המדרשה לאמנות בבית ברל חוגגת 70 שנה של יצירה

המדרשה לאמנות בבית ברל חוגגת שבעה עשורים בתערוכה שמוכיחה שלימודי האמנות בארץ הם כבר מזמן לא תחום אזוטרי, אלא קרש קפיצה היישר לליבה של סצנה

בית ברל. יצירה מאת מירי סגל, נקודת מפגש
בית ברל. יצירה מאת מירי סגל, נקודת מפגש
8 בדצמבר 2016

הכתבה בשיתוף המדרשה לאמנות במכללה האקדמית בית ברל

בימים אלו מציינת המדרשה לאמנות במכללה האקדמית בבית ברל 70 שנים להקמתה, ואת העשייה רבת השנים שלה בחרה לחגוג בפרויקט שאפתני שיוצג לכל אורך חודש דצמבר בביתן הלנה רובינשטיין, שלוחה של מוזיאון תל אביב במתחם הבימה, לב ליבה הפועם של התרבות התל אביבית. במקום תערוכת נושא מסורתית או תצוגה היסטורית שסוקרת את תולדותיה, המדרשה נושאת את עיניה אל העשייה העכשווית ונותנת דגש על אחד מעקרונות המפתח שלה – חינוך לאמנות. התערוכה משתפת ומערבת את הקהל בנעשה בתוך כתלי בית הספר ומציבה אותו כמרכז אמנותי רוחש. בוגרי ומורי המדרשה המשתתפים בתערוכה ממחישים לא רק את מעמדו ותרומתו של בית הספר לתרבות ולאמנות הישראלית, אלא גם את זיקתו לשדה המוזיאלי ולהשפעותיו על החינוך האמנותי בישראל. הרוח הניסיונית והעכשווית של התערוכה בהחלט מאפיינת את צביונה של המדרשה לאמנות, שההיסטוריה המפוארת שלה כרוכה בהיסטוריה של החברה ושל התרבות הישראלית.

בית ברל. יצירה מאת אורית אדר בכר, עיניים

המדרשה לאמנות בית ברל. יצירה מאת אורית אדר בכר, עיניים. צילום: גוני ריסקין

למרות שהקמפוס שלה ממוקם בסביבה כפרית ואינטימית בפאתי כפר סבא, המדרשה לאמנות נחשבת לחלק בלתי נפרד מסצנת האמנות התוססת של תל אביב. עוד בשנות השישים ביססה את עצמה כמוסד מוביל עם אמנים ומורים שחינכו דורות של סטודנטים בעלי תשוקה לעשיית אמנות בועטת ובלתי מתפשרת. בראשם רפי לביא, מי שהוליד את אחת התקופות המסעירות שידעה האמנות הישראלית בשנות השבעים. המדרשה לאמנות מעולם לא קפאה על שמריה וממשיכה גם היום לבלוט בנוף האמנותי בתל אביב עם גלריית המדרשה הממוקמת ברחוב הירקון, בסמוך לשוק הכרמל ולחוף הים. הגלריה, מרכז אמנותי ותרבותי, ידועה בפעילותה הרוחשת – הרצאות, כנסים, סדנאות, הקרנות, פעולות אמנותיות וכמובן, תערוכות מקיפות לאמנים צעירים ובוגרים כאחד, רבים מהם בוגרי המדרשה שזוכים לליווי צמוד גם אחרי סיום לימודיהם.

בית ברל. יצירה מאת דגנית ברסט, ארכיון פיסול

המדרשה לאמנות בית ברל. יצירה מאת דגנית ברסט, ארכיון פיסול. צילום: גוני ריסקין

העלייה החדה בשנים האחרונות בארץ במסלולי לימוד האמנות מעידה כי האמנות היא כבר מזמן לא תחום אזוטרי השייך רק למשוגעים לדבר. עם מסלולים מגוונים ומעמיקים כמו קולנוע, וידאו, מדיה דיגיטלית ואוצרות, המדרשה לאמנות מכשירה אמנים רב-תחומיים, אנשי חינוך וקולנוענים. בוגרי המדרשה משתלבים גם במשרות בתחומי העיצוב, העיתונות וניהול מוסדות תרבות ואמנות.

בית ברל. צילום: יח"צ

המדרשה לאמנות בית ברל. צילום: גוני ריסקין

[tmwdfpad]אלו שבוחרים להתמקצע כאמנים בתום לימודיהם עובדים מול גלריות, מוזיאונים, אספנים ואוצרים. רבים מהם יוצאים החוצה לזירת האמנות העולמית, הם מציגים בתערוכות ובביאנלות ברחבי העולם, מתקבלים לתוכניות שהות מפרות ונוסעים ללימודי המשך באוניברסיטאות מובילות.

בית ברל. צילום: יח"צ

המדרשה לאמנות בית ברל. צילום: גוני ריסקין

מיכל נאמן, כלת פרס ישראל לשנת 2014, נעמה צבר שהציגה בין היתר ב- MoMA ובגוגנהיים, עפרי כנעני שהציגה במוזיאון המטרופוליטן בניו-יורק, גיא בן נר נציג ישראל לביאנאלה בוונציה לשנת 2005, מיקה רוטנברג שמציגה בתערוכות אמנות חשובות בכל העולם ביניהם הפלה דה טוקיו בפריז והביאנאלה בטייפה, ציבי גבע נציג ישראל לבינאלה בוונציה לשנת 2015, דורון רבינא זוכה פרס קיפר היוקרתי, בן הגרי זוכה פרס פרוכטר לאמן וידיאו ישראלי, אנג'לה קליין זוכת פרס שרת התרבות, אמן המחאה איתי זלאיט שהציב לאחרונה את הפסל בדמותו של בנימין נתניהו בכיכר רבין – הם חלק מהרשימה המכובדת של בוגרי המדרשה שזוכים להצלחה בזירת האמנות המקומית והבינלאומית כאחד, עם הצגה בתערוכות מוזיאוניות חשובות וזכייה בפרסים ובמלגות יוקרתיים.