צפו: פרק ראשון של דוקומנטרי בנושא היפ הופ ישראלי ופלסטיני

החלק הראשון בדוקומנטרי של Vice, בהנחייתו של מייק סקינר(The Streets), מציג ראיון עם הראפר הפלסטיני תאמר נאפר. חלקיו הבאים של הדוקו ישוחררו בשבועות הקרובים

היפ הופ בארץ הקודש. צילום מסך
היפ הופ בארץ הקודש. צילום מסך
9 ביולי 2015

"'אף פעם אל תעשה דוקומנטרי על הסכסוך הישראלי-פלסטיני' אומרים. 'איך שלא תעשה אותו, אנשים מכל הצדדים יגידו שהוא משוחד'. אז עשינו אחד. 'זה בסדר' חשבנו, 'זה על למוזיקה'". במילים אלו פותח הראפר הבריטי מייק סקינר (The Streets) את הדוקומנטרי אותו יצר במהלך חודש אפריל עבור האתר Noisey, אגף המוזיקה של מגזין Vice.

הדוקומנטרי, שצפוי להיות בן 6 חלקים, נקרא "Hip Hop In the Holy Land" ומתמקד בז'אנר המוזיקלי המתפתח בארץ דרך יוצריו, ערביים ויהודיים כאחד. הפרק הראשון מתמקד בראפר הפלסטיני הותיק תאמר נאפר, מנהיג להקת DAM. במהלך הפרק בן 13 הדקות, מטייל סקינר בשכונות ילדותו של נאפר בלוד, שומע ממנו על אלמנט המחאה במוזיקה שלו ומלווה אותו להופעת מחאה כנגד הריסת בתים בישוב הערבי הבלתי מוכר דהמש, הופעה המקבלת תוקף מר עם סיום הפרק, בו תאמר עצמו מתעד את הרס הבתים, חודש אחר כך.

הפרק הבא צפוי להתמקד בראפר החרדי אוהד כהן, אנטיתזה מוחלטת לזווית הפלסטינית של תאמר. כפי שאומר סקינר עצמו לקראת סיום הפרק, "על אף שתאמר מדבר באדיקות רבה, ומתוך נסיון אישי עמוק, חשוב לזכור שקולו הוא רק אחד מני רבים בכור ההיתוך המורכב הזה".

הדוקומנטרי הזה מצטרף לשורת סרטים תיעודים מבית Noisey המתמקדים באזורים שונים בעולם הנמצאים בקונפליקט, דרך התרבות והמוזיקה שבהם. אחרי אטלנטה, ג'מייקה ושיקגו, ההתמקדות בסצינת ההיפ הופ הישראלית היא סממן נוסף לצמיחתה המחודשת, ואף הבריאה, של התרבות האמריקאית גם בישראל.