מה בין תמונות הכיבוש לספין אוף של המתים המהלכים? ביקורת

סדרת הספין־אוף של "המתים המהלכים" לא חפה מהכשלים של סדרת האם, אבל היא תשביע את הדחף הסמוי של הצופים לראות את השכנים השנואים נאכלים על ידי גופות מהלכות

מתוך: Fear the Walking Dead
מתוך: Fear the Walking Dead
1 בספטמבר 2015

התמונה שצולמה בהפגנה בנבי סאלח, שבה נראה חייל צה"ל מנסה לעצור בכוח ילד פלסטיני בעוד בנות משפחתו מנסות למנוע זאת, זכתה כבר לתואר המפוקפק "תמונת הכיבוש". מאז היא שוכפלה לעשרות ממים משני צדי המפה הפוליטית. אחד ההומאז'ים היותר מוצלחים הוא זה שהצמיד לתמונה את הלוגו של סדרת הטלוויזיה "המתים המהלכים". האבסורד, הטירוף, הזעם וחוסר האונים שנשפכים ממנה כאילו נלקחו מאחת הסצנות של סדרת הזומבים הפופולרית. התמונה המשופצת היא, כמובן, סוג של אשליה אופטית: לחלק מהאנשים יהיה ברור שהנשים הפלסטיניות – בהן האחות הקטנה שדופקת ביס ביד של החייל – הן הזומבים והחייל הוא הקורבן; לחלק אחר מהאנשים לא יהיה בכלל ספק שהחייל הנחוש השרוע מעל הילד הפלסטיני, מנסה לבצע בו את זממו, הוא הזומבי. קחו חצי דקה לחשוב על זה.

"Fear the Walking Dead", סדרת הספין־אוף של "המתים המהלכים" שעלתה לאחרונה ברשת AMC מתארת את הימים הראשונים של התפרצות נגיף הזומבים. במהותה היא אמורה לנסות לענות על שלוש שאלות: איך הכל התחיל? איך כל כך מהר היטשטש ההבדל בין טוב ורע והביא לכך שבמקום שבני האדם יילחמו יחד נגד הזומבים הם מיהרו להפנות את נשקם זה נגד זה? איך לעזאזל הפסיד בסופו של דבר המין האנושי את הקרב מול זומבים חסרי אינטליגנציה שנעים בקצב של מטר לשעה?

הדרך שבה בחרו יוצרי "Fear the Walking Dead" לענות על השאלות הללו היא באמצעות מלודרמה משפחתית דביקה. מה שנראה כטעות פטאלית בפרק הפיילוט מסתמן כבר בפרק 2 כלא נורא כל כך: סיפור גוג ומגוג המתחולל ברקע חזק יותר מכל מערכת יחסים רעועה בין אם לבנה המכור לסמים/ בת מתבגרת מרדנית/ בן זוג גרוש שמנסה להשתלב בסלט המשפחתי.

יוצרי הסדרה בחרו למקם את תחילת האפוקליפסה בימינו – לכולם יש מכשירים סלולריים והם עסוקים בהם באובססיביות (המידע הראשוני על מקרים שבהם נצפו זומבים מועבר בווטסאפ ומעורר היסטריה), והסדרה מתייחסת גם למתיחות הבין גזעית בארצות הברית וכן לקלות שבה שוטר אמריקאי ממוצע יכול לשלוף אקדח ולירות באדם לא חמוש. ובכל זאת, מה שעשוי להיראות לעין לא מזוינת כאקט חתרני הוא בכלל נדבך נוסף של שמרנות לבנה: המחאה נגד המשטרה שטחית, הפרות הסדר מעודדות את התפרצות הנגיף ושלוש הדמויות הראשונות בסדרה שמתות והופכות לזומבים הן גברים שחורים (סדרת האם חטפה לא מעט ביקורת על האופן שבו היא מציגה דמויות של שחורים, ליתר דיוק – על האופן שבו היא מחסלת אותן).

גם ההישענות של הגיבורים על הממסד לא ברורה: "אם יש בעיה, הרשויות יגידו משהו", אומרת בפרק הראשון אחת הדמויות. אנחנו כמעט מתפתים להאמין לה. אבל אז, באחת הסצנות היותר מוצלחות, בן הזוג שלה מבחין בזווית העין בשוטר שמעמיס בחשאי סטוקים של בקבוקי מים לתוך הרכב שלו, ואנחנו מבינים שהרשויות לא יגיעו. הגיבורים שלנו הופקרו והם לגמרי לבד, ממש כמו החייל, הילד הפלסטיני ובנות המשפחה שלו. כל מה שיישאר להם הוא לצאת אלה נגד אלה.

השורה התחתונה: אפוקליפסת הזומבים היא הזולת

 

Fear the Walking Dead, AMC

ציון ביקורות - 7