הורים, שימו לב: כל מה שקורה בטלוויזיה בחופש הגדול

"OMG" היא ביזיון (שתצליח בטירוף), "רוי בוי והיער הסודי" היא פנטזיה היפית מבדרת ו"מה הדיבור?" תעבור לילדים מעל הראש

אילן פלד ב"מה הדיבור" (צילום: שני צדיקריו)
אילן פלד ב"מה הדיבור" (צילום: שני צדיקריו)
16 ביולי 2017

מסכים הם אחד ממקורות האשמה והחרדה המרובים של ההורים. המלצות העוסקות בהרגלי המסכים של ילדים ונוער מופיעות בתדירות רבה ומטעם ארגונים שונים ומותירות הורים רבים בתחושה שהגבלת זמן המסכים תיטיב עם ילדיהם. אבל במקום לפתוח לילדים סטופר כדאי דווקא לתת את הדעת על התכנים שאותם הם צורכים. הטלוויזיה הפכה בשנים האחרונות למדיום מורכב לא פחות מקולנוע או מספרות, וצריך לדעת לצרוך גם אותה באופן חכם וביקורתי. משך הצפייה לא יכול להיות הפרמטר היחיד בקביעת סדר היום התרבותי של הילדים. בקיץ שמירה על תפריט מאוזן קשה במיוחד. החום בחוץ ואווירת החופש משאירה אותנו לרוב עם המקבילות הטלוויזיוניות של פחמימות ריקות.

כזאת בדיוק היא "OMG" בכיכובם של הקומיקאים עופר בן שבת ומאור הרוש (יחדOfer & Maor Gang, כלומר OMG). נוסף לתוכנית הסטנדאפ לילדים "הצחוקיה" שבה הם מככבים, השניים רצים עם המופע בעל השם הטאוטולוגי "הקומדי צחוק" בכל הארץ. אבל הנכס החשוב ביותר שלהם הוא, כמובן, מיליוני צפיות בערוץ יוטיוב. זו הצלחה שקשה להתווכח איתה, בין שהצמד הזה מצחיק אתכם ובין שלא. ב־yes החליטו שזה עובד להם.

>> איך נראות תוכניות הנוער היום?

התקציר של "OMG" מלמד כי מדובר בתוכנית מערכונים בשילוב קטעי מתיחות, אבל מי שציפה לראות את עופר ומאור מפילים בפח עוברי אורח תמימים בתעלולים משוגעים יתאכזב מאוד לגלות כי קטעי המתיחות לקוחים מתוכנית מצלמה נסתרת קנדית. הקטעים האלה מרגישים תלושים ונטולי כל קונטקסט, וזה יכול היה להיות בסדר אילולא היו כל כך הרבה מהם. המערכונים עצמם מצולמים מול מסך ירוק עם רקעים משתנים, בהפקה שנראה שצולמה בחופזה וללא השקעה מיוחדת בפרטים. למעשה במערכוני היוטיוב של הצמד הושקעו מחשבה ומאמצים רבים יותר – סתם משהו לחשוב עליו בפעם הבאה שמשלמים את החשבון החודשי שלכם ל־yes.

במערכונים מגלמים בן שבת והרוש את הדמויות המוכרות שלהם כגון התאומות ג'וי ונופר או הילד יואב ואמו הנדחפת. הצמד עומד בכבוד בסטנדרט שהציבה הקומדיה הטלוויזיונית הישראלית, כלומר דמויות סטריאוטיפיות ובדיחות ישנות ועבשות. לדוגמה המערכון "מי לדעתכם יותר סתומה?" שבו מזמינות ג'וי ונופר – שמנהלות תוכנית רשת בסגנון ה"בלוג של מאי" של "ארץ נהדרת" – את הגולשים להכריע בסוגיה, כדי להחליט מי תלך לשיעורים פרטיים אצל עומרי המהמם. מי שמצפה לטוויסט או לסוף חתרני יתאכזב. השתיים רבות עד כדי עילפון של אחת מהן, והשנייה הולכת בשמחה אל השיעור הפרטי. ברצינות, לילדים מגיע יותר.

עופר בן שבת ומאור הרוש ב-"OMG"
עופר בן שבת ומאור הרוש ב-"OMG"

האם מ"רוי בוי והיער הסודי" הם יקבלו יותר? נראה שכן. כוכב הילדים רוי בוי (רועי עוז) נוחת בערוץ הכוכבים עם סדרת הרפתקאות חדשה, שכמו תכניו הקודמים עוסקת בחיבור בין האדם לטבע. "רוי בוי היער הסודי" היא מעין ניגוד מוחלט ל"OMG": היא מוקפדת מאוד מבחינת לוק, עם צילומי נוף, תחפושות וסוסים. כל כך הרבה סוסים.

יחסית לפרקים בני 15 דקות "רוי בוי היער הסודי" עמוסה מאוד בעלילה. רוי בוי הוא המגן של היער הסודי ושומר על משאביו מפני צמד נבלים המעוניינים לנצל אותם למטרות כלכליות. בדרך הוא מקבל חרב משר היער ושותפו הקוף ואף פוגש חד קרן בעל כוחות מיוחדים שגם עליו הוא צריך לשמור ולהגן. היגיון לא נמצא כאן בסדר העדיפויות, ונראה שבמקום לשמור על נהירות עלילתית מבקש עוז ליצור מעין הכלאה בין רובין הוד וטרזן ושתתבסס בעיקר על מראה עיניים. לפחות הוא מקל עלינו בהבדלה בין הרעים, שהם קירחים, לטובים, שלכולם שיער ארוך ושופע, ובראשם רוי בוי – ילד טבע עם החלקה שלא נהרסת לעולם.

אילן פלד לילדים

לעומת זאת, תוכנית שמנסה לאתגר את הצופים שלה היא "מה הדיבור" של הטלוויזיה החינוכית. זו תוכנית לכל המשפחה הבוחנת תופעות חברתיות ותרבותיות בראי השפה. "מה הדיבור שלנו מספר לנו על עצמנו?", שואלת המנחה והיוצרת שירי ארצי רגע לפני שהיא צוללת לשיחה עם ילדים בגיל בית ספר יסודי על גסטרונומיה. תוכנית לכל המשפחה אמורה לעודד צפייה משותפת, וילדים לא בהכרח ישושו לצפות ב"מה הדיבור" לבדם. היא עוסקת בקונספטים מורכבים ומבקשת להסביר אותם בעזרתם של הילדים המתארחים בתוכנית, וזה מצליח. השיחות האלו מחזירות את הצופים הבוגרים יותר לתקופת מסיבת גן, אז שוחח ירון לונדון עם ילדים על נושאי היום. הפעם הילדים גדולים ורהוטים יותר, אך עדיין צמאים ללמוד ולדעת. באופן מכוון, גם המבוגרים שיצפו בתכנית ילמדו דברים חדשים.

אך גם הבעיות של "מה הדיבור" נובעות מכך שהיא תוכנית לכל המשפחה. המבנה שלה מפוזר במקצת כי היא מנסה לפנות לכל אחד ואחת במשפחה. יש בבית טינאייג׳רים? אין בעיה! בתוכנית שלנו לוקחים חלק ראפרים (מיכאל כהן ומיכאל מושונוב, הם הצמד כהן@מושון) שבסוף התוכנית יעשו ראפ באטל. ההורים רוצים להשתתף? נהדר! נביא אורחים כמו אייל שני, שף מצליח שמנהל חשבון אינסטגרם שכולל כמויות נכבדות של דימויים ארוטו־גסטרונומיים. אתם עוד פה? יופי, כי הנה אילן פלד על תקן ג׳וליאן שגרן, עם מערכונים בעלי קשר רופף מאוד לתוכנית אבל הם ודאי יעופו בפייסבוק של החינוכית.

הבלגן התוכני הזה הוא צלחת פטרי של רגעים עם פוטנציאל קאלט, לדוגמה התפייטות ארוכה של אייל שני על ״זית שעוזבת אותו חשכת הלידה שלו״ כשלצדו ילד מכווץ שמנסה לשמור על כללי הנימוס. ״אני מסדר לו את המוח״, מסביר שני, ״כדי לקבל את הזית הזה״. כהן מנסה לכבוש את צחוקו, מושון טומן ראשו בלפטופ. בסופו של דבר התוכניות הכי טובות לכל המשפחה הן אלו שמייצרות רגעים שעוברים לצופים הצעירים מעל הראש.

"OMG", ראשון־חמישי 10:45, yeskidZ
"רוי בוי ביער הסודי", ראשון־רביעי, ערוץ הכוכבים ו־yes VOD
"מה הדיבור", חמישי 14:00, ערוץ 2, שישי־שבת 17:00, ערוץ 23