האליטות הישנות: "משפחה טובה" היא רק עוד דרמה על אשכנזים מבוססים

אם המזרחים החדשים מחפשים מעוז אשכנזי טרי להסתער עליו, "משפחה טובה" של איתן פוקס ואיתי סגל יכולה לעשות את העבודה

משפחה טובה. צילום: דניאל קדם
משפחה טובה. צילום: דניאל קדם
13 בנובמבר 2014

כמו "טרנספרנט" האמריקאית, גם "משפחה טובה", הסדרה החדשה של איתן פוקס ואיתי סגל בערוץ 1, נפתחת באבא שמודיעים לילדיו הודעה דרמטית. ב"טרנספרנט" זהו מורט פפרמן שמכריז שהוא מתחיל לחיות את חייו בפומבי כאישה, ו"במשפחה טובה" זה נח באומן, רופא בהדסה, שמודיע לילדים "אני ואימא נפרדים". בשתי הסדרות מתקיים, בטבעיות וללא נימוק, דבר משונה: ה"ילדים" הם אנשים מבוגרים. ב"טרנספרנט" מדובר בשלושה אנשים בני 30־40 וב"משפחה טובה" הבכור בן 31 בעוד הצעיר בן 20 ומשהו. הבחירה הזו מפתיעה במקרה של הסדרה הישראלית, משום שהתסריט מבוסס על מאורעות חייו של איתן פוקס ש"חווה כילד את הגירושים הכואבים של הוריו" (כך לפי הקומוניקט). אז למה בעצם הוחלפו הילדים במבוגרים?

הרבה נכתב בשנים האחרונות על האינפנטיליות של ילידי שנות ה־80 ומעלה כפי שהיא מתבטאת בייצוגים הטלוויזיוניים/קולנועיים שלהם. בראש התנועה עומדת הכוהנת הגדולה לינה דנהאם, שדמותה ב"בנות" מתנהלת קבוע בכותונת תינוקות שהמוכרות בדיאדה היו מכנות "בוֹדי". בניגוד ל"טרנספרנט", שם התסריט הופך את הילדים האינפנטיליים לדמויות מגוחכות שלא מפסיקות להיכנע לפיתויים, לעשות פדיחות בגלל אלכוהול וסמים וליפול על מפתן ביתו של האבא בבקשה לכסף, ב"משפחה טובה" מנסים לצייר את ילדי משפחת באומן כדמויות עמוקות עם משברים, פחדים, שאיפות ואכזבות. זה מוליד סיטואציות לא לגמרי אמינות, כמו זו שבה יהלי, הילד הצעיר וכוכב סדרות ילדים מצליח, מתעקש שההורים יצטלמו איתו לפרויקט "סלבס והוריהם בסוכה", אף על פי שהם פרודים ושהסוכנת בכלל לא לחצה עליו. זה היה עובד הרבה יותר טוב אם יהלי היה בן 14 שמנג'ס שההורים יבואו לראות אותו מדליק כתובת אש בצופים; אבל כשמדובר בבן אדם מבוגר ואגוצנטרי שחי במציאות יוּדה לוית, אתה פשוט מתקשה להאמין שזה מה שהוא אובססד עליו.

לצד כמה תצוגות משחק טובות (נדב נייטס מצוין בתור האח הגדול, אף שסצנות האוננות במקלחת שלו מתאימות יותר למשה איבגי בניינטיז; יערה פלציג חזקה בתור האחות ההיפסטרית האבודה), סביר להניח שהסדרה צפויה למשוך הרבה תשומת לב דווקא מההיבט העדתי/מעמדי: המזרחים החדשים, מחוזקים ברוח הגבית של "ערסים ופרחות – האליטות החדשות", יתנפלו על הבחירה של הערוץ הראשון להפיק עוד סדרת דרמה על אשכנזים מבוססים שעוברים משברים של פריבילגים ואף יכתירו את השם "משפחה טובה" כ"הודאה באשמה תוך חוסר מודעות מדהים"; הערוץ הראשון בהנהלתו הנוכחית יסביר שזו ההנהלה הקודמת שבחרה להפיק את הסדרה; וההנהלה הקודמת תנפנף ב"30 ש"ח לשעה" של יוסי מדמוני כהוכחה שהם שמו כסף גם על דרמות של מזרחים. בתוך כל זה, איש לא ישים אצבע על העוול האמיתי, והוא ששוב פעם הטלוויזיה מנציחה את שכונת המושבה הגרמנית כמעוז הבורגנות הירושלמי החילוני, בזמן שרוב מי שגר שם שם הם בכלל דוסים אמריקאים.

השורה התחתונה: כמו "כנפיים שבורות", רק עם אבא חי וטחון

ערוץ 1, חמישי, 22:00

[tmwdfpad]