"ג'וני ואבירי הגליל": סדרה כיפית, ממכרת ובעלת ערך מוסף

האוטופיה המינית של "ג'וני ואבירי הגליל" היא לא פחות מברכה: סוף סוף סדרת טלוויזיה שבה הנשים הן פרטנריות שוות ונלהבות לסקס מזדמן. מובן שהעובדה שהסקס המזדמן הוא עם עוז זהבי ויוסף סוויד בהחלט עוזרת

מתוך "ג'וני ואבירי הגליל"
מתוך "ג'וני ואבירי הגליל"
1 בספטמבר 2015

נתחיל מהסוף: "ג'וני ואבירי הגליל" היא הסדרה שאתם רוצים לצפות בה בעונת הטלוויזיה המקומית הנוכחית. אולי, בעצם, זוהי הסדרה שאתן רוצות לראות וגם להמליץ עליה לאימא שלכן, שבטח תיהנה לצחקק איתכן במבוכה על כמה חתיך עוז זהבי, או אולי אפילו תודה שיוסף סוויד עושה לה את זה.

בסיס העלילה של "ג'וני ואבירי הגליל" הוא לא מקורי במיוחד, ומקור ההשראה המובהק שלו הוא הקומדיה הבריטית "ללכת עד הסוף". גם כאן כמה גברים מיישוב נידח בוחרים בעת מצוקה כלכלית להעניק לנשות הסביבה את גופם, רק שבמקרה של "ג'וני ואבירי הגליל" הם באמת הולכים עד הסוף והופכים לנערי ליווי. יוצרי הסדרה דני רוזנברג ("סוסיא") ותום שובל ("הנוער") דאגו לרפד את הקונספט, שהיה יכול בקלות ליפול לאזורי הטראש, בסיפור אנושי אפקטיבי. ג'וני (זהבי, בתפקיד מצוין ומדויק), שאביו נפטר, חוזר לביתו המוזנח בגליל התחתון לאחר ארבע שנים בסין כדי לטפל באחותו בת העשרה ובעסק הדבש המשפחתי. מהר מאוד הוא מגלה שקייס (סוויד), העובד במכוורת המשפחתית, מחלטר כנער הליווי של נשות האזור החרמניות. ההמשך ברור.

הסדרה נכתבה וצולמה לפני מקרה ההתאבדות המחריד בבית הבושת שברחוב הירקון בתל אביב, אבל היא עולה למסכים בתזמון מצוין. עם סאבטקסט עתיר מסרים פמיניסטיים, "ג'וני ואבירי הגליל" מתארת אוטופיה מינית שלא הייתה יכולה להתקיים אם הזונות בסדרה היו ממין נקבה והלקוחות – זכרים. מהבחינה הזאת היא יכולה לשמש כטיעון יעיל גם לתומכים בזנות וגם למתנגדיה: זנות ממוסדת הייתה יכולה לעבוד רק בעולם שיש בו שוויון מגדרי מוחלט.

לצפייה בפרק הראשון במלואו

גם אם לא במכוון, רוזנברג ושובל מצעידים את התנועה הפמיניסטית שנות אור קדימה בכך שהם מציגים נשים כפרטנריות שוות ונלהבות לסקס מזדמן, ולפחות בפרק הראשון גם ככאלה שמתייחסות לפרטנרים שלהן בכבוד יחסי. אבל למרות אווירת הפאן הכללית השולטת בסדרה, הם לא נמנעים מעקיצות על האבסורד שבחוסר השוויון, כמו למשל כשמארגנת מסיבת רווקות מזמינה את המשתתפות לאנוס את ג'וני וחבריו – סצנה שלא הייתה עוברת חלק אם התמונה המגדרית הייתה הפוכה. אם הניתוח הזה נשמע פמיניסטי, מתאמץ, יומרני ומחפש אג'נדה במקום שאין כזו, די להביט בדמות הנשית הראשית בסדרה – אחותו הצעירה של ג'וני, חלי (ג'וי ריגר, שמתגלה כשחקנית מדהימה למרות גילה הצעיר) – כדי להבין שהאג'נדה שם. חלי התיכוניסטית היא נערה חזקה, דעתנית ובעיקר יודעת טוב מאוד איך העולם עובד ואיך לנצל את נשיותה לטובתה, בעיקר בסצנה מושלמת שלה עם חבר מועצה אזורית המגיע לביקור פתע בבית.

אם לשפוט לפי ההצצה לפרקים הבאים, "ג'וני ואבירי הגליל" צפויה רק להשתפר בהמשך ולהפוך להברקה כיפית, ממכרת ובעלת ערך מוסף, עם חיסרון אחד בלבד – הליהוק האוטומטי של אושרי כהן, שלפחות בפרק הראשון לא מצדיק את עצמו.

שורה תחתונה: גמרנו

ג'וני ואבירי הגליל, yes Drama, רביעי 22:00

ציון

ציון ביקורות - 9