סמוך על סמוך: אכזבה מהספין אוף ל"שובר שורות"

הספין אוף של "שובר שורות", "סמוך על סול", מעלה געגועים קשים לוולטר וויט

"סמוך על סול"
"סמוך על סול"
11 בפברואר 2015

השאלה הראשונה שעולה במהלך הצפייה ב"סמוך על סול" (”Better Call Saul"), ספין אוף ל"שובר שורות", היא לכמה דמויות מסדרת האם פנו המפיקים עד שנאלצו להתפשר על סול גודמן, עורך הדין המכער שייעץ לוולטר ווייט ולג'סי פינקמן לגבי אימפריית ייצור המת' שלהם. אמנם גודמן היה דמות קומית שהוסיפה בדרך כלל צבע ל"שובר שורות", אבל היו רגעים שבהם הטון הפרזנטטיבי הנצחי שלו פשוט נמאס. אם הייתי צריך לדרג את הדמויות מ"שובר שורות" לפי הרצון שלי לראות סדרת המשך בכיכובם, גודמן היה בתחתית הרשימה. את הבחירה דווקא בו אפשר להקביל להחלטה של מפיקי "בוורלי הילס 90210" להפיק סדרת המשך בכיכובו של נאט בוסיצ'יו מהפיץ' פיט.

נדמה שהעונה הראשונה של "סמוך על סול" (עונה נוספת כבר על האש), ששני פרקיה הראשונים שודרו השבוע, בנויה דומה לעונה האחרונה של "שובר שורות". בתחילת הפרק הראשון אנחנו רואים את גודמן כעובד בסניף של רשת סינבון, אופה קינמוניות (מעין התגשמות הנבואה שאיחל לעצמו בעונה החמישית של "שובר שורות"). בסוף כל יום הוא חוזר לדירה ריקה, מוזג לעצמו וויסקי וצופה בקלטת וידיאו של פרסומות ישנות בכיכובו של סול גודמן עורך הדין הממולח. לאחר מכן הפרק חוזר אחורה בזמן, לתיאור שגרת חייו של גודמן כעורך דין מתחיל, וגורמת לצופה להניח שהעונה תציג את השתלשלות העניינים שהובילה אותו להתגלגל מעריכת דין לעבודה בתעשיית המזון, כבריחה מצרות וניסיון לפתוח דף חדש.

בתחילת דרכו גודמן מציג את עצמו כג'יימס מקגיל. הוא מנסה לפרוץ כעורך דין באמצעות טיפול בתיקים אבודים אך מתוקשרים (בני זוג חנונים שמעלו במיליונים, למשל) ובינתיים הוא מתקיים מייצוג עבריינים שהמדינה מממנת את הגנתם, תמורת 700 דולר לתיק. בשני הפרקים הראשונים הוא מסתבך עם עבריינים מקומיים בעקבות ניסיון עוקץ כושל של החנונים המועלים, ומגיע לסכנת חיים ולתחושת ייאוש גדולה על שאינו מצליח לשבור את מעגל ההישרדות ו'להביא אותה בבוננזה'.

הצילום של "סמוך על סול", כמו השימוש בנופים המדבריים של ניו מקסיקו והייצוג הפטישיסטי של תרבות המזון המהיר האמריקאית, מזכירים מאוד את "שובר שורות". אלא שבניגוד לוולטר וויט הדמות של גודמן, כבר מהרגע הראשון, לא בוחלת בפלירטוט עם עולם הפשע. התכונה הזו עושה אותו להרבה פחות מעניין מהמורה המרובע והפחדן לכימיה של תקופת הטרום מת'.

וינס גליגן, כותב ובמאי הסדרה, שיצר גם את "שובר שורות", כנראה מודע לבעייתיות ולכן הוא מנסה לפצות את הצופים באמצעות שילוב של דמויות מ"שובר שורות" ב"סמוך על סול". ובכן, עד כמה שזה נחמד לראות את מייק כשומר במגרש החניה בבית המשפט ולפגוש שוב את טוקו ההיספני המשוגע – תעירו אותי כש'גסי פינקמן איז אין דה האוס.

השורה התחתונה: כמו פור פליי שלא נגמר לקראת הגעתו של הייזנברג