יצירה אייקונית: הצצה לתערוכת האימוג'י הראשונה

היצירה המפורסמת "גן התענוגות הארציים" של הצייר ההולנדי הירונימוס בוש קיבלה טוויסט דיגיטלי, כשבמקומם של פרצופים ופרטים הושתלו בציור האייקונים האהובים מהאייפון. גם הקקי המחייך שם

קלרה גניס - The Garden of Earthly Delights
קלרה גניס - The Garden of Earthly Delights
27 בנובמבר 2013

תערוכת האימוג'י הראשונה אי פעם, "Emoji Art & Design Show", תיפתח במרכז האמנות והטכנולוגיה Eyebeam בניו יורק בעוד כשבועיים (12 בדצמבר 2013). אחת היצירות שתיכלל בה היא עבודה של האמנית קרלה גניס, שנעשתה על בסיס הטריפטיכון "גן התענוגות הארציים" של הירונימוס בוש. גניס השתמשה בשליש הימני של יצירתו של האמן ההולנדי משנת 1504, המתאר גיהנום בו בעלי חיים מפלצתיים מתעללים בבני האדם החוטאים. את הציור הגרוטסקי גם ככה היא צבעה בצבעים עליזים ושיבצה בו את האייקונים היפנים במקום הפרצופים והפרטים. התוצאה היא גיהנום לדור ה-ADD: פופ-ארטי, תזזיתי ופסיכוטי. "יכול להיות שגרמתי לבוש להתהפך בקברו אבל זו עבודה שהיה ממש כיף להכין", כתבה האמנית בעמוד הפייסבוק שלה.

העבודה המלאה (המשך הכתבה מתחת לתמונה)קלרה גניס - The Garden of Earthly Delights

קלרה גניס – The Garden of Earthly Delights


בראיון למגזין Animal
 סיפרה גניס: "תמיד הוקסמתי מבוש ומהקקופוניה של יצורים וכימרות בעבודות שלו. מה שעניין אותי במיוחד היה השטיחות, הצורה בה הוא השתמש בסגנון והדימויים האייקוניים של הדת כדי לחקור את החולין. רציתי ליצור משהו שיקשור את האימוג'י לשושלת האייקונגרפית הזו, ליצור מחדש את העבודות של בוש, להשתמש באוצר המילים החדש, החילוני והפופי הזה של סימנים וסמלים דיגיטליים שמתפשטת עכשיו כמו שקרה עם סמלים דתיים במאה ה-15 וה-16. האימוג'י מוסיף שטיחות חדשה לאייקונוגרפיה מהעבר, מרוקנת אותה ממחלוקת, מחליפה אותה במשהו שמזכיר את אסתטיקת ה-Superflat של טאקשי מורקאמי וחוקר את החטאים של תרבות הצריכה העכשווית".

גניס ושאר משתתפי התערוכה הם כנראה האמנים הראשונים להציג יצירות על בסיס אייקוני אימוג'י בתערוכה, אבל לא הראשונים שיצרו כאלה. בטאמבלר emojinal art gallery תמצאו יצירות מפורסמות שעברו השתלת אימוג'י כמו זו של "גן התענוגות": קלאסיקות של פיקאסו, ואן גוך ודאלי לצד אייקונים אמריקאיים כמו הר ראשמור ועבודות חדשות יותר של ג'ף קונס ואנדי וורהול. דוגמאות נוספות הן המאייר ארנולד פאלמר, שצייר מחדש את הסמסים שלו על נייר, וחשבון האינסטגרם הישראלי המנוח Emojinews שכתב מחדש פרשיות חדשותיות וביוגרפיות באייקונים.