הדברים שדרדרו את הנוער לפני שיר הסלפי

וועלק אחי, אני מת על עצמי: משתתפי פסטיגל 2014 מצטרפים לרשימה מכובדת של אמנים מוערכים יותר ופחות, שכבר הואשמו בעבר שהם מדרדרים את הנוער. הנה כמה מהם

פסטיגל 2014. צילום: יח"צ
פסטיגל 2014. צילום: יח"צ
22 באוקטובר 2014

"שיר הסלפי" החדש של הפסטיגל נשמע ונראה כמו פארודיה. מוזיקלית הוא נשמע כמו שילוב בין "שיר הטרטע" מהקומדי סטור לבין "גנגנאם סטייל", שכבר חשבנו שנפטרנו ממנו, וגם מילולית זו די זוועה. לגיטימי להחליט שלא לקחת את הילדים למופע, אבל אל תראו כל כך מופתעים. הפסטיגל נראה ונשמע ככה כבר הרבה מאוד זמן (שלוש שנים עברו מאז שדנה פרידר שרה "טאג מי בייבי תעשה לי פוק פוק פוק" והעולם שותק), ואם מה שמדרדר את הילדים שלכם זה כמה כוכבים צעירים בתלבושות מטופשות, כנראה שהם לא היו לגמרי מחונכים גם ככה. ניצלנו את ההזדמנות כדי להיזכר בעוד כמה מקרים של "התדרדרות הנוער".

1894 יוסף מרקו ברוך, פעיל ציוני העובד כמורה בבית הספר אליאנס באלג'יריה, מואשם ע"י הנהגת הקהילה היהודית כי הוא "משחית את הנוער בתיאור מעשי גבורה מופרזים של יהודים". בעקבות התלונה הוא מגורש לצרפת.

1958 לבקשתו של מחבר השיר, חיים חפר, נאסרת השמעתו ברדיו של "הסלע האדום" בביצוע אריק לביא, בטענה שהוא מעודד צעירים לחצות את הגבול לפטרה שבירדן.

1965 הניסיון לקיים הופעה של להקת הביטלס בישראל מעורר התנגדות מצד אישי ציבור, בהם סגן שר החינוך והתרבות אהרן ידלין. במליאת הכנסת הסביר סגן השר את הביטול ב"רמה אמנותית נמוכה של האלילים הצעירים, ובכך שהם גורמים להתפרצויות היסטריות המצריכות גיוס כוחות משטרה".

1993 השופט מישאל חשין משתמש בשיר "כשאת אומרת לא", מאת דן אלמגור, במהלך משפט הנערים המעורבים בפרשת האונס בשומרת: "אין ספק בלבנו שהפזמונאי כתב דברים שכתב בחיוך, בקלילות ובבדיחות דעת, בוודאי בכישרון, ואולם מתגנב חשש אל לב כי יש שיראו בדבריו מורה דרך להליכות ולמנהגות". בעקבות הפרשה מוסיף אלמגור בית נוסף: "כשהיא אומרת 'לא!' לזה היא מתכוונת".

1994 נערה שהתאבדה הותירה אחריה מכתב פרידה ובו שיר של אביב גפן. גפן, שגם ככה נחשב דוגמה רעה לנוער, מואשם בשתילת מסרים המעודדים התאבדות בשיריו.

2002 הטלנובלה הארגנטינאית לנוער "המורדים" מגיעה לישראל. הורים רבים מודאגים מהתכנים הבוגרים והפרובוקטיביים בסדרה, כולל אלימות (חבורת בני נוער נתפסו לאחר שהתעללו בנער אחר בצורה דומה לעלילת הסדרה), שימוש בסמים וקיום יחסי מין. בערוץ 10 מחליטים לשדר תוכנית פרשנות אחרי כל פרק בהשתתפות פסיכולוגית.

2006 "רוצה בנות" של חובבי ציון גורם להמוני ילדים ובני נוער לשיר "מזל שאלוהים ברא את יד ימין". נוי אלוש, חצי מהצמד, כתב השבוע בפייסבוק: "הייתי חתום על להיט 'משחית נוער' (…) רוב הילדים שגדלו עליו יצאו בסדר פחות או יותר. כי פשוט, בשלב כלשהו, הם התבגרו, קלטו את הדאחקה והמשיכו הלאה".

2007 ילדים משועממים מבזבזים מאות שקלים (על חשבון אימא ואבא) בניסיון לעלות לשידור בשעשועון ״מצלצלים״. התוכנית עוברת משידור אחר הצהריים לשעות לילה.

2014 שיר הסלפי הופך לאויב הציבור מספר 1. זה נגמר ברמיקס של נוי אלוש, בכיכובו של עודד בן עמי.