זמנים במערב: מיקסטייפ מבוא לקניה ווסט

לרגל ההופעה של ווסט בישראל, הכנו עבור קוראי טיים אאוט פלייליסט מהמוזיקה שהוא עשה ומהמוזיקה שעשתה אותו. תגבירו

קנייה ווסט בפעולה. צילום: Gettyimages
קנייה ווסט בפעולה. צילום: Gettyimages

אין טעם לנסות לספר את הסיפור של קניה ווסט; זה פרויקט חייו שלו עצמו. לכן גם מיקסטייפ משיריו לא צריך להתארגן בשום סדר כרונולוגי או היסטורי. יש כאן, בלי שום הגיון מסדר חוץ מהסאונד עצמו, שירים של Yeezy מחמשת אלבומי הסולו שלו, הפקות שלו לאחרים, כמה שירים של מוזיקאים שהשפיעו עליו ורמיקס אחד שהוא עשה למייקל ג'קסון. קניה ווסט כבר יספר לכם על קניה ווסט. אתם תגבירו, תלחצו פליי ותרימו כוסית לכל הדושבאגז.

1. Kanye West – We Don’t Care

השיר הראשון (והטראק השני) באלבום הבכורה של ווסט, "The College Dropout", הוא קפסולה של המאפיינים העיקריים שדבקו בו כמפיק וכראפר: פלואו צנוע, מעט רפה ואפקטיבי וביט עשיר בשכבות, נגיעות סול ופומפוזיות מדויקת.

2. Kanye West – All of the Lights

משהו בכנות המוגזמת של ווסט מאפשר לו להעביר בכיף כמויות של פאתוס מסורבל שהיו בלתי נסבלות על כל אמן אחר. כשקניה ווסט מקטר על זה שקשה להיות עשיר ומפורסם, מתחשק להקשיב לו, לא לשלוח אותו לעזאזל עם בעיות העולם הראשון שלו.

3. Black Star ft Common – Respiration

בין שני חברי בלאקסטאר, מוס דף וטאליב קוואלי, לאורח המכובד קומון – השיר הזה מרכז את שלושת הראפרים הכי משפיעים על סגנון הראפ של קנייזי בראשית דרכו. ראפ מעמד הביניים, אינטלקטואלי ומודע לעצמו שלא שוכח את המקורות השחורים שלו.

4. Kanye West – Can’t Tell Me Nothing

אם יש שיר אחד שמסכם בצורה מושלמת את הסאונד של קניה ווסט בשלושת האלבומים הראשונים – חצוף, מרים, עם קריצה אבל גם לא יותר מדי – זה "Can't Tell Me Nothing".

5. A$AP Rocky – Jukebox Joints

קניה, בחור אופנתי שכמוהו, לא יפספס את הכוכב הזוהר הבא ודואג ללמד גם את הדור החדש של ההיפ הופ שיעור מקוצר על מוזיקת נשמה.

6. Kanye West – Through the Wire

כנראה השיר החשוב בקריירה של קניה – השיר שזיכה אותו בחוזה תקליטים, בהוצאת האלבום הראשון שלו ובאפיון ברור של היצירה שלו מעתה ואליך –  ישירות, עקשנות וסימפולי סול מואצים.

7. Kanye West – Diamonds from Sierra Leone (remix) ft. Jay-Z

מערכת היחסים בין קניה לייזיס ידעה עליות ומורדות, אבל הרימיקס הזה הוא עדות ניצבת לרגע קשה מאוד – הרגע שבו ג'יגה הרג את קניה על השיט שלו. הרימיקס עם ג'יי היה כל כך טוב עד שדחף את השיר המקורי להפוך לטראק בונוס, וזה כאב לקניה במקום הכי רגיש שלו – באגו.

[tmwdfpad]

8. Kanye West – Flashing Lights / VH1 version 

קטע מתוך ההופעה המעולה ב-VH1, שהעיבודים התזמורתיים בה הם ניסוי כלים מוקדם לקראת הסאונד של "My Beautiful Dark Twisted Fantasy". שימו לב למונולוג שקניה שובר אליו באמצע השיר.

9. Jay Z – Takeover

במורשת ספרי הימים של קניה, השיר הזה נזכר כאחת ההפקות החשובות שלו. לא רק כי היתה חלק מהותי בביף המיתולוגי בין ג'יי זי לנאס, אלא כי מדובר בסימפול שהוכיח שהוא יותר מרק פוני של טריק אחד – אלא מפיק חכם שיודע לקחת סימפול נכון, ולהפוך אותו ליצירה עוצמתית חדשה לחלוטין.

10. RZA – The Baddest Man Alive

זה הוא אמנם שיר חדש יחסית של ריזה, ובטח לא חלק מהקאנון, אבל הוא מציג באופן הטוב ביותר את הסאונד המלוכלך של ריזה, אותו קניה העתיק אחד לאחד לפרקים – במיוחד בMBDTF.

11. Kanye West – Monster ft. Jay-Z, Rick Ross, Nicki Minaj & Bon Iver

שיר כבד ומסורבל בקטע טוב. קניה ווסט הוא בדיוק היוצר שיביא סוללת אורחים מנופחת – מבון איבר עד ריק רוס – בשביל שיר שעוסק, בראש ובראשונה, בבדידות.

12. Kanye West – Chain Heavy ft. Consequence & Talib Kweli 

בזמן הציפיה הארוכה לאלבום המופת "My Beautiful Dark Twisted Fantasy" ווסט שיחרר גם סדרה של בי-סיידים תחת הכותרת "G.O.O.D. Music", שיר בכל שבוע. "Chain Heavy" האירוני והגרובי הוא הטוב שבהם, וגם לוקח בסיבוב לא מעט מהשירים ב-MBDTF.

13. Kanye West – Blood on the Leaves

השיר שמדייק באופן החד ביותר את הקונפליקט האישיותי שבמרכז Yeezus, האדם והאלבום כאחד – הכלאה כמעט אלימה בית תרבות גבוהה (נינה סימון) לתרבות הכי מטונפת (רפרנס חד לראפר-זבל'ה C-Murder). התוצאה עוצמתית בצורה בלתי רגילה.

14. J Dilla – Won’t Do

מלך התופים, בחור קסום, האדם שקניה אמר על הביטים שלו שהם נשמעים "כמו פוסי טוב". יחד עם קניה הפיק את האלבום המושלם "Be" של קומון, אבל השיר הזה – על התופים המבריקים והסימפול החכם – מדייק למה הוא מפיק של מפיקים.

15. Kanye West – Love Lockdown

חבר טוב אמר לנו פעם שלשמוע את קניה ווסט של "808s & Heartbreak" זה כמו לראות את אבא שלך בוכה.

16. Kanye West – Runaway

אולי השיר שמייצג בצורה הטובה ביותר את קניה של MBDTF. ביט רגשני מבוסס פסנתר, טקסט יהיר ופצוע בו זמנית, בנייה איטית עד לקליימקס מספק. אם אי פעם היה דבר כזה, פרוג-ראפ, הרי הוא כאן.

17. Michael Jackson – Billie Jean (Kanye remix)

מבחינת קניה, כולנו יצאנו ממתחת לאדרת של מייקל ג'קסון. עבור קניה (ועבור רבים אחרים, אבל הם לא העניין פה) ג'קסון הוא התבנית לכוכב פופ: ברמיקס הזה הם סוף סוף יחד על אותו טראק.