תרבות להמונים: יום המוזיאונים הפתוחים השנתי חוזר

כ־70 מוזיאונים שונים ברחבי הארץ ייפתחו בחינם ביום המוזיאונים הבינלאומי. הכנו לכם כמה המלצות רותחות, וגם הרהור קטן עם רותי דירקטור על הרלוונטיות של כל העניין

מוזיאון פתח תקווה (צילום: אלעד שריג)
מוזיאון פתח תקווה (צילום: אלעד שריג)
25 במאי 2016

איך מוזיאונים משתלבים היום במרקם החברתי? השאלה הזאת עומדת במרכז יום המוזיאונים הבינלאומי – מסורת בת 40 שנה שנערכת בסביבות 18 במאי בכל העולם. בכל שנה נבחר נושא בוער אחר בתרבות המוזיאונים העכשווית, והשנה הנושא הוא "מוזיאונים ונופי תרבות", תמה שבהחלט מייצגת את הנעשה בשנים האחרונות במוזיאונים, שמתחרים על לבם של המבקרים ומנסים בכל כוחם לשמור על רלוונטיות, בעיקר על ידי הפיכתם של המבקרים לצופים אקטיביים, בדגש על חווייתיות.

מתוך העבודה "רצונו של קדר" של בן הגרי
מתוך העבודה "רצונו של קדר" של בן הגרי

עבור המוזיאונים בארץ המשימה קשה כפליים. לא רק מפני שביקור במוזיאון הוא לא ממש הלחם והחמאה של רוב האוכלוסייה, אלא בעיקר כי מדובר בעסק לא זול במיוחד. לכן יום המוזיאונים הבינלאומי, שבמסגרתו כ־70 מוזיאונים פותחים את שעריהם חינם אין כסף, הוא הזדמנות לעשות סבב מוזיאונים ולהתעדכן בתחום. במוזיאון תל אביב, שהפך בארבע השנים האחרונות ללב הפועם של העשייה האמנותית בעיר, מוצגות בימים אלו 15 תערוכות שיהיו פתוחות היום עד 21:00, בהן “רצונו של קדר״ של בן הגרי והתערוכה המוצלחת של צמד האמנים הסקנדינבי אלמגרין ודראגסט.

למי שאין כל היום לבלות במוזיאון ורוצה לקבל רק טעימה קטנה, מומלץ לבקר בתערוכה החדשה של אלי גור אריה שנפתחה בשבוע שעבר ומציגה את העבודות שכה מזוהות איתו – פסלים פלסטיים מרהיבים, מוטציות היברידיות סוראליסטיות ודימויים אפוקליפטיים. מוזיאון פתח תקווה יהיה פתוח בשעות 16:00־20:00 ויציע סיורים מודרכים בתערוכה הקבוצתית “מדהים! מהמם! מופלא!״, שמחברת בין אמנות למדע בדיוני. חובבי הז'אנר ייהנו במיוחד מאיורים מחוברות נדירות ומסרטי מדע בדיוני קלאסי המוצגים בתערוכה.

אלי גור אריה, מתוך הצבה בתערוכה "מנועי צמיחה" במוזיאון תל אביב (צילום:
אלי גור אריה, מתוך הצבה בתערוכה "מנועי צמיחה" במוזיאון תל אביב (צילום:

מוזיאון נחום גוטמן, שממצב את עצמו בשנים האחרונות בעיקר כמוזיאון לילדים, חוגג את יום המוזיאונים בעת חופשת ל״ג בעומר. המוזיאון יהיה פתוח בשעות 10:00־16:00 ויציג תערוכה במלאות 30 שנה לסגירתו של העיתון המיתולוגי “דבר לילדים״. מומלץ לבקר גם במוזיאון רמת גן, שאמנם איבד בעשור האחרון את ההילה הבועטת והחתרנית שלו, אבל מנסה להישאר רלוונטי בזכות סדרת התערוכות המוצלחת “שישי ראשון דיאלוג״. בימים אלו מוצגת התערוכה של שחר אפק, בוגר טרי בולט של בית ספר מנשר, שמזמין את המבקרים לחוויה וירטואלית של תנועה.

מוזיאון פתח תקווה (צילום: אלעד שריג)
מוזיאון פתח תקווה (צילום: אלעד שריג)

אבל יום המוזיאונים הבינלאומי הוא לא רק הזדמנות לפעילות חינמית מהנה, אלא גם בחינת תפקידם של המוזיאונים במרחב העירוני והחברתי. האם הם בכלל רלוונטיים בעידן הדיגיטלי? "המוזיאון חייב להתאים עצמו לשינויים רבים בעולם האמנות, שינויים בהרגלי הצפייה, שינויים טכנולוגיים", אומרת רותי דירקטור, האוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון תל אביב, “זה אתגר לא פשוט כי עולם האמנות מונע יותר ויותר על ידי כוחות שוק, ומבין מוסדות האמנות המוזיאונים הם אלה הנתונים יותר מאחרים ללחצים כלכליים, הם נדרשים למשוך קהל, להיות רווחיים ופופולריים. כדי להמשיך להתקיים, המוזיאון יידרש יותר ויותר לתמרן ולהיות מסוגל להשתנות״.

יום המוזיאונים הבינלאומי, חמישי 26.5, ברחבי הארץ