"האח הגדול" 2014: האג'נדה עולה על הגריל

עם כל הכבוד למציל, לעממיקו המזיע ואפילו לגימיק מגדל הבקר, העונה השישית של ״האח הגדול״ שייכת לנשים, ולכאלה עם אג'נדה. משעמם לא יהיה

15 במאי 2014

בתום פרק הפתיחה של העונה השישית של "האח הגדול" – שעתיים וארבעים דקות של חגיגיות השמורה לרוב לטקס הדלקת המשואות – שכבתי מותשת על ספת האיקאה בסלוני. "ראה מה זה", אמרתי לבאבו, המנקה הרובוטי שלי ששאב כל אותה העת את המרצפות במוטיבציה ששמורה רק לרובוטים קשיי יום (שעתיים וארבעים הוא עבד, המאדרפאקר, ועדיין אפשר היה לשמוע את ההתחכמויות של אסי עזר מבעד למנועיו); "אף לא גמד פיסח דו ראשי אחד".

זאת לא סיבה להתאכזב – שהרי היה ברור כסאנשיין שהמהלקים בקשת הבינו שאחרי חמש עונות, הצופים הישראלים כבר לא מוכנים לפצח גרעינים מול סתם ערס, טמבל, חירש, מגמגם, דוגמנית, לסבית, הומופוב, אתיופית או ליהיא גרינר – הפעם הם מוכנים להתמודד עם הקטבים שיוצרים את החברה שבה הוא מסמס, מהסוג שאוכלת לו ת׳ראש בפיד של פייסבוק. ובמילים אחרות: קבלו את עונת קבוצות השוליים, זו שיהיה פחות נוח לצפות בה תוך שאתם ממרפקים את האישה שלכם ודורשים ממנה להקים את התחת מהספה ולכבד אתכם באיזה משהו בשרי.

נכון, גם העונה יש לנו את הכוסית שמאמינה בגוף, שיזוף וניאוף (דנית גרינברג), את הדוגמנית עם המשהו העצוב בעיניים (אנה בול) ואת המכורה לטיפוח שמחפשת גבר עם כיס תפוח (לינור לובה שפר). אך כאן מסתיימת רשימת הנשים הסטריאוטיפיות המאפיינות את תכניות הריאליטי, ומתקבלת נבחרת של נשים דעתניות שיגרמו גם למשתתף צחי אשכנזי לחוות שוב הזעה מוגברת, למרות הניתוח המוצלח שעבר בבית השחי.

בראש הרשימה ניתן למנות את אורטל בן דיין, פמיניסטית רדיקלית הידועה ברחבי תל אביב הודות לפה ג'ורה לא קטן והודות לתחביבה לכווץ את אשכיהם של גברים מקומיים מעל דפי הפייסבוק ובמרחב העירוני (ללא ספק המשתתפת בעלת הפוטנציאל הגדול ביותר לעשות סולאנג' נואלס, ורק נותר לקוות שתשכיל לעשות שירות נכון לפמיניסטיות ולא תיצור בעיקר אנטגוניזם). אחריה מגיעה מרטין סולל הצרפתיה, ברעמת שיער כסופה ונהדרת שמייצגת בגאון אופציה שפויה לנשים שעברו את החמישים ומסרבות להשתעבד לתעשיית הצבעים והקוסמטיקה, ולקינוח אורטל גושן הבוטילישסית, שמעידה על עצמה שהיא "שמנה בקטע מוצק".

אך לא רק נשים שקוראות תיגר על הכללים החברתיים המקובלים נכנסו לבית, אלא גם נשים עם אג'נדה: אם בעונה הקודמת הוכנס לתכנית משתתף שנדרש להעמיד פני טבעוני הזוי בשביל הצחוקים (תוך שהמכורים לערוץ 20 מתענגים על החבוב שתוקע בסתר שאריות סטייק בשירותים), הרי שהעונה הוכנסו שתי נשים טבעוניות שיחזיקו את המשתתפים בביצים. האחת, טל גלבוע – אקטיביסטית שמשווה בין לול תרנגולות למחנות ריכוז והמשתתפת הראשונה שסירבה לשבת על מושבי העור של הלימוזינה; והשניה קארין זלאיט – מעצבת אופנה מפונקת שאמנם מוותרת על טעמן של חיות, אך לא מהססת ללבוש את עורן – דוגמה לצביעות שקיימת גם במגזר זה. גימיק השחקן שמתחזה למגדל בקר אולי יעלה לאותן משתתפות את הסעיף – אך גם את המודעות לנושא החשוב והכה נפיץ הזה.

העונה השישית של ״האח הגדול״ שייכת לנשים. לא לאלה שרודפות אחרי הלחמות ריסים ותוספות בייביליס, אלא לאלה שמבקשות ליצור שינוי; אלה שישמחו לחטט למיקיאגי בתיק האיפור ולשלוף אייליינר ממותג, אך רק בשביל לצייר לעצמן וואחד שפם.