חופשי זה לגמרי לבד

כשאידריס אלבה התבקש לראשונה לגלם את נלסון מנדלה על המסך הגדול, הוא סירב. מה גרם לו לשנות את דעתו?

אידריס אלבה. צלום: רוב גריג
אידריס אלבה. צלום: רוב גריג

כשהגענו למלון סוהו בלונדון לראיין את אידריס אלבה, לא היה לנו מושג ש־24 שעות מאוחר יותר המציאות תעקוף אותנו בסיבוב. אלבה, בן 41, שגדל במחוז האקני העני בלונדון וכעת נחשב ליקיר בניה, הגיע כדי לדבר על תפקידו ב"מנדלה: הדרך הארוכה אל החופש" – סרט ביוגרפי על לוחם החופש הדרום אפריקני שהפך לנשיא. גילום דמות כל כך איקונית זו אחריות אדירה, במיוחד לשחקן שהתפרסם ב"הסמויה" ובתפקידי משנה בסרטים עתירי תקציב כמו "תור" ו"פסיפיק רים". העובדה שמנדלה נפטר סמוך ליציאת הסרט רק הדגישה את גודל האחריות. אבל אלבה עמד יפה באתגר: מנדלה בגילומו הוא דמות רבת עוצמה ומלאת גאווה, וזה תפקיד שבכוחו להזניק את הקריירה שלו פלאים. במפגש בינינו נדמה שאלבה יודע בדיוק מה מצפה לו, והוא מהלך בעצבנות ברחבי החדר, מחווה בידיו ללא הרף, ופולט מדי פעם נביחות פתאומיות של צחוק. זהו אדם הנחוש לתפוס את הרגע שלו באור הזרקורים – גם אם זה מתיש אותו לגמרי.

מתוך "מנדלה: ארוכה הדרך אל החופש"
מתוך "מנדלה: ארוכה הדרך אל החופש"

מה אמרת כשהציעו לך לראשונה את התפקיד של מנדלה?

"אמרתי 'לא תודה', בנחרצות. הרגשתי שזה לא הזמן הנכון. אני צריך להגן על הקריירה שלי, אני רוצה לשרוף את עצמי. אם הייתי הורס את דמותו של מנדלה, זה היה הסוף שלי. אבל כשדיברתי עם הבמאי ג'סטין צ'דוויק, הבנתי שקודם כל זה כבוד עצום, ושנית – זו הזדמנות לעשות משהו שהוא לא עוד סרט ביוגרפי רגיל. זה סיפור מקורות, שמחזיר אותך לנקודת ההתחלה של מנדלה".

האם לדעתך התסריט לוכד בצורה מדויקת את הרוח שלו?

"אני חושב שהתסריט עושה מה שתסריטים עושים, וזה למפות מסע – סיפור אהבה בין וויני לנלסון. בחרנו להתמקד בהם כאנשים, ואז השתמשנו בזה כדי לשקף את מה שקרה בדרום אפריקה. זה לא סרט פוליטי".

איזה היבט של מנדלה היה לך הכי חשוב לשחזר במדויק?

"את הקול שלו. אם אתה צופה בסרט על מנדלה והקול לא נכון – זה לא משנה איך האיש נראה. אתה מיד תרגיש מרוחק ממנו. ידעתי שאם אשָמע כמוהו, הצופים יסלחו לי על זה שאני ממש לא דומה לו".

בילית לילה בתא מעצר באי רובן, שבו מנדלה היה כלוא. איך זה היה?

"לא כיף במיוחד. נעלו אותי בסביבות 19:15 ואספו אותי ב־7:30 למחרת בבוקר. השומר השאיר לי טלפון נייד, פתחתי אותו – ולא הייתה קליטה. זה אמנם לגמרי מובן מאליו, אבל אתה מבין שאי אפשר לצאת משם. השומר נועל את השער הראשון ושואל: 'בטוח שאתה רוצה שאלך?'. הוא הולך 20 מטר, נועל שער שני. עוד 40 מטר, נועל שער שלישי. ואני חושב 'פאק, החופש הופך ליקר רק כשאתה מאבד אותו'".

אתה מאמין שהאי ספג את הכאב והתסכול שהורגשו שם במשך השנים?

"המקום מלא ברוחות רפאים. שמעתי דפיקות ושערים חורקים כל הלילה. אלה הרוחות של אנשים שעונו והוכו ונענשו שם. השומרים גרו על האי, והם היו נכנסים בארבע בבוקר, מוצאים מישהו, אונסים אותו ומכים אותו. זה היה עולם חסר חוקים והאווירה הזאת עדיין מורגשת שם בכל מקום. אבל זה גרם לי להיות עוד יותר נחוש לעשות סרט טוב יותר".

איך הייתה האווירה בהקרנת הבכורה של הסרט בדרום אפריקה?

"זה היה די מבהיל. הגיעו לשם ראשי מדינות בכירים, אשתו של מנדלה, וויני מנדלה ובתו זינזי. לכולם היו ציפיות מהסרט והפכתי מאוד ער לכך שאני לא דרום אפריקאי. הרגשתי שאם הם לא יאהבו את הסרט, לא אוכל להיכנס למדינה הזאת שוב. אבל בסוף הייתה לי תחושה שהם התרגשו".

דיברת עם וויני לפני שהשתתפת בסרט?

"כן. היא אמרה לי: 'פשוט תעשה את הסרט. הכנת כבר את שיעורי הבית, עכשיו תהפוך את זה לאמיתי'. היא סיפרה שהיא רואה בי את מנדלה ושהיא הכירה אותו לראשונה כשהיה בן 41, הגיל הנוכחי שלי. באותו רגע זה הפך להיות הרבה יותר מאשר רק תפקיד".

נראה שאתה עובד מאוד קשה. איך אתה עומד בקצב?

"אני כנראה וורקוהוליק. זו הייתה שנה מוזרה, היו לי עליות וירידות רגשיות עצומות. הדבר היחיד שגורם לי להמשיך לתפקד הוא העבודה שלי. זה מתיש, אבל זה המפלט שלי. הערב אני מתקלט במועדון. למה? כי אני לא רוצה ללכת לישון מיד אחרי שאדבר עם 800 עיתונאים. אני רוצה להשמיע מוזיקה ולגרום לאנשים להרים את הידיים באוויר".

לאחרונה אמרת בראיון שבכל הנוגע לסמים, ניסית הכל. הכוונה היא באמת להכל?

"לא הכל, אבל אני כבר שנים חלק מסצנת המועדונים, אז ניסיתי את כל מה שהולך עם זה. כמובן שאני לא מכור, אבל התנסיתי".

איפה מזהים אותך יותר ברחוב, בבריטניה או בארצות הברית?

"פעם הייתי מגיע ללונדון, יושב בפאב בכיף, ולא היו מזהים אותי, אבל זה השתנה. היום הלכתי לאכול פיש אנד צ'יפס ואנשים סביבי אמרו: 'זה ההוא!'. באמריקה אנשים הרבה יותר אגרסיביים, באנגליה הם רק אומרים 'אה, שלום!'".

איפה הבית שלך כרגע – בלונדון או באמריקה?

"הקרוואן שלי חונה כרגע בצפון לונדון".

אתה חי בקרוואן?!

"כן. כי אני כל הזמן בבריחה".