"אנחנו במפה"? בקומדיה, ישראל היא בקושי נספח באטלס

העונה השנייה של תכנית הסאטירה לא שואפת גבוה מספיק. הבחירה ללכת לכיוונים הבטוחים של מבטאים, דראג, וחליפות שרירים, תמנע ממנה מלהשאיר חותם משמעותי על מפת הטלוויזיה

אנחנו במפה (צילום: אוהד רומנו)
אנחנו במפה (צילום: אוהד רומנו)
9 בפברואר 2017

בשבוע בו חזרה לעונה שניה ב-HOT תכנית הסאטירה ״אנחנו במפה״, התרחש מעבר לים אחד האירועים הקומיים המסעירים של השנים האחרונות. השחקנית מליסה מקארת׳י הפתיעה בהופעת אורח ב״סאטרדיי נייט לייב״, שם גילמה את דובר הבית הלבן שון ספייסר. הביצוע הותיר אחריו שובל של ביקורות מהללות וכותרות מפוצצות דוגמת ״ייתכן וזה המערכון הטוב ביותר בהיסטוריה של סנ״ל״. האתר ״פוליטיקו״ אף דיווח כי הנשיא דונלד טראמפ, שבעצמו כבר נכווה מחיקוי בתכנית, לא התלהב מהאופן בו הוצג ספייסר בתכנית, ובעיקר הטרידה אותו העובדה כי החיקוי נעשה בידי אישה. שנאמר, מי שרצה לתפוס אותנו בפוסי, שלא יתפלא שנחזור לתפוס אותו בביצים.

ובינתיים, אצלנו, ״אנחנו במפה״ מזכירה לצופיה שאנחנו נמצאים הרחק לא רק ממפת הספורט העולמית: כשמדובר בקומדיה, אנחנו בקושי נספח באטלס. ״אנחנו במפה״ נוצרה בידי גברים ומככבים בה בעיקר גברים, מה שקצת מוציא את העוקץ ממערכונים כמו זה על הכדורסלנית ליטל ואחיה הרגיש לירוי. המערכון, שנפתח בכתובית על האפליה בתקצוב נשים בספורט, מצליח גם להצחיק וגם להבהיר כמה מגוכחות התפיסות המגדריות המיושנות של גבריות ונשיות, אבל נראה כי התכנית עצמה דווקא היתה מעדיפה לשמר את מערך הכוחות הזה.

אפשר לראות את זה במערכוני המורה לספורט, בכיכובם של צחי גראד וגיה באר גורביץ. למרות שבאופן שכלתני ברור לנו שמטרתם לעשות צחוק ממערכת החינוך והחשיבות האפסית שהיא מעניקה לשיעורי החינוך הגופני, בייחוד אלו של הבנות, הפאנץ׳ של כל אחד מהמערכונים הוא שכל בנות הכיתה תמיד במחזור. כלומר, תמיד משתמשות בתירוץ הזה. זו קלישאה שחוקה שלא מחזיקה מערכון שלם, בטח שלא סדרת מערכונים. צוות הכותבים בוודאי היה מרוויח מנקודת מבט נשית פה, אבל הוא עושה בחירה מודעת להשאיר את המערכון חצי-אפוי. כי למה לעבוד קשה על רמה גבוהה יותר, כשאפשר להסתפק במה שיש.

וזה אולי מה שהכי מבאס ב״אנחנו במפה״: היא לא שואפת גבוה מספיק, לא מממשת את הפוטנציאל. כשהיא רוצה היא יכולה, ורוב הזמן, נדמה שהיא פשוט לא רוצה. זו תכנית שמגדירה את עצמה כסאטירה, אבל את רוב ההומור שלה מבססת על שלישיית מה קשור: שלישיית מה קשור בדראג, שלישיית מה קשור עושה מבטאים מהניינטיז, שלישיית מה קשור מנסה בכוח ליצור מטבעות לשון. המנעד הקומי של ציון ברוך, אסי ישראלוף ושלום מיכאלשווילי הרבה יותר רחב מזה שבא לידי ביטוי בתכנית. השלישייה לא הפסיקה להתפתח ולהשתפר מאז ימי הפריצה שלה, אבל רוב המערכונים משאירים אותם באזור הנוחות שלהם. דווקא כשהם יוצאים ממנו, כמו במערכון בהשתתפות האתלט זוהר זימרו, הם זורחים.

הסאטירה נמצאת ב״אנחנו במפה״, אבל צריך לחפש אותה. הכתוביות בתחילת כל מערכון עוזרות לנו למצוא אותה, כאילו מכריזות בפני הצופים ״תראו! על זה אנחנו מעבירים ביקורת!״. השכל יודע שהיא שם, אבל הוא צריך למצוא אותה בעצמו. בפורמטים ארוכים יותר זה יכול היה להיות מתגמל, אבל מערכון לא יכול להרשות לעצמו לקבור עמוק כל כך את מה שהוא מנסה להגיד. קשה למצוא את האיזון, כי מצד שני, המערכונים של ״אנחנו במפה״ גם לא רוצים להכות לנו על הראש עם מסרים, אבל הבחירה ללכת לכיוונים הבטוחים של מבטאים, דראג, וחליפות שרירים, תמנע ממנה מלהשאיר חותם משמעותי על מפת הטלוויזיה.

"אנחנו במפה", ימי ג'-ד' ב-20:15 ב-HOT3