לו יהי: "רון" דיי מצליחה לשחזר את ההוויה של "לואי"

הקומדיה החדשה של רון פלדמן, "רון", כמעט כורעת תחת עול ההשוואות ל"לואי", אבל יוצאת מזה יפה

רון פלדמן. צילום מסך מתוך "רון"
רון פלדמן. צילום מסך מתוך "רון"
1 באפריל 2015

בהנחה ש"רון" מנסה להיות הגרסה הישראלית של "לואי"- וזו השוואה מתבקשת כי שתי התוכניות מזכירות זו את זו לא רק בתוכן, אלא גם בסגנון – אפשר לומר שהיא עושה עבודה לא רעה. בטח טובה יותר מכל דבר שתדמיינו למשמע הביטוי "הגרסה הישראלית של 'לואי'", וגם עדיפה על ניסיונות אדפטציה פר אקסלנס לסדרות אמריקאיות שהטלוויזיה הישראלית חטאה בהם בעבר ("איצ'ה" ל"הכל נשאר במשפחה", "בנות הזהב" והפארסה שהציבה את ליאור אשכנזי בתפקיד אל באנדי).

רון פלדמן, יוצר וכוכב הסדרה (שמבוססת על פרויקט הגמר שלו במכללת ספיר), מצליח לשחזר די במדויק את ההוויה של "לואי", בעיקר באיזון בין המיזנתרופיה של הדמות הראשית לבין הצורך שלה לחלוק עם הסביבה את האבסורדיות של רגעים מסוימים. למשל בתור לשירות הלקוחות בסניף חברת הסלולר: מצד אחד רון נרתע מהאנשים סביבו, בין השאר כי פקידת הקבלה צחקה לו בפנים אחרי שביקש לתקן סלולרי ישן ומצ'וקמק במקום לשדרג למכשיר אחר, ומביט מהצד בחלחלה בילד שמנג'ס לאמו שתקנה לו אייפון. מצד שני, אחרי שצפה בסרטון הפרסומת של החברה שמוקרן בפלזמות בחלל ההמתנה (ובו אימא חוטפת התקף לב במטבח ומתה, בנה רץ לרחוב בבכי ונדרס – הם נפגשים בגן עדן. הכיתוב "חבילת אימא ובן, כדי שתמיד תהיו בקשר" ממלא את המסך, והכל על רקע השיר "חיים שלי" של זהבה בן), הוא מבקש לחלוק את מופרכות הרגע עם הילד המנג'ס והאימא שראינו קודם, אבל היא בדיוק צועקת על בנה: "די כבר נודניק!".

צפו בפרק הבכורה של רון

פלדמן הצליח לצקת לדמותו של רון את המבט המזוהה עם סי.קיי – גם מבוהל מהעולם וגם מחפש צחוקים. הוא גם בחר בחוכמה את הסיטואציות האבסורדיות שבהן רון נתקל ביומיום ואפיין אותן כישראליות, תוך התמקדות בדמות "האדם המאבד את זה במקומות ציבוריים" שזכה לאחרונה להד תקשורתי נרחב בזכות טיסת השוקולד. פלדמן מציג גם כמה הברקות קומיות, כמו הסצנה שמסיימת את הפרק הראשון ובה זוג השכנים הזקנים של רון מתחיל להתחרמן בטירוף על השולחן במטבח בשיאו של ויכוח אלים על בקשתו שישתתפו במימון האיטום של גג הבניין.

פלדמן לא הלך עד הסוף בדמיון ל"לואי",  הוא כתב את רון כדמות מקבילה לעצמו ולא כאיש בן 40+ ואב לילדים. הבחירה לעצב את גיבור הסדרה כרווק מובטל בן 33 שגר בדירה מתפוררת בבעלות הוריו וטוחן בורקסים וג'וינטים בסלון כל היום, משאירה את הדמות בגבולות הגזרה של "הילד שחזר מהודו ולא יודע מה הוא רוצה לעשות" (כפי שנכתב בהודעה לעיתונות) וכמו נותנת לו אליבי. זה אמנם מבדל את "רון" מ"לואי" ומונע מהסדרה להיות חיקוי בוטה ומושלם של הדבר האמיתי, אבל מצד שני, מחסיר ממנה את האתגר שבהתמודדות עם העוקץ האפל שבדמותו של לואי: אבא לילדות שרוב היום חוטא בהרהורים אגואיסטיים על גבול הסטייה.

השורה התחתונה לואי בממלכת השוקולד והבורקסים

yes Comedy, ראשון 23:00