פסטיבל ישראל בירושלים חוזר – האירועים, המופעים וההמלצות

פסטיבל ישראל, שיפתח בסוף מאי, יאכלס בתוכו מגוון רחב של מופעים בתחומים שונים דרך תיאטרון, מחול, מוסיקה ופרפורמנס. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת-

צילום: תילי שרון ליבנה
צילום: תילי שרון ליבנה
27 באפריל 2015

פסטיבל ישראל – הפסטיבל הרב תחומי הותיק שמתקיים מדי שנה בירושלים, חוגג 54 אביבים, וחוזר להזין את העיר ירושלים במגוון מופעים משלל תחומים שונים. הפסטיבל, שיפתח בתאריך ה-28.5 וימשך כחודש ימים, יציג כמדי שנה תכנית מופעים רב תחומית ענפה, אלא שבניגוד לשנים קודמות – השנה יפלוש הפסטיבל למגוון חללים אלטרנטיביים, ולא יתמקד בחלל מרכזי – זאת במטרה להפוך את ירושלים למעין "עיר פסטיבל" לאורך הימים בהם הוא מתקיים.

את השינוי המרענן בגישה יש לזקוף, במידה רבה, לזכותו של מנכ"ל הפסטיבל החדש – איל שר, שעד לאחרונה כיהן כאחראי למחלקת התרבות והאמנות בקרן ירושלים, כמו גם כמובן לאיום שמעלה המתחרה הצעירה שנושפת בעורף הפסטיבל, הלא היא עונת התרבות בירושלים. בגזרת השינויים, הפסטיבל יציע גם מספר סדנאות והרצאות בתחומים מקצועיים שיועברו על ידי מומחים מהארץ ומהעולם. גם בתחום המחירים של הפסטיבל ניכר שינוי, והם עתידים לשמור על סך נמוך למדי ביחס לז'אנר. יוצעו גם מסלולי כרטיסים מוזלים למהירי החלטה או לרכישה מרובה, כמו גם הנחות משמעותיות לסטודנטים.

מאירועי הפסטיבל המומלצים –

מוסיקה

שלום חנוך במופע לרגל צאת אלבומו החדש, כפותח הפסטיבל. יתארחו חברים מעניינים כשלעצמם – ברי סחרוף, דני סנדרסון ויהודה פוליקר; בדד – מסע לגילוי שיריו של זוהר ארגוב בהשתתפות שי צברי, נינט טייב, מאיה בלזיצמן, רביד כחלני, אבישי כהן ואנסמבל רע מוכיח; הילולה לאם – אופרת רוק אוריינטלית מאת המשוררת חביבה פדיה והמלחין פרץ אליהו, בהשתתפות ברי סחרוף, מארק אליהו, יעל דקלבאום, שי צברי ודקלה דורי; שחור על לבן של המלחין הגרמני היינר גובלס, שגם יתארח לכתת אמן במסגרת הפסטיבל. את המופע יעלה אנסבל מודרן למוסיקה עכשווית מגרמניה; מרתון מוסיקה קלאסית בניהול גיל שוחט שיוקדש למלחין צ'יקובסקי; סופי שבוע של מוסיקה קאמרית בעין כרם, בהשתתפות אנסמבל מיתר, סולני הפילהרמונית ועוד.

מחווה למלך. רע מוכיח. צילום: איליה מלניקוב
מחווה למלך. רע מוכיח. צילום: איליה מלניקוב

תיאטרון

רומיאו קסטלוצ'י, מבמאי האוונגרד הנחשבים והחדשניים בתיאטרון כיום, יעלה הפקה של יוליוס קיסר מאת שייקספיר; קבוצת התיאטרון הצרפתית "אילו היית יכול ללקק את ליבי" בניצוח הבמאי ז'וליאן גוסלן, תעלה את ההצגה החלקיקים האלמנטאריים, המבוססת על רב המכר הידוע והקונטרוברסלי של מישל וולבק; בכורה עולמית להצגה כנרת כנרת מאת תיאטרון החאן, על פי המחזה הראשון מאת נתן אלתרמן; וכנס איגוד במאי תיאטרון ישראל (בת״י), שיעסוק בשפה העכשווית בתיאטרון בארץ ובעולם.

מחול ופרפורמנס

שני מופעים שונים של להקת המחול של טרישה בראון – כוריאוגרפית מהמרכזיות במחול הפוסט מודרני, מהם אחד במוזיאון ישראל. זוהי כנראה ההזדמנות האחרונה לראות את מופעיה, שכן הודיעה מכבר על פרישתה מעולם המחול; להקת המחול הירושלמית ורטיגו תעלה גרסה עכשווית ליצירה פורצת הדרך Parades and Changes של חלוצת המחול האמריקאית אנה הלפרין; מגוון מופעי מחול במוזיאון ישראל ובגלריות בעיר; יצירות שונות מאת אמן הפרפורמנס הבולגרי איוו דמיצ'ב; וכתת אמן לרקדנים מקצועיים עם בנואה לה שמבר.

לילדים

בכורות להפקות המדיטק חולון – לא דובים ולא יער, מחזה מוסיקלי מאת ובבימויו של אלי ביז'אויי, בהשראת זהבה ושלושת הדובים; מושלמת העוסקת ביחס נערות לדימוי הגוף; קרנבל החיות – מופע אינטראקטיבי של קבוצת המחול-תיאטרון הצ'כית BarboraLátalová& col; הקו פרודוקציה אנגלית-צרפתית Dare to Sea שוצר באמצעות אקרובטים, ג'אגלרים, רקדנים ואמן הקרנות-חוויה וסיפור המתרחשים במעמקי הים; הכנס השנתי של המדיטק, בנושא אמנות לילדים – שיוקדש השנה לנושא המגדר ולקשר בינו לבין חינוך ואמנות לילדים.

בחינם ובמרחב הציבורי

פרויקט נקודת המפגש – באסטת האבטיחים, יוזמה של קבוצת מוסללה שתקח חלק מתחת לגשר שבין שכונות הקטמונים, פת ושכונת בית צפאפא. במוקד יתקיימו מגוון נוסף של פעילויות ומפגשים, ביניהם גם ערב שירה שמטרתו גיוס המונים להוצאה לאור של שירה מזרחית חדשה; בבמה הבינלאומית במתחם התחנה – ריף כהן, הרכב ג'יין דו, מיכאל ושמרית גריילסאמר במוזיקה אירית וצוענית עם רגאי; רביעיית ג'אז פיוז'ן בינלאומית בהנהגת הזמרת הויאטואוזית מריה רדוקנו (רומניה), רוני פיטרסון ואפרים שמיר ועוד.