לצחוק כל הדרך אל הבנקסי: מה יש לאמן המפורסם לחפש בהרצליה?

כן, אמן הרחוב שכל כולו מניפסט אנטי תאגידי ואנטי מסחרי נוקב וניינטיזי יציג את עבודותיו בקניון ארנה הרצליה. אובדן דרך טוטאלי או קריצה מודעת לעצמה? לא זה ולא זה, מתברר

בנקסי
בנקסי
21 בפברואר 2017

אחרי כמה שנים של דעיכה נראה שאמנות הרחוב עושה באחרונה קאמבק – אבל זהו קאמבק מהסוג שעושות להקות אייטיז נטולות מודעות עצמית. כך בשבוע שעבר הגיעה הבשורה שתערוכה של הסופרסטאר האנונימי בנקסי עושה את דרכה למעוז הבורגנות: קניון הארנה בהרצליה. "התערוכה הזו היא יחידה במינה", נכתב בהודעה לעיתונות, "אף פעם לא תזכו שוב לראות כמות כזו של עבודות המרוכזות במקום אחד… הסיכוי שישובו להיות מוצגות יחד בעתיד קלוש מאוד".

זהו, שלא בדיוק. קודם כל, התערוכה היא לא בדיוק של בנקסי אלא של מנהלו לשעבר סטיב לאזאריידס, שגילה את האמן האנונימי והפך אותו למפלצת ממוסחרת. דרכיהם של השניים נפרדו לפני שמונה שנים אחרי סכסוך ממושך, והיום לאזאריידס, שבזכות בנקסי הפך לעסקן אמנות עשיר כקורח, ממשיך לדחוף בכל דרך אפשרית את העבודות שלו למורת רוחו. לפני שנה יצא לאזאריידס לסיבוב הופעות חובק עולם שהתחיל במלבורן, עם תערוכה נודדת מלוקקת ומעוצבת במיטב הקיטש האורבני. בראיונות איתו לאזאריידס מדגיש כי לבנקסי אין שום קשר לתערוכה וככל הנראה גם מתנגד לה, אבל ללאזאריידס אין נקיפות מצפון על ההזניה של המותג בנקסי: "אני מניח שהוא לא מרוצה, אבל הוא עשה הרבה דברים שאמללו אותי לאורך השנים", אמר בריאיון ל־BBC.

בנקסי החל את דרכו בשנות ה־90 בסצנת הגרפיטי של בריסטול, עיר הולדתו. בתחילת שנות ה־2000 הוא אימץ את טכניקת הסטנסילים (שבלונה שיוצרת צלליות), ואיתה הוא מזוהה עד היום. בנקסי נחשב לאחת מדמויות המפתח בהפיכתו של הגרפיטי, שעד אז נחשב לתת תרבות ונדליסטית, לז'אנר ממוסד שלימים כונה "אמנות רחוב".

סובל מסינדרום סלבדור דאלי. מתוך "בנקסי עושה את ניו יורק"
סובל מסינדרום סלבדור דאלי. מתוך "בנקסי עושה את ניו יורק"

בתחילת דרכו בנקסי הרבה להשתעשע בפער בין אמנות גבוהה לנמוכה: הוא ערך פעולות גרילה במוזיאונים ובגלריות והצליח להחדיר לתוכם עבודות שלו או תמונות שמצא בשווקים מקומיים. הוא ארגן תערוכות פופ אפ – עוד לפני שהמציאו את המילה – ומכר בהן את ההדפסים שלו. שמו של האמן המסתורי ועבודות הקיטש הפוליטיות שלו עברו מפה לאוזן ועד מהרה המכירות הרקיעו שחקים.

המקרה של בנקסי הוא סוג של סינדרום סלבדור דאלי – אמן שמתחילת דרכו התחבב על ההמונים והפך למכונת כסף משומנת שמגיעה לכל בית בצורת פוסטר או הדפס. ביג נו־נו בעולם האמנות. לא משנה מה בנקסי יעשה, הוא יזכה לקיתונות של בוז מהאליטה האמנותית: כשהגיע ב־2005 לעזה (דרך תעלות החמאס) ויצר את עבודות הסטנסילים שלו על גדר ההפרדה ועל שרידי בתים הרוסים, האשימו אותו בחוסר רגישות. ב־2013 סחף את ניו יורק במפגן ראווה עירוני שהטריף במשך חודש את המקומיים שיצאו לחיפושים אחרי העבודות שלו, וגם זה הרגיז את סצנת האמנות המקומית: כמה אמנים השחיתו את העבודות שלו והמבקרים לעגו לו. ג'רי זלץ מה"ניו יורק מגזין", למשל, כינה אותו Mr. Meh ("מר סתם"), וטען שהאמנית קארה ווקר גילתה הרבה לפניו את שבלונת הצלליות ובניגוד אליו עושה בה שימוש בכישרון רב.

"דיסמלנד" של בנקסי
"דיסמלנד" של בנקסי

לפני שנה וחצי ארגן בנקסי בלונה פארק נטוש בבריסטול את היצירה "דיסמלנד", פראפרזה מורבידית ומופרעת על דיסנילנד. בשלב הזה הוא התחיל לעלות על העצבים לא רק של עולם האמנות. מייק נודלמן מ"ביזנס אינסיידר" קרא לתערוכה גרועה ומשעממת. "'דיסמלנד' היא בעצם אמנות על כלום. צרכנות זה דבר רע, דיסני מרושעת, הפרסומות משקרות. בנקסי לא מלמד אותנו שום דבר חדש", הוא כתב. "'דיסמלנד' לא מעניינת וגם בנקסי לא", הכריזה כותרת בהפינגטון פוסט. העובדה שבנקסי עדיין ממשיך לשמור בקנאות על אנונימיות, אף שאמנות הרחוב כבר מזמן איבדה את ההילה הפלילית שלה, מרגיזה גם היא את שונאיו. אם זהותו של בנקסי תיחשף, יש הטוענים (ומאמצים כבירים נעשים בגזרה הזאת. התיאוריה האחרונה היא שמדובר ברוברט דל נג'ה ממאסיב אטאק), ההייפ התקשורתי ידעך והמניות שלו יצנחו.

בנקסי לא נשאר אדיש לביקורת כלפיו, וכמו דאלי בזמנו הוא משתדל להתחנף לשונאיו. בתגובה לביקורת על ההתמסחרות שלו, הוא הציב בסטה בסנטרל פארק בפרויקט הרחוב הראוותני שלו בניו יורק לפני שלוש שנים ומכר עבודות מקוריות אבל לא חתומות. יצירות שנחטפות במכירות פומביות במאות אלפי דולרים הוצעו למכירה ב־60 דולר, אבל בקושי הצליחו לגרד את בלוטות העניין של העוברים ושבים. בנקסי המסכן פשוט לא מצליח להתחבב על ידי קובעי הטעם. עבור שונאיו הרבים, התערוכה הנודדת של סטיב לאזאריידס, שמשווקת כתערוכה חביבה לכל המשפחה, היא רק עוד סיבה לשנוא אותו – גם אם הפעם הוא לא באמת אשם.

"The Art of Banksy", ארנה הרצליה, הסנונית 2 הרצליה, ראשון־שישי (2.4־12.4)