מי מכיר את האיש שבקיר

השבוע נפתחה בפעם השביעית תערוכת "אמנות סודית", שבמסגרתה מוצגות יצירות ללא חתימת האמן. דורון פולק, אחד מאוצריה, מספר על המיזם המיוחד

15 בינואר 2014

דמיינו שאתם הולכים בסופר השכונתי, מצוידים בעגלה ובתיאבון מוגבר. המדפים מלאים צנצנות, שקיות וקופסאות. מותר לכם לטעום, וכל שעליכם לעשות הוא להושיט יד אל המוצרים שאתם אוהבים. הכל שם, חוץ מדבר אחד: שם המותג. זה התרגיל שמיישמת תערוכת "אמנות סודית" זו השנה השביעית ברציפות. הפורמט שאול ממוזיאון האקדמיה המלכותית בלונדון: עשרות עבודות ללא שם האמן מוצגות תחת קורת גג אחת. כך ניצבות יצירות של אמנים בראשית דרכם לצד עבודות של אמנים ותיקים ומוכרים, במטרה להעמיד את היצירה במרכז. מאחורי היוזמה עומד בנק לאומי, במסגרת תמיכתו בקידום האמנות הישראלית. זוהי הזדמנות יוצאת דופן לאמנים בראשית דרכם לקבל חשיפה, וכן – גם תמורה כספית.

"אמנות סודית" יוצאת דופן בפן נוסף: ההכנסות מהמכירות מגיעות ישירות לכיסו של האמן, ובמלואן, וזאת נוסף על היצירות שהבנק מזמין ומממן. ליצירות המוצגות, מתחום הציור, הצילום, הפיסול והווידיאו ארט, נקבע מחיר בטווח שבין 2,000 ל־8,000 ש"ח, והכוח בידיים של המבקרים – מי שמעוניין ביצירה מציע מחיר, והגבוה מבין המציעים יזכה לחזור איתה הביתה.

"אנחנו מוכרים הרבה יחסית – לפחות חצי מהעבודות, אבל זאת לא המהות", משתף דורון פולק, שאוצר את התערוכה עם אסתי דרורי. "'אמנות סודית' היא לא תערוכה מסחרית, אלא איכותית. זאת הזדמנות טובה לאספנים ולחובבי אמנות לרכוש יצירות במחירים נוחים".

מה ההבדל בין תג שם לתג מחיר?

"מעבר לנושא האיכות, בחירת העבודה נגזרת לרוב משם האמן ומהמחיר שלה. כאן השם חסר, וזה מה שמייחד את התערוכה. אנחנו עומדים על כך שהתערוכה תהיה אוצרותית ותעמוד בקריטריונים מוזיאליים. כך היא מעניקה כבוד ליוצר וחוויה שונה למבקר".

יש אמנים שהציגו לראשונה אצלכם, ומשם נוצר הביקוש?

"אני לא יודע על כאלה שיצאו מכאן והגישו מועמדות לתערוכות בניו יורק, זה לא 'דה וויס'. אבל יש הרבה אמנים שהקשר שלהם עם אספנים נוצר כאן, כאלה שנחשפו לעבודות שלהם והתחברו לאמן באופן הנקי ביותר".

השנה תתקיים תערוכת "אמנות סודית" לצד תערוכה נוספת לציון 90 שנה לסניף המרכזי של בנק לאומי, שהיה מעורב במאורעות היסטוריים מימיה הראשונים של מדינת ישראל. על רקע זה, "אמנות סודית" תעסוק בתל אביב ובנופיה העירוניים. נוסף על היצירות האנונימיות, תינתן במה גם ליוצרים צעירים שיציגו את עבודתם באופן גלוי. "אנחנו מאד קשורים לפרויקט", מסכם פולק. "זה אולי יישמע קצת מוזר, אבל הוא ממש מחמם את הלב. אנחנו מאירים מקום עבודה שגרתי, וגם את עולם האמנות הישראלי. לאמנים הצעירים ניתנת הזדמנות והם מביאים דברים חדשים לעולם הזה".

"אמנות סודית 7", עד 24.1, בית מני (יהודה הלוי 34), ראשון־חמישי 10:00־20:00, שישי 10:00־14:00, שבת 18:00־22:00