

האמנית היפנית מומוקו סטו תציג שלושה סרטונים מסדרה שנקראת "Planets", ההופכת, בעזרת צילומי תקריב ייחודיים, תופעות טבע "רגילות" וקטנות כגון צמיחת עובש על כרובית למופעים גלקטיים מרהיבים. עוד בתחום העובש: האמנית והחוקרת הגרמנייה תרזה שוברט תציג סדרת צילומים מהפנטים המבוססים על ניסויים של גידול עובש הנקרא "סליים מולד" ונועדו לבחון את דפוס ההיווצרות של האורגניזם תחת השפעת חומרים פסיכואקטיביים כגון טבק או קנאביס. זהו ניסוי המשחזר ניסוי קודם משנת 1948, שבו נתנו הזואולוג הנס פיטר והרוקח פטר וויט לעכבישים סמים שונים ובחנו איך סמים אלו השפיעו על צורת הקורים שטוו העכבישים. רמז: השפיעו ועוד איך. האמנית הסלובנית מיה סמרקר, העוסקת בחקר טיפולוגי של מינים פולשים, תציג ערכת הישרדות לאנתרופוקן – מונח שנוי במחלקת שהוצע להגדרת תקופתנו כתקופה ביולוגית חדשה, תוצר של השפעתו חסרת תקדים של האדם על כדור הארץ. בין השאר מאופיין האנתרופוקן בגידול מהיר של מינים פולשים, המביא להכחדה דרמטית של מינים על פני כדור הארץ. כחלק מהמיצב נאספו כמה מהסממנים של המורשת התרבותית הלאומית הסלובנית, והם יוצגו כחלק מערכת הישרדות עבור האנתרופוקן.

מיכל שרייבר ואלון כהן ליפשיץ המקומיים יאפשרו לקהל לבקר בביו־ספרייה – פרי שיתוף הפעולה שבין הקליניקה לרב תרבותיות ומגוון באוניברסיטה העברית לבית הספר לאמנות מוסררה. הביו־ספרייה מציגה אנשים במקום ספרים, ובכך בוחנת ומעשירה את שיח הזהויות הישראלי המורכב.

טרנסלוקציה: פסטיבל מוסררה מיקס ה־16, שכונת מוסררה ירושלים, שלישי־חמישי (24.5־26.5) 19:00־23:00, הכניסה חינם