סדרות העתיד: מה מוכרים בפסטיבל הטלוויזיה מיפ

פסטיבל הטלוויזיה מיפ מרכז אלפי בכירים מהתחום בשוק מכירת פורמטים שמנסה למצוא, ורצוי למכור, את הלהיט הבא. אבי ארמוזה כותב על הפורמטים הביזארים שהוצגו השנה

22 באוקטובר 2014

15,000 איש מבכירי תעשיית הטלוויזיה הבינלאומית מתכנסים מדי חצי שנה בקאן בשוק הטלוויזיה מיפ. מיפ מתפקד למעשה ככיכר המרכזית של התעשייה, ומרבית החברות משיקות בו את התכנים החדשים שלהן בתקווה לייצר כמה שיותר עסקאות. ההערכה היא שמדי חצי שנה מוצגים למעלה מ-200 פורמטים חדשים ולכן כדי לייצר מכירה כלשהי חייבים רעיון ייחודי מאוד שיבלוט מעל כולם.

[tmwdfpad]וכן, כולם עדיין מחפשים את הדבר הגדול הבא, את תוכנית הפריים המובילה, שתנצח את הערב. אבל פורמט מצליח באמת, שהופך ללהיט ענק בקנה מידה בינלאומי, מגיע רק פעם בכמה שנים. בשנה האחרונה היתה ציפיה שאוטופיה של ג'ון דה מול (האח הגדול, דה ווייס) והכוכב הבא של קשת יוכלו לתת את המענה, אך שתיהן כשלו בשוק הבינלאומי.

כשאין תוכנית מרכזית כזאת שבולטת מעל השאר, נוטה השוק להבליט שורה של פורמטים בעלי גימיק כזה או אחר. כך קרה גם במיפ האחרון, שהסתיים בסופ"ש שעבר, כשהמון פורמטים הרגישו כמו קטע ויראלי מבטיח ליו-טיוב. הסיכויים שלהם להפוך לתוכנית טלוויזיה ולהצליח הוא לא בהכרח גדול, אבל בתור קליפ משעשע בן דקה הם מספקים בידור לא רע בכלל. אלה כמה מהפורמטים שהגיעו מהעולם ובלטו השנה במיפ, חלקם גדולים יותר, על חלקם כבר לא תשמעו בפסטיבל הבא:

Beat It

יש תוכניות שמסתפקות ב"לא תודה, לא התקבלת", באחרות לוחצים על X כדי לעצור את המתמודד, או מפעילים את הצופים באפליקציה, וב-Beat It העסק הולך קצת רחוק יותר. השוק מעט חשדן יותר בשנה האחרונה מול ז'אנר תחרויות הכישרונות, וצריך להעלות את רף הגימיק (או להוריד אותו, תלוי בגישה) כדי לעורר עניין. Beat It מנסה לעשות את זה: לתוכנית הזאת יש שני שופטים, שמנסים למצוא את הזמר הגדול הבא. אבל האודישנים נראים טיפה אחרת: שלושה מתחרים עולים להופיע ביחד מול השופטים, ואם השופטים רוצים לסתום להם את הפה, יש להם אינספור דרכים שובבות עד מרושעות עד משפילות לעשות זאת. בלחיצת כפתור. מתותח שמעיף אותך לתוך בריכת כרישים ועד משאבה ששואבת אותך מהאולפן דרך התקרה– העיקר שתפסיק לשיר. רצוי לתמיד.

Celeb in My Bed

ראיתם ג'רזי שור וקינאתם? תמיד חלמתן לגור עם האחיות קרדשיאן? הריאליטי הזה יגשים את המשאלות שלכם. שישה סלברטיז פוחזים – רצוי פליטי ריאליטי מהבילים – עוברים לגור בבית של משפחה מהוגנת אחת למשך חמישה ימים. הרעיון פשוט: המשפחה אמורה לשרוד את הזמן הזה בשלום. הסלברטיז אמורים לאמלל את חייה. ועכשיו דמיינו: ליהיא גרינר, התאומות מלול, ארז דה דרזנר וטום קשתי עוברים לגור איתכם. תשרדו?

Love at First Kiss

הוידיאו First Kiss, שתיעד אנשים שלא מכירים אחד את השני נפגשים לראשונה לצורך נשיקה סוערת מול המצלמה, הפך לתופעה ויראלית, עם עשרות מיליוני צפיות ביו-טיוב. פורמט השידוכים ההולנדי הזה מנסה לקבל ממנו השראה, כשלפני שבכלל מתחיל הדייט – מגיעה הנשיקה. שני זרים נכנסים לחדר, רווקים כמובן. מבלי לומר מילה, הם פשוט מתנשקים. אם הם מרוצים ממדד התשוקה, הם יכולים להמשיך לחדר הספיד דייט (האם שניהם ייכנסו? או שמישהו יישאר שם לבד מאוכזב?). ואם הספיד דייט מצליח, הם מוזמנים להמשיך לדייט אמיתי ומושקע יותר.

The Kitchen

ז'אנר הדוקו ריאליטי פורח בשנים האחרונות, עם תוכניות כמו בייבי בום או Gogglebox שמשודרת באנגליה בהצלחה כבר כמה שנים (בארץ ניסו לייצר גירסה מקומית עם "תדליקו") ומתעדת בריטים מכל המינים והסוגים בזמן שהם צופים בטלוויזיה. הם בוהים במסך ומעירים הערות, אבל מה שמעניין באמת אלה הדינמיקות המשפחתיות, הטיפוסים המוזרים והניואנסים האנושיים שכל אחד יכול להזדהות איתם (או להרגיש שאצלו זה ממש לא ככה). עכשיו, מאותו בית ייצור של Gogglebox, מגיע הפורמט שמנסה לעשות את אותו דבר – אבל במטבח. The Kitchen מלווה משפחות בריטיות בארוחות הערב שלהן, משלב הבישול ועד שלב הפטפוט מעל צלחת השעשועית והבייקון, ברגעי הצחוק הקטנים ועם הקונפליקטים המשפחתיים בתור רוטב. תסתכלו עליהם ותאכלו איתנו.

The Island

פורמט שזכה לעניין באנגליה כששודר בצ'אנל 4 המקומי. בדומה ל"הישרדות" – עדיין אחד הפורמטים הבכירים בעולם – גם כאן יש קבוצת שורדים באי, שצריכים להסתדר ביחד ולהתמודד עם תלאות הג'ונגל. רק שהפעם מדובר בגברים בלבד, כך שבנוסף לאתגר הלא פשוט של חיים בטבע, מצטרף האגו הגברי כבונוס, והתוכנית חוקרת בעצם את השאלה "מהי גבריות", יותר מאשר את כישורי ההישרדות הקלאסיים בריאליטי. ואם זה לא מספיק, וכיוון שאנחנו בכל זאת בעידן הסלפי, הגברים מקבלים מצלמות סטייל "מחוברים" כדי לתעד את עצמם בתוך התהליך הזה. אנשי הצוות משאירים אותם שם לבד לנפשם עם המצלמות הרועדות, כך שההבטחה היא לתוכנית אישית ומחוספסת יותר.

Maternity Leavers

השבטים באפריקה עדיין מציתים את דמיונם של יוצרי הטלוויזיה. פעם בכמה זמן מגיעה קבוצת מערביים עם מצלמה ובום להתפעל מהאקזוטיות ולנסות הוציא מזה סצינת ריאליטי דרמטית. Maternity Leavers, הניסיון השנתי בתחום, שולח שלוש אמהות חד הוריות לג'ונגל. הן מגיעות עם התינוק הטרי, וכמובן, עם הדיכאון-אחרי-לידה המערבי שלהן. בשבט, בין הנשים המנוסות והשלוות, אחרי שהן מתגברות כמובן על פערי התרבות, הן לומדות את סודות האמהות המקומית ומוצאות מחדש את האושר ואת הביטחון שלהן. עד לפורמט האפריקאי הבא.

Heaven or Hell

תוכנית בידור מגרמניה באולפן ענק ומושקע שמחולק לשניים: גן עדן וגיהנום. בגן עדן עונים על שאלות טריוויה (משתלם להיות צדיק), אבל אם לא בטוחים בתשובה, אפשר ללכת לגלגל הצלה בגיהנום, שם מחכות למשתתפים שלל משימות אפקט הפחד קומיות: לכרסם ג'וקים, לעשות קרחת, לשכשך בין נחשים. המיליונר של "מי רוצה להיות מיליונר" בעצם רוצה להיות ג'קאס.

Keep Your Dog Alive

זהירות, זה עומד להיות מוזר: שישה מתמודדים בכל תוכנית. המכנה המשותף לחבורה הזאת: כלבם האהוב נמצא במצב גסיסה. הם מקבלים פסל כלב מפורצלן ומתחרים איתו בשלל משימות. זה ששורד עד סוף התוכנית בלי להפיל את הפורצלן ולשבור אותו, יקבל סשן עם מדען שיבוטים דרום קוריאני, שיעניק להם דגם משובט של הכלב שאיבדו. וכן, אתם מוזמנים לקרוא את זה שוב.

My Mom Cooks Better Than Yours

אז אמא של מי מבשלת הכי טוב? כל אחד כמעט בטוח שלאמא שלו יש את הטאץ' והידיים. "My Mom Cooks Better Than Yours", שמגיעה מספרד,חוגגת את הסוגיה העתיקה הזו. האמהות שמגיעות לתוכנית הן בשלניות מדופלמות עם אגו, כישרון ואופי דיקטטורי. רק שלא הן עומדות לבשל כאן: מי שמתחרה בפועל בתוכנית הם הבנים והבנות שלהן. האמהות, שמגיעות עם הצאצאים לאולפן, עומדות כל אותו זמן מעליהם, מחלקות הוראות, מסבירות מה צריך להוסיף ואיך לתבל, ובעיקר משתדלות לא לחטוף עצבים (ללא הצלחה(מהעובדה שההגה עבר לידיים אחרות.

 

For the Love of God

הוא חתיך, הוא מוצלח, הוא לגמרי מישהו להביא הביתה לאמא. הוא הרווק המושלם לתוכנית ריאליטי שמחפשת לשדך. והוא גם כומר. כן, תשכחו מגיא גיאור ודודו אהרון, "For the Love of God" מעלה את רף הגימיקיות ומנסה למצוא אהבה לגבר דתי. גם הקהילה נקראת לעזרתו ("רק אל תשימו אותי בטינדר", הוא מבקש). האם הוא ימצא את הכלה המושלמת? האם הוא ישאר עם אלוהים? הישארו עימנו לפרקים הבאים, בעזרת השם.

50 Ways To Kill Your Mammy

קומיקאי אירי לקח את אמו בת ה-70 לטיול מסביב לעולם. אבל במקום התפריט הקלאסי (מוזיאונים, מסעדות, עצירה למנוחה ויאללה למלון), ההרפתקאה שלהם כוללת אתגרים אקסטרימיים מוטרפים באפריקה, אסיה וארה"ב. כן בתפריט: צניחה חופשית ותניני אימתניים. לא בתפריט: טיול במדבר עם מדריך מטעם דאע"ש.

Bad Robots

אמבוש לא לבד. תוכניות המתיחות חיות ובועטות ברחבי העולם, בשלל כיוונים ויציאות. Bad Robots, שמגיעה מאנגליה, לוקחת את ז'אנר המצלמה הנסתרת לקרב מיתולוגי ביותר: אדם מול מכונה. כולנו קצת מפחדים ממכונות וטכנולוגיה, והפורמט חוגג על כך היטב, ממכונת צילום לפספורט שמשחררת תמונות מעוותות שלך ברמת החיה מהיפה והחיה, ועד מכונת הדרכה לתיירים ברחוב, שמתריעה בקול לפני עוברים ושבים שחיפשת פורנו של כלבים. מי צריך את דנוטה ומושון?

The Bully Project

פורמט הולנדי שעשה המון רעש עוד לפני שעלה לשידור אפילו. הרעיון פשוט: צוות התוכנית מלווים ילדים שעוברים מסכת התעללויות בבית הספר. אחרי שיחות טיפוליות עם מנחה התוכנית, הקורבנות מצטיידים במצלמה נסתרת ומתעדים את כל רגעי ההשפלה הנוראיים. בהמשך מגיעים לבית הספר אנשי ההפקה עם החומרים, חושפים אותם בפני המורים וגם מנסים לייצר דיון מיוחד בכיתות (פלוס צפייה בסנאף), כדי שכולם יראו, יבינו את הלקח ויכריזו על שינוי, או לפחות, יספקו רגע שערורייתי לטובת הריאליטי. לפחות בית ספר אחד פנה לבית המשפט במטרה לעצור את שידור התוכנית.

Farmer in the City

כולם רוצים להיות בריאים יותר, פשוטים יותר, לחזור לשורשים, או לפחות – לכתוב על זה סטטוס בפייסבוק."Farmer in the city" שולחת שלושה אנשי כפר לתפקד כמנטורים של עירוניים אומללים שאוכלים פקקים ופיח במקום מלפפון וגזר מהשדה. עכברי הכפר מסייעים לעכברי העיר לטפח גינה ביתית, לעבד את האדמה, לגדל ירקות אורגניים – אבל גם חיות לאכילה (או בקיצור: אימג'ים של חזירים ערופי ראש. זהירות, התוכנית אינה ידידותית למשתמש הטבעוני).

Celebrity Pole Dancing

אין דרך אלגנטית יותר לומר זאת: 12 סלבריטאים בתחרות ריקודים סביב עמוד, באווירת מועדוני החשפנות. אם תרצו, "רוקדים עם עמודים". הפורמט מגיע כמובן מהולנד, מולדת "האח הגדול", ולא באמת הפך ללהיט שם. כדי לשמור על אווירה תחרותית מהוגנת יש מאמנים ושופטים וכל מה שתמצאו בתחרויות הכישרונות למיניהן. אכן, יש לכם את ה-XXX.

Man vs. Fly

זירת הגלדיאטורים הבאה של העולם תפתיע אתכם מאוד. הפורמט הזה, אם אפשר לקרוא לו כך, לא שודר בטלוויזיה אלא בכלל באתר האינטרנט של הצהובון הבריטי "דה סאן" ובכל זאת הצליח לעשות באזז במיפ. הרבה באזז. סלבריטאי וזבוב מוכנסים לתא אחד. יש לסלבריטאי 60 שניות בלבד לתפוס את הזבוב, וכל דרך לעשות זאת לגיטימית, העיקר לעמוד באתגר. כל אותו זמן מלווים את השניים שדרני ספורט א-לה משחקי הכדורגל. ומי יודע, אולי במיפ הבא, הזבוב שינצח את הסלבריטאים כבר יקבל פורמט משלו, רצוי בפריים טיים כמובן.


אבי ארמוזה הוא מנכ"ל "ארמוזה פורמטס", חברה בינלאומית מובילה בתחום הפיתוח וההפצה של פורמטים טלוויזיוניים מקוריים. בשנים האחרונות הובילה החברה את פריצת הפורמטים הישראליים לשוק הבינלאומי עם פורמטים כמו: "מחוברים", "בני ערובה", לעוף על המיליון" ועוד. במיפ הנוכחי הציגה ארמוזה 7 פורמטים ביניהם "אמבוש" של ערוץ 10, The People’s Choice המתרגם את חוויית הרשתות החברתיות לתכנית טלוויזיה וכן "קשור לאמא" המדובר בכיכובן של יעל פוליאקוב ואמה.

אבי ארמוזה. צילום אייל יצהר
אבי ארמוזה. צילום אייל יצהר