חדשות חוץ: "היום בלילה" של גורי אלפי עדיין נשענת על הדוד מאמריקה

"היום בלילה", תוכנית הלייט נייט של קשת בהנהגת גורי אלפי, נשענת על מנחה מוכשר, כתיבה טובה ולפחות פינה אחת מעולה עם פוטנציאל ויראלי. אבל מתי היא תרפה מהסינר של אמה הרוחנית, "דיילי שואו"?

גורי אלפי והירח המוזר בעולם. צילום: יח"צ
גורי אלפי והירח המוזר בעולם. צילום: יח"צ
20 בינואר 2016

"היום בלילה", הלייט נייט החדשה של זכיינית ערוץ 2 קשת, עלתה לאוויר עם הנחת יסוד אחת ברורה – אין מי שמתאים יותר מגורי אלפי להוביל לייט נייט בטלוויזיה הישראלית העכשווית, והיא הייתה נראית צעד טבעי ומתבקש גם אם לא הייתה התעוררות בגזרה של המתחרה (אם אפשר לקרוא לה כך) מערוץ 10. ההיסטוריה של הלייט נייט בישראל מורכבת וכל כניסה לזירה הזאת מעוררת חששות, כך שברור מדוע בקשת בחרו להניח את התפקיד על כתפיו של אלפי, שכבר הוכיח ב"משחק מכור" וב"גב האומה" שהוא מצליח לאייש משבצת נדירה – מצד אחד קומיקאי מושחז וחכם, מצד שני איש שמצליח להישאר חביב על כל הבריות.

ובכל זאת, המעבר מפאנל שבו לאלפי היה תפקיד ברור מאוד כמי שמרים את האווירה ומאזן את הציניות של קולגות כמו עינב גלילי וליאור שליין, לתוכנית שלמה המונחת על כתפיו – אינו מובן מאליו. זו גם הסיבה שלמרות ניסיונו הטלוויזיוני הרב, הביקורת הזאת נכתבה אחרי זמן חסד שניתן לתוכנית כדי שתרוץ קצת, תתגלגל ותתרגל לקצב של עצמה, תהליך הכרחי בכל תוכנית מתוסרטת שעוסקת באקטואליה.

ההשראה ל"היום בלילה" ברורה, אפילו ברורה מאוד: מדובר בגרסה הישראלית ל"דיילי שואו" של קומדי סנטרל, והיא נשענת באופן אובססיבי מעט על הפורמט המקורי – מגיש יושב מאחורי שולחן, מפציץ בפאנצ'ים על נושאים אקטואליים שמלווים בגרפיקה (כנראה הצד החלש ביותר בתוכנית), אירוח קצר של סלב מעניין יותר או פחות, אירוחים מוזיקליים ומערכונים.

הפנייה המונולוגית למצלמה אינה הצד החזק של אלפי, שמצטיין יותר באלתור ובדו שיח. ואכן, בתחום המונולוגים נדרש ל"היום בלילה" זמן כדי למצוא את הגרוב שלה וליצור קטעים ביקורתיים ששומרים על רמה אחידה. לעומת זאת, כשאלפי מתיישב מול אורח הוא במיטבו. למעשה ייתכן שהפורמט הנכון יותר עבור אלפי הוא לייט נייט בגרסתו המיינסטרימית המסורתית מאסכולת לנו־לטרמן, כי נראה שאין אדם מתאים מאלפי לדובב אנקדוטות מסלבס ולהיות מצחיק בלי להאפיל עליהם.

אבל בחזרה למציאות: הומור הנונסנס של תומר פישמן, אחד מכותבי התוכנית שמבליח בה לעתים תכופות, נראה תלוש מעט מההקשר האקטואלי של התוכנית, אך פינת שיחות הטלפון של אביתר חלימי היא בדיוק ההפך. למעשה זוהי הפנינה האמיתית של התוכנית, והחלק שיש לו פוטנציאל להפוך ללהיט ברשתות החברתיות גם בקרב מי שלא יצפה בכל התוכנית. יותר מכל זוהי פינה מדויקת ואפויה – הסאטירה לא מתוחכמת מדי, הנושאים מעניינים והאנימציה שמלווה אותה לא פחות ממושלמת. גם אם שאר חלקי התוכנית עדיין מעט חורקים, נדמה ש"היום בלילה" נמצאת בכיוון הנכון להפוך במהרה ללייט נייט מהודק. הבעיה – היא כמעט לא מביאה דבר חדש לשולחן.

שורה תחתונה: גרסה מקומית נחמדה ל"דיילי שואו"

ציון:

ציון ביקורות - 7