שקרים אמיתיים: "UnREAL" מפרקת את ריאליטי השידוכים

"UnREAL" - סדרה על אחורי הקלעים של ריאליטי סטייל "הרווק" - משתלחת בפורמט המלוקק ומוציאה טוב אפילו רשת מדשדשת כמו לייף טיים

מתוך "UnREAL"
מתוך "UnREAL"
5 ביולי 2015

הסצנה הפותחת של "UnREAL" היא מהסוג שאוהבים מאוד בבתי ספר לתסריטאות – ארבע דקות מושלמות שבמהלכן לומדים בערך כל מה שיש לדעת על הסדרה. "UnREAL" מתרחשת על סט סדרת ריאליטי בסגנון "הרווק". שירי אפלבי מגלמת את רייצ'ל, מפיקה שחוזרת לצילומי העונה החדשה לאחר תקרית לא נעימה. "המשוגעת חזרה", היא אומרת באי נוחות כשהיא פוסעת בשביל הגישה לאחוזה המפוארת ולובשת חולצה שעליה כתוב "ככה נראית פמיניסטית", למקרה שלמישהו היה ספק מה עמדותיה האידיאולוגיות. בתוך האוזנייה של רייצ'ל נמצאת קווין, בגילומה הנפלא של קונסטנס זימר, שאחרי דיינה גורדון ב"הפמליה" חוזרת כאן לתפקיד נוסף של אישה חזקה המצליחה לפלס דרכה בהוליווד. קווין היא ציניקנית מקצועית ועל פניו קשה לחבב אותה, אבל חיוך אחד מזימר ואתם שלה.

מעניין לצפות ב"UnREAL" על רקע ההכרזה על הפיכת הנישואים החד מיניים לחוקיים בכל מדינות ארצות הברית. הרי "הרווק" וסדרת הבת שלה – "הרווקה" הן תמצית כל מה שציני במוסד הנישואים, חוליה משמעותית במערכת כלכלית ופוליטית שמוכרת חלום נוצץ ומקדשת אינספור "ערכים" הרבה יותר מאהבה, ובכל זאת רובנו מייחלים להשתייך לה.

מ־29 עונות של "הרווק" ו"הרווקה" (העונה ה־30 משודרת בימים אלה ממש), רק שלושה זוגות הצליחו לשרוד את מבחן המציאות, אך האמריקאים לא מפסיקים לסגוד לפורמט שנועד לברוא סיפור אהבה מהאגדות. הדוגמה המובהקת ביותר לכך היא היחס שקיבל בראד וומאק – רווק שהפר את חוקי התוכנית כי לא בחר באף אחת מהפיינליסטיות, פשוט כי לא היה מאוהב בהן. במקום להעריך את וומאק על הבחירה האמיצה באהבה על פני טלוויזיה מתוסרטת, הוא הפך למצורע עד שלא נותרה לו ברירה אלא לחזור לעונה נוספת ולתת לאמריקאים את הסוף המתקתק שרצו.

"UnREAL", כצפוי, מפרקת לחלוטין את כל מה שנראה על המסך וחושפת את הריאליטי כאסופה של שקרים ואינטרסים כלכליים: רווק בריטי עשיר ממעמד האצולה שצריך להציל את תדמיתו, נשים שמנסות לקדם את העסק שלהן על גבו, אנשי הפקה שרוצים שליטה מלאה בנרטיב ובטייפקאסטים – החל מהכלבה התורנית וכלה בפיינליסטיות הפוטנציאליות שנקראות Wifey. כאנטיתזה למציאות המדומה של הרומנטיקה הפלסטיקית מוצגות בסדרה גם מערכות יחסים רומנטיות מחוץ למסך – מסובכות ומלאות פגמים, כמו במציאות. דווקא שם הסדרה הופכת למעט צפויה וקלישאתית ומציגה סיפורים בסגנון "הגבר שמבטיח לך שיעזוב את אשתו אך לעולם לא יעשה זאת" או "הבחור המושלם שלא מצליח לפענח את הבחורה המתוסבכת". עם כל הכבוד לציניות ההכרחית, קצת קשה לראות אהבה מטופלת בצורה כל כך לא מאוזנת. נותר לקוות שכמו "הרווק", גם "UnREAL" תיתן לצופים קמצוץ של אהבת אמת, כי גם אם היא לא מצויה בתוכניות ריאליטי מלוטשות או בפס הייצור של עולם החתונות – היא כן קיימת שם בחוץ.

השורה התחתונה: אהבה ממבט ראשון