כך ראינו

לכבוד יום העצמאות ה־66 של ישראל, פנינו לצלמים נבחרים בבקשה אחת: שלחו לנו תמונה שצילמתם במהלך השנה האחרונה, שמציגה לדעתכם את מצבה העכשווי של המדינה. התמונות מספרות סיפור על גיבורים שהסתלקו, על מבקשי מקלט ועל עצימת עיניים. נקווה שעד שנה הבאה העיניים יפתחו לרווחה

חרדים מסיירים באתר בנייה בחיפוש אחר קברים עתיקים. צילום: אחיקם סרי
חרדים מסיירים באתר בנייה בחיפוש אחר קברים עתיקים. צילום: אחיקם סרי
4 במאי 2014

התוצאה הפרושה לפניכם משקפת הן את מצבה של ישראל, או לפחות חלק ממנו, והן את מצבם של המתעדים שצילמו, מיינו, בחרו ושלחו את תצלומיהם למערכת. איזה מין ישראל משתקפת בתצלומים? במבט על מכלול הדימויים ניכר שחלק גדול מהם אינם מציגים עכשוויות יוצאת דופן. הן סגנון הצילום והן התוכן המסוקר בו יכלו להיות מצולמים גם לפני 10 או 20 שנה, ומבחינה זו אפשר לומר שבישראל העכשווית שום דבר לא משתנה. הרחוב הוא אותו רחוב, החרדים אותם חרדים, וההיפסטרים הם בעצם סחים עם תסרוקת שונה. מה נשתנה? אריק איינשטיין מת והומואים יכולים להביא ילדים בפונדקאות, אבל רק בחו"ל. נו. מה עוד שונה? אין הפגנות ימין, אין כמעט כוחות ביטחון (וכשיש, אלו חיילות משטרה צבאית ברגע של מנוחה), אין פוליטיקאים, אין שחיתות, אין מינוס בבנק. אלמלא הטבעונים האלה אפשר היה לחשוב שהשלום הגיע.

ובכל זאת, חוץ מקיפאון מה עוד אפשר ללמוד מהתצלומים על ישראל בשנתה ה־66? שהיא מגוונת? שהיא נעה הלוך ושוב בין קטבים, מהשדה לשדרה, מהחילוניות לדת, מההיסטוריה המקראית אל ההווה התזזיתי? את זה כבר ידענו. מה שלא ידענו ועולה מן התצלומים הללו קשור בכותרת הגג של הפרויקט, ובמשתמע ממנה. הרי השאלה "מהי ישראל העכשווית בעיניך?" היא פרפראזה על השאלה של יאיר לפיד בגלגולו הקודם "מה ישראלי בעיניך?".

מבחינה זו מעניין לגלות ששנה וקצת אחרי שהישראלי האולטימטיבי בעיני עצמו גרף 19 מנדטים בבחירות, הישראליות היאיר לפידית החילונית־משיחית, האמידה, המלוקקת, הוותיקה והמרוצה מעצמה עד בלי די, כמעט אינה נוכחת בתצלומים. אם התצלומים מייצגים את תמצית הישראליות של השנה האחרונה, הרי שביום העצמאות ה־66 להיות ישראלי זה לא להיות שקרן זחוח שמשתין על בוחריו מדי יום ועדיין משוכנע שהם מאמינים שאלו גשמי ברכה. להיות ישראלי, אומרים לנו הצלמים המשתתפים בפרויקט, זה להיות לא־יאיר לפיד, ואם כך אולי לא הכל עומד במקום ובכל זאת גדלנו בשנה.

לחצו על התמונות להגדלה

אלכס ליבק

רחוב אלנבי. תל אביב, מרץ 2014

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: אלכס ליבק

אביר סולטן

הפגנת המיליון נגד גיוס החרדים. ירושלים, מרץ 2014

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: אביר סולטן

שלום חנוך חולף על פני תמונה של חברו אריק איינשטיין במהלך הטקס בכיכר רבין. תל אביב, נובמבר 2013

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: אביר סולטן

ניצן הפנר

מצעד הגאווה. תל אביב, יוני 2013

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: ניצן הפנר

דפנה טלמון

מתוך ההפגנה הטבעונית "תסתכלו להם בעיניים". תל אביב, אוגוסט 2013

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: דפנה טלמון

דניאל בר און

קבלת פנים לנשיא צרפת. נתב"ג, נובמבר 2013

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: דניאל בר און

אחיקם סרי

חרדים מסיירים באתר בנייה בחיפוש אחר קברים עתיקים. רמת בית שמש, פברואר 2014

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: אחיקם סרי

מירי דוידוביץ

יוני פזי בזקן, אופניים וחליפה. "מקסימום האקטואליה שהגעתי אליה השנה". תל אביב, אוגוסט 2013

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: מירי דוידוביץ

אורית פניני

הופעה של שלמה ארצי בהיכל התרבות. תל אביב, אפריל 2014

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: אורית פניני

עודד בלילטי

עובד שב"כ מסיר חבל כדי לפנות דרך לשיירת ראש הממשלה בסיום לוויית אריאל שרון. ינואר 2014 , חוות השקמים

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: עודד בלילטי

אנה ים

רחובות, אוקטובר 2013

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: אנה ים

אורי פינר

חניון עפר ליד קניון. פתח תקווה, אוגוסט  2013

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: אורי פינר

בן קלמר

שלושה זוגות הומוסקסואלים מגיעים לעירייה לאחר ששבו מתאילנד עם ילדיהם. תל אביב, פברואר 2014

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: בן קלמר

הפגנת הפליטים מול שגרירות ארצות הברית. תל אביב, ינואר 2014

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: בן קלמר

קרן מנור

מוניקה אונגוריאני מתבצרת בביתה המועד לפינוי. תל אביב, ספטמבר  2013

על הדלת היה תלוי שלט: "אני אם לשני תינוקות, אין לי לאן ללכת, את ילדיי אגדל בכבוד!!! ואם לא פשוט אמות, אין לי מה להפסיד, לא אצא מכאן עד למתן דיור קבוע לילדיי ולי! אני לא עבריינית, אלא דורשת זכות בסיסית: לחיות בכבוד".

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: קרן מנור

 

דוד עדיקא

תל אביב, 2014

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: דוד עדיקא

גל דרן

משרד היי־טק. תל אביב, ינואר 2014

מתוך פרויקט "כך ראינו". צילום: גל דרן