הסר תיוג: "ירח שבור" הוא ספר קשה, מטלטל ומעורר מחשבה

"ירח שבור" הוא ספר נוער יפה וכואב המתרומם הרבה מעבר לז'אנר

ירח שבור מאת סאלי גרדנר
ירח שבור מאת סאלי גרדנר
5 באפריל 2015

במשך שנים, אולי אפילו עד עצם היום הזה, נדרשו תלמידים ישראלים לצפות בבית הספר בסרט חינוכי בשם "הנחשול", המתאר ניסוי חברתי העוסק בהשתלטותה של דיקטטורה ובנכונות של אנשים להתמסר לה, רגשית ומעשית. סביר להניח שכמעט כל תלמיד ישראלי בעשורים הקודמים צפה בסרט הזה לפחות פעם אחת. לאחר הצפייה ניהלו הילדים בכיתה דיונים מרגשים על מחשבה חופשית ונאמנות לעצמם ואז הלכו להיות חיילים בצבא כובש ולאחל לשמאלנים שאימא שלהם תמות בפיגוע; כך שהניסיון המקומי מוכיח שערכו החינוכי של הסרט הזה – ואולי של כל אמצעי אמנותי שמנסה לחנך למחשבה חופשית – פחות או יותר שווה לתחת ושהסיבה היחידה לצרוך אותו הוא יופיו, אם יש בו יופי.

מזל ש"ירח שבור", ספרה זוכה מדליית קרנגי לספרות נוער של הסופרת האנגלייה סאלי גרדנר, יפה כל כך. הוא יפה בצורתו, שהיא בעיקרה מחשבות פזורות וקטועות של הגיבור, סטנדיש טרדוול, נער שלומד בבית ספר מהסיוטים – והכוונה לסיוטים רצחניים במיוחד – שם תויג כמטומטם בגלל הדיסלקציה החריפה שלו. והוא יפה כי גם בעולם הרודני והמסוכן שבו הוא חי, שם נלקחו ממנו הוריו, חברו הטוב ואינספור מכרים אחרים, הגיבור עדיין לא מוותר באופן מוחלט על אהבה וחמלה לטובת ההישרדות.

לשלטון שמנהל ורומס את חייהם של סטנדיש ושל שאר תושבי המולדת ששמה לא מצוין לאורך הספר מטרה אחת: לשלוח אדם לירח כדי להוכיח את עליונותו על היריבה, שבדמיונו של סטנדיש היא ארץ החופש והאפשרויות. ואם המטרה נשמעת מוכרת זה עוד כלום לעומת הדרך שבה מתכוונת המולדת לעשות זאת – דרך שלא תפתיע מי שנחשף לתיאוריות הקונספירציה בנוגע לנחיתה האמריקאית על הירח ב־1969. מעבר לחומה שמקיפה את האזור שסטנדיש חי בו, זה שמיועד לאנשים שלא מביאים תועלת למשטר, נרקם מבצע הונאה אדיר שהגיבור מתכוון לחשוף בכל מחיר. העובדה שגרדנר נמנעת מזיהוי הצדדים היריבים ומסבכת את הפרטים כדי להימנע מהקבלה תקפה להיסטוריה האמיתית לא מקרית, כמו גם הערבוב שהיא עושה בין מה שמתרחש מחוץ לסטנדיש למה שקורה בדמיונו. הדיסלקציה שמכתיבה את חייו, במקום שבו ילדים כמוהו מוגדרים כפגומים ולעתים נעלמים, מכתיבה גם את אופי הדיווח השבור שלו על ההתרחשויות, דיווח שלתוכו נכנסים לא מעט רגעי פנטזיה, או אולי כיסים של מציאות, עד שכמעט בלתי אפשרי להפריד ביניהם.

ירח שבור מאת סאלי גרדנר
ירח שבור מאת סאלי גרדנר

אך למרות הפיתוי לתייג אותו כספר נוער העוסק במגבלות ובהתגברות עליהן, "ירח שבור" הוא הרבה יותר מזה. הוא ספר העוסק ביכולת של כל אדם, גם בנסיבות האכזריות וחסרות התקווה ביותר, לייצר ולו רגע אחד של התקוממות. וכמו הגיבור שלו, גם הספר נחלץ מחומות התיוגים המגבילים ומצליח להגיע לכל קורא שיסכים ללכת איתו את הדרך הקצרה והמכאיבה שהוא מציע.

השורה התחתונה: קשה, מטלטל ומעורר מחשבה