זוג או פרד

"זוגות", הדוקו החדש של דוד אופק אודות מערכות יחסים, לא מצליח להפוך את רגעי הבנאליה והשעמום לתובנות עמוקות

דנה ועמית חוגגים, מתוך "זוגות"
דנה ועמית חוגגים, מתוך "זוגות"
19 במרץ 2014

בפרק השני של "זוגות", דוקו הזוגיות החדש של דוד אופק ("בת־ים ניו יורק", "30 שקל לשעה") לערוץ 8, ניגש אל המקרר זאבי, בן 60 פלוס בזוגיות שנייה ופוליאמורית ("מאפשרת ריבוי אהבות", יסביר הטקסט לצופים המאותגרים מושגית בשקופית שמציגה מדי פרק את הזוג). שוד ושבר, זאבי יגלה במקרר טרגדיה זוגית ממעלה ראשונה: זוגתו תיקי פתחה את הקוטג', אולם לא קילפה את כיסוי האלומיניום עד הסוף, וככה, בהפקרות מוחלטת, השיבה את הקוטג' למקרר.

זאבי אמנם מחבק בחביבות בפרק הקודם גבר זר ומטושטש פנים שעל פי כל הסימנים חולק עמו את הטובין שיש לתיקי להציע, אבל את הזעם הזה הוא אינו יכול להכיל ולכן הוא נוטש את החדר. כמה תהפוכות יעבור הצופה בהקשר לסצנה המונומנטלית הזו – תחילה הוא ילחש לעצמו בהיסוס, "האמנם זה מה שבוחרים להציג בפנינו כמערכת זוגית מורכבת ומלאת רבדים בתוכנית?". ואז יגיע למסקנה שאליה הגיע מחבר שורות אלה ויענה לעצמו בעוז – כן! צחוק צחוק, אלה החומרים שמהם עשויה הזוגיות: אקט חסר חשיבות מוליד קטסטרופה בממדים תנ"כיים.

כדי לפתור את הסיפור, תיקי מושיבה את זאבי לסשן אימגו, שבו הזוג יושב זה מול זה ומדסקס ללא שיפוט את הטענות האחד של השנייה. במהלך השיחה הדרמטית, זאבי מגיע לפריצת דרך ולהבנה שהקוטג' הוא למעשה רק סימבול. "אני מזמינה אותך לראות מה יש שם, שכל כך הרגיז אותך", מעודדת אותו אשתו, ואז קורה דבר מופלא. "עכשיו כשאת מדברת ככה", אומר זאבי, "כשראיתי את הקוטג' במקרר חזרתי לגיל 5־6, סבתא שלי צועקת עליי איך אני מחזיר משהו למקרר בלי מכסה מתאים". זאבי משתתק ונאנח, עיניו מתמלאות דמעות! "אני רואה על הקיר, ליד המקרר, על מסמר תלויה חגורה (קולו נשנק), שבגלל שלא החזרתי משהו למקרר קיבלתי מכות". וואו. הקוטג' הוא לא סתם קוטג'. הנה לכם, פסיכוזה שלמה בתוך גבינה גושית.

זאבי ותיקי בסשן אימגו
זאבי ותיקי בסשן אימגו

אך הקוטג' הוא למעשה גם נקודת התורפה של התוכנית. במקום להפוך את הרגע המכונן הזה לתובנה זוגית מרשימה, כשתיקי שואלת "מה אתה מבקש ממני?", זאבי עונה, בסוג של פיגור רגשי עמוק, "שתחזירי את הקוטג' למקרר בלי האלומיניום". "אני נותנת לך את המתנה הזו בשמחה", עונה תיקי. נו טוב, אסור לשכוח שזוגיות, כמו בני אדם, היא דבר די מפגר, מונע משטויות ומלא עכבות.

מלבד זוג ההיפים הנ"ל, התוכנית מציגה קטלוג כל־ישראלי די טריוויאלי של ארבעה זוגות בשלבים שונים של החיים – זוג בוכרי מסורתי בגיל 20 פלוס שהמשפחה לוחצת עליו להתחתן, זוג בני 30 של חילונית וחוזר בתשובה, זוג בני 40 פלוס שבמטאפורה מדהימה משפצים את הבית אבל מחרבים את היחסים וזוללי הגבינה בני ה־60 פלוס. בכל פרק מלווה אותם זוג זקנים אחר שהצליח להישאר יחד למרות הכל, מה שנראה בלתי סביר בעליל עם הזוגות שתוארו כאן. וכך, הסדרה מנווטת בין רגעים מחיי היום־יום שמספקים פרשנות מעמיקה על הזוגיות לבין התרסקות לביצת המובן מאליו. בעצם, באמת קצת כמו זוגיות.

השורה התחתונה: לא צפויה מערכת יחסים ארוכת טווח