"משחקי הכס": שבע שאלות שנותרו פתוחות בסיום העונה

קשה שלא לשים לב לכך ש"משחקי הכס" התחילה לחשב את דרכה לסיום. החל מהתהליך המדאיג שעוברת אריה ועד הסיכויים של דאינריז לכבוש את ווסטרוז: אלו השאלות המהותיות שעמן העונות הבאות ידרשו להתמודד

מתוך "משחקי הכס" (צילום באדיבות yes)
מתוך "משחקי הכס" (צילום באדיבות yes)
28 ביוני 2016

עוד עונה נגמרה, ושוב אנחנו צועדים לקראת החורף הארוך, 42 השבועות שבהם לא משודר פרק חדש של ״משחקי הכס״. סוף העונה הזה שונה מקודמיו בכך שהפעם באמת רואים את הסוף. הסדרה הארוכה הזאת התחילה לסגור מעגלים, להתכנס, לחזור הביתה ולחתור לסיום, והסוף אכן יגיע, די בקרוב: לפי דיווחי היוצרים, לסדרה צפויות עוד שתי עונות בלבד – כנראה, עונות קצרות של שישה או שבעה פרקים – לפני שהיא סוגרת את הבסטה סופית. הרבה שאלות נשארו עדיין פתוחות לקראת שתי העונות האחרונות. הנה כמה מהעיקריות שבהן:

7. האם אפשר לשקם את אריה?

אריה הפכה למלאך נקמה. היא רוצחת יעילה, ויש לה רשימה ארוכה של אנשים לחסל, וסיבות מצוינות לכך. זה החלק הקל. אבל מה יקרה אחר כך? אחרי שייגמרו האנשים להרוג, אריה לא תחזור לוינטרפל כדי לשבת ולסרוג את ימיה. היא רוצחת, והיא תישאר רוצחת. האם היא יכולה לחזור להיות, פשוט, אריה?

6. הקטע עם ג׳ון, וההורים שלו

אז עכשיו אנחנו סוף סוף יודעים מיהם הוריו של ג׳ון, אבל הוא עצמו לא יודע את זה. והיותו (כנראה) בן למשפחת טארגריין מביאה אותו למצב לא ברור: המלך בצפון הוא חלק מהשושלת של המלכים בדרום. האם זה יהפוך אותו לבן ברית של דאינריז? או להיפך? האם זה קשור ליכולת המופלאה של ג׳ון למות ולחזור לחיים? והאם הוא באמת חזר מהמוות בלי שום מחיר לשלם על כך? עדיין קשה להאמין.

5. ג׳יימי בעד סרסיי, או נגדה?

ג׳יימי לאניסטר היה יכול כבר להיגאל, ולהפוך לדמות חיובית ואהובה, אלמלא החולשה העיקרית שלו: היותו שפוט של אחותו. הוא יעשה הכל, אבל הכל, כולל כל דבר, בשביל סרסיי, ואיכשהו מסרב להכיר במפלצתיות שלה. אבל ג׳יימי, כך נראה, אינו רע מיסודו. והוא כבר הרג בעבר מלך אחד שאיים להשמיד את העיר בעזרת אש-פרא. נראה שאם מישהו יכול לעצור את סרסיי (עוד לפני שדאינריז והדרקונים יגיעו לסביבה), זה הוא; האפשרויות שלו הן או לחבור לסרסיי ולתכניותיה המפלצתיות, או לחסל אותה. קשה למצוא דרך ביניים. באיזו מהן הוא יבחר?

4. מתי יגיעו המהלכים הלבנים?

הפלישה של המהלכים הלבנים היא לא שאלה של האם, אלא של מתי. מהרגע הראשון אומרים לנו שזה יקרה. הם לא יישארו לאורך כל הסדרה מאחורי החומה; בדרך זו או אחרת, הפלישה תתחיל, וכפי שראינו כבר ב״הארדהום״, צבא המתים הוא דבר שאף אחד לא יודע איך להתמודד נגדו. מתי זה יקרה, זאת השאלה, וגם איך זה יקרה: האם החומה תיפול? האם בראן יהיה אחראי לכך? והאם הממלכה תשרוד, או שהסדרה תהפוך ל״המתים המהלכים״? ומתי כבר נראה שוט של דרקון מבעיר זומבים לבנים? הרי אתם יודעים שזה יקרה מתישהו.

3. האם דאינריז היא הרעה?

דאינריז סטורמבורן מבית טארגריין, הבלתי-נשרפת, מנתקת השלשלאות וכו׳ וכו׳ היא בעלת כוונות טובות. אין ספק. ויש לה צבא ענק, ודרקונים. הסיכויים שלה לכבוש את ווסטרוז נראים מצוינים כרגע: אין אף כוח ביבשת שמדגדג אותה אפילו. וזה… קל מדי. לפי ההיגיון, היא אמורה להגיע לווסטרוז ולכבוש אותה בתוך פרק אחד; מכיוון שהסדרה לא עומדת להגמר כל כך מהר, נראה שיהיו בעיות נוספות.

מה אם הבעיה האמיתית של דאינריז היא לא אויביה, אלא היא עצמה? הכוח שלה מורכב כרגע מדותראקים, שעליהם היא ציוותה ״לשחוט את אבירי ווסטרוז ולבשל אותם בתוך שיריוניהם״ או משהו בדומה לזה; ואליהם הצטרפו גם אנשי איי הברזל, אחרי שיארה הבטיחה שהם יפסיקו לבזוז, לרצוח ולאנוס כדרכם. אבל טבע של אנשים לא משתנה בגלל הבטחה. הצבא של דאינריז הוא צבא השמדה, ובדרכה לשלום, שגשוג וצדק, היא עלולה לגלות שהיא עצמה הכח המרושע שמביא לווסטרוז השמדה, הרס ומוות. האם דאינריז היא, בעצם, הרעה הגדולה ב״משחקי הכס״?

2. האם ג׳ורג׳ ר. ר. מרטין ישלים את הספרים אי פעם?

ג׳ורג׳ מרטין ראיין בשבוע שעבר את סטיבן קינג, ושאל אותו: איך לעזאזל אתה מצליח לכתוב כל כך מהר? התסכול של מרטין ברור. לכתוב זה קשה. לכתוב סאגה ענקית עם מאות דמויות ועלילה מסובכת, כשתלויות בך עינהן של מיליוני מעריצים, זה מאוד קשה. כש״משחקי הכס״, העיבוד הטלויזיוני, רק התחילה, היו בסדרה ארבעה ספרים, עם עוד שלושה מתוכננים, ומרטין התכוון להשלים את כתיבת הספרים לפני שהעלילה הטלויזיונית תדביק אותו. שש שנים אחר כך, מספר הספרים עלה רק באחד, הסדרה כבר עברה מזמן את עלילת הספרים, ומרטין עדיין לא סיים את כתיבת הספר השישי – ומן הסתם עוד לא התחיל אפילו את השביעי. השאלה היא כבר לא האם הוא יצליח להדביק את הסדרה הטלויזיונית – זה כבר לא יקרה; השאלה, מבחינת המעריצים, היא האם מרטין באמת יסיים אי פעם את כתיבת סדרת הספרים. ואם כן – עד כמה סוף הסדרה בספרים יהיה קשור לסוף הסדרה הטלוויזיונית.

1. האם הסדרה אבודה?

זאת לא שאלה רטורית, זאת לא שאלה מתחכמת. העלילה בעונה האחרונה היתה, לדעת רבים (ואני ביניהם), חלשה מאוד בהשוואה לעונות המוקדמות: יותר מדי אירועים חשובים קרו יותר מדי בקלות, בלי נימוקים ובלי השלכות, וההיגיון הפנימי של העולם שג׳ורג׳ מרטין בנה נזרק הצידה לעתים קרובות לטובת איזו סצינה מגניבה, כפי שהודגם בעיקר בקו העלילה המופרך של אריה. הציניים שבין המעריצים מאשימים את יוצרי הסדרה ב״Dumbing Down״, הנמכת הסדרה לרמתם של הצופים היותר טיפשים, לצורכי רייטינג או סתם מתוך עצלנות. ייתכן גם שלכתוב סדרה מוצלחת בלחץ זמן, זו השנה השישית ברציפות, זה פשוט קשה, בעיקר עכשיו כשאין ספרים להסתמך עליהם. השאלה הגדולה לגבי העונות הבאות היא האם מדובר במגמה, והאם היא תמשיך. האם ״משחקי הכס״ יכולה לחזור לגדולתה כסדרה שמצטיינת לא רק בערכי הפקה גבוהים והרבה עירום ואלימות אלא גם ברמה נדירה של אינטליגנציה – או שעד סיום הסדרה היא תשלים את ההידרדרות אל ״ציצים ודרקונים – הסדרה״, רק עם תקציב גדול.