משחקי הכס עונה 6 פרק 5: עד מתי ילדה תחטוף מכות במקל?

ילדה חוטפת מכות במקל. לצופה קצת נמאס לראות ילדה חוטפת מכות במקל. צופה תוהה מתי העלילה הזאת תתקדם. צופה מקבל את מבוקשו מוקדם מהצפוי. צופה מסיים את הפרק עם דמעות. דורון פישלר עם סיכומו של פרק קורע לב

מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

היום ב״משחקי הכס״, הודור. הודור הודור, הודור! הודור. הודור. הודור הודור, הודור. הודור? הודור!!! הודור 🙁

בצפון: סאנסה יוצאת לפגוש את ליטלפינגר/אצבעון/פטיר באיליש/זה עם השפם, ששיגר את עצמו, כמתברר, אל העיירה סמוך לחומה. בשלב זה כבר התרגלתי לכך שחוקי המרחב, הזמן ומגבלות המהירות לא חלים על ליטלפינגר, הוא יכול להגיע מכל נקודה לכל נקודה בווסטרוז בתוך חצי פרק. היי, רעיון: אולי ליטלפינגר הוא בכלל מבקר מהעתיד, כמו בראן? זה יכול להסביר הכל! שמישהו יכתוב פוסט ארוך ומפורט שלא לצורך עם סימוכין מהספרים. יש לנו תאוריה חדשה. נקרא לה PB=B.

סאנסה הגיעה לפגישה רק כדי להצליף בליטלפינגר מילולית, ואכן צלוף הצליפה. אני לא אגיד שהדיאלוג הזה היה שווה את ההתעללות שהיא עברה, אבל זה בהחלט היה מספק לראות את החלאה, לשם שינוי, מתפתל באי נוחות. לסאנסה היה הרבה זמן – בשבי של ראמזי ואחריו – לדמיין את השיחה הזאת, וכך היא הביאה כמה שורות נהדרות: ״אם לא ידעת, אתה אידיוט. אם ידעת, אתה האויב שלי״. ו״שחררת אותי מהמפלצות שרצחו את משפחתי ומסרת אותי לידי מפלצות אחרות שרצחו את משפחתי״. נייס. אם כי הייתי מעדיף את הגרסה של הפגישה הזאת שבסופה בריאן מבתרת את ליטלפינגר לשניים.

מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

 

בראבוס: ילדה חוטפת מכות במקל. ילדה חוטפת הרבה מכות במקל בעונה הזאת. לצופה קצת נמאס לראות ילדה חוטפת מכות במקל. צופה תוהה מתי העלילה הזאת תתקדם. צופה מקבל את מבוקשו מוקדם מהצפוי. ילדה מקבלת משימה – ללכת לתיאטרון. ילדה צופה בשיחזור של עונה 1 של הסדרה, מוצג באופן משעשע למדי אבל לא לגמרי מדויק (לפי הגרסה הזאת, טיריון אשם לא רק ברצח של ג׳ופרי אלא גם בהוצאתו להורג של נד סטארק. אם אריה תפגוש את טיריון אי פעם, החשיפה לגרסה הזאת של הדברים עלולה להיות בעייתית עבורו). ילדה מתבאסת, לא רק מההצגה הבלתי מחמיאה של אבא שלה, אלא גם מכך שהיא עצמה לא קיבלה תפקיד בהצגה, בעוד סאנסה קיבלה שתי שורות שלמות. ומשום שילדה מתעצבנת, ילדה היא לא ילדה. היא לא ״אף אחד״, לא משנה כמה פעמים היא תגיד את זה. היא אריה סטארק. ״אף אחד״ לא היתה מגיבה באופן רגשי כל כך להצגה. הבעיה היא שבפעם הקודמת שאריה נתפסה כשהיא אריה, זה עלה לה בעיניים שלה. הפעם זה עלול להיות יותר גרוע.

מעניין גם ש״משחקי הכס, עונה 1, במערכה אחת ובחרוזים״ נקטה בדיוק באותה הגישה של הגרסה הטלויזיונית: להכניס קצת שדיים באמצע בלי קשר לכלום, רק כדי לשמור על עניין מצד הקהל.

ההצגה היחידה שלא באמת חייבת להימשך. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
ההצגה היחידה שלא באמת חייבת להימשך. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

 

באיי הברזל: בחירות. תהליך בחירת המלך אצלם כולל דיון קצר, קריאות הידד, התגאות ברצח המנהיג הקודם, ולאחר מכן הטבעת המלך הנבחר והנחת חתיכת עץ מכוערת על הראש שלו. תהליך דמוקרטי מוזר אמנם, אבל עדיין הגיוני יותר מהבחירות בארצות הברית. תיאון הביע תמיכה ללא סייג באחותו, וזה היה מרגש אבל לא אפקטיבי. ליורון גרייג׳וי יש תכנית: להחליף את הלאניסטרים קיבינימט! הוא – כמו רבים אחרים – הולך להמר על דאינריז. הוא הולך לבנות צי ענק, להפליג את חצי הדרך מסביב לעולם, למסור אותו לידי הבלתי-נשרפת, שוברת-השלשלאות וכל זה, ולהתחתן איתה, וכך לשלוט בווסטרוז. התכנית הזאת נשמעת הגיונית למדי לנו, כי אנחנו יודעים מיהי דאינריז ולמה היא מסוגלת, ובכל זאת קצת מוזר שהיא מתקבלת בכזאת התלהבות על ידי אנשי איי הברזל שלא ראו את הסדרה. וכרגיל, ההבטחה של הפוליטיקאי לא מחזיקה מעמד אפילו דקה אחת אחרי הכתרתו כזוכה בבחירות, כשמתברר שיארה ותיאון ברחו עם כל הספינות. זה לא עוצר את יורון, שמכריז מיד על בניית צי חדש. ״כרתו כל עץ שתמצאו!״ הוא מכריז. אתה על איי הברזל, יורון. יש פה, בהערכה גסה, ארבעה עצים. בהצלחה עם הצי.

לא הבטיחו לקיים. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
לא הבטיחו לקיים. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

 

ואיז דותראק, או איפשהו באמצע המדבר: היה יכול להיות נחמד לראות מה בעצם הסטטוס החדש של דאינריז והאם היא אכן מונתה למנהיגת הדותראקים כולם, אבל במקום זה היא מפנה כמה דקות מסדר יומה העמוס כדי להיפרד, שוב, מג׳ורה מורמונט. היא אומרת ״הצלת את חיי״, דבר שאני לא זוכר שקרה לאחרונה (היא הפילה את הלפיד ההוא בפרק שעבר לגמרי לבד. התרומה של ג׳ורה ודאריו נהאריס לתהליך היתה רק חסימת הדלת, ואת זה סביר שדאריו היה יכול לעשות לבד), אבל לפחות סולחת לו. רגע השיא של יחסי ג׳ורה ודאנריז: הוא אומר שהוא אוהב אותה והיא נותנת לו פקודות. ומבחינת ג׳ורה, זה הדבר הכי קרוב למימוש אהבתו שקרה לו אי פעם.

מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

בצפון: צוות סטארק-וחצי אוגר כוחות לקראת הקרב המתקרב. ליטלפינגר הביא חדשות: ברינדן ״בלאקפיש״, שאותו ראינו לאחרונה יוצא לשרותים במהלך ‏החתונה האדומה בעונה 3, יצר צבא ועומד לנסות לכבוש את וינטרפל. ביחד עם כוחות צפוניים אחרים, זה יוצא מערך כוחות לא רע, אם רק כולם יסכימו להתגייס. נשארות שתי שאלות: האחת היא למה שמישהו (וסאנסה בפרט) יאמין למשהו שיוצא לליטלפינגר מהפה, והשניה היא למה סאנסה שיקרה לג׳ון בנוגע למקור הידיעה הזאת. בעבר היא כבר עשתה דברים כאלה – שיקרה סלקטיבית באופן שנראה אקראי. אני דווקא מאוד רוצה להיות בעד סאנסה, אבל שטויות כאלה מקשות עליי. כולם יוצאים למשימות גיוס, קרב שלג בשלג הולך ומתקרב (מתי? סביבות פרק 9 יהיה הימור טוב), אבל כל זה שולי לעומת העלילה העיקרית והחשובה ביותר: סיפור האהבה של טורמונד ובריאן. זה לא מעודן: טורמונד לא מסתיר את עיני הצלחת שלו בכל פעם שבריאן בסביבה, והיא מגיבה לכך כאילו וון וון בדיוק הפליץ. אבל זה בוודאי זמני. היא עוד תדע להעריך את אהבתו. וכן, אני יודע שאמרתי את אותו הדבר לגבי ג׳יימי, אבל זה לא היה אמיתי, זה היה סיפור של חורף, לא יותר! בריאן וטורמונד, זה הגורל!

צפו מלחמה בפרק 9. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
צפו מלחמה בפרק 9. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

במירין:‏ טיריון וואריז פוגשים את הכהנת האדומה הגדולה אניה בוקשטיין, וחייבים להודות שלצד הופעתה של גל גדות בתפקיד וונדר וומן, נשים רבות עוצמה, מסתוריות ויפהפיות עם מבטא זר-סקסי הפך לענף ייצוא ישראלי מוביל. בוקשטיין טוענת שהיא בצוות של דאינריז, מכיוון שדאינריז היא הנסיך שהובטח, זה שיציל את העולם. ואריז מעיר, ובצדק, שכל העסק הזה היה משכנע יותר אלמלא כוהנת אדומה אחרת טענה לאחרונה בתוקף ובנחרצות ש״האחד״ הוא סטאניס, ואחרי שזה לא הלך, החליטה שזה בעצם ג׳ון. בתור אמונה יוקדת ומוצקה כצוק איתן, הם לא מאוד החלטיים, הכהנים האדומים האלה.

כוהנת כלבבנו. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
כוהנת כלבבנו. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

 

מערת בראן: אז בקיצור, מתברר שכל דבר שקרה בסדרה הזאת אי פעם קרה כתוצאה מכך שבראן לא מסוגל לעשות מה שאומרים לו. ידענו את זה כבר, בעצם: הוא טיפס על החלון בפרק 1 של העונה הראשונה, ג׳יימי דחף אותו וכו׳. אבל מתברר שהחוצפה של בראן חוצה גבולות זמן ומרחב. בראן הגיע היום רחוק יותר מאי פעם לעבר, וכך למדנו שילדי היער היו בעצם אלה שיצרו את ההולכים הלבנים, לפני אלפי שנים. מהלך לא חכם אסטרטגית, בתכלס. אבל לבראן היתה, כאמור, פאשלה משלו: היום הוא החליט לשוטט במרחבי הזמן בלי השגחת מבוגר – וכך חטף על היד את הסימן של מלך הלילה. מה שמאפשר לו ולכל יתר ההלכים הלבנים והזומבים שלהם לפרוץ למערה. וכן, זאת היתה אשמתו, ובכל זאת אפשר היה לצפות מהמורה שלו לתת איזו אזהרה קטנה בנושא, לא? ״בראן, בשום אופן אל תיתן למלך הלילה לגעת בך בחזיונות, כי זה יאפשר לו לפרוץ למערה״ היה יכול לעשות את העבודה.

כל זה מוביל לסצינה שוברת הלב ביותר בתולדות הסדרה, ואחד השיאים שלה עד היום. מותו של עוד זאב (קיץ, הזאב של בראן. הקיץ תם, במקרה שלא הבנתם את הרמז) הוא אפילו לא העיקר. העיקר הוא הודור. הסיפור של הודור, מתברר, נבנה במשך שנים ועונות בשביל הרגע הזה. הודור היה מין דמות קומיק-רליף, ענק ידידותי שאומר הודור. הרבה אנשים, בינהם אנשים טובים, הקריבו את חייהם בסדרה; הם חיו, ואז הם מתו. אבל הודור – כך מתברר – היה היחיד שלא רק מת למען בראן, אלא חי למענו. כל חייו הבוגרים הוא ידע לומר רק דבר אחד, הדבר שיהרוג אותו. ‏רק עכשיו מתגלה הטראגיות בכל רגע שבו נאמרה המילה ״הודור״ ‏לאורך הסדרה. ‏הקומיק-רליף הזה היה בעצם האיש שחי את מותו. לעזאזל.

הודור. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
הודור. מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

אחרי שניגבתם את הדמעות, הגיע הזמן לחשוב על המשמעות של מה שראינו בפרק הזה – כי לא מדובר רק בהודור. עכשיו זה כבר ברור ומוכח: בראן יכול לא רק לראות את העבר, אלא גם להשפיע עליו. כלומר, ב״משחקי הכס״ יש עכשיו, רשמית, מסע בזמן. אוי ויי. מסע בזמן הוא חתיכת קופת שרצים שיכול להפוך כל עולם בידיוני לספגטי בולונז, ויעיד כל מי שאי פעם ניסה להבין עד הסוף את העלילה של ״אקס-מן: עתיד שעבר״ או של ״שליחות קטלנית: ג׳נסיס״. מסע בזמן הוא פתח לצרות, בלגן וסיבוכים, בסדרה שכל אלה לא היו חסרים לה. אם חשבתם שתאוריות המעריצים השונות היו מורכבות, מופרעות ומוזרות עד עכשיו, חכו שתשמעו את מה שיקרה מעתה והלאה, כשנפתחה האפשרות לכך שכל דבר בלתי-מוסבר שקרה בתולדות ווסטרוז עד היום הוא בעצם עבודה של בראן המשוטט במרחבי הזמן. ואם זה לא מספיק גרוע, גם להתלונן על הירידה העקבית ברמה של הסדרה נעשה קשה, כשהיא מתעקשת מדי פעם להפגיז בפרקים נהדרים כמו זה.

מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)
מתוך ״משחקי הכס״ (באדיבות yes)

נעדרים: זה היה פרק נטול מעלה מלך. איזה טוויסט – בעונות הקודמות, פרק בלי מעלה מלך היה פרק מבוזבז. העלילות בצפון היו משמימות. היום, אפשר לא לבקר בקן הצרעות של סרסיי וחבריה ולא להרגיש שהפסדנו הרבה. את דורן לא ראינו כבר ארבעה פרקים, ואולי לא נראה אותם עוד לעולם, ואולי נשמח מאוד.
עירום לא רלוונטי: זין לחלוטין לא רלוונטי בקלוז-אפ, בלי שום מטרה מלבד להשתיק את אלה שמתלוננים שאין מספיק עירום גברי בסדרה. פלוס כמה שדיים.
דמויות מתות: קיץ. העורב בעל שלוש העיניים. כמה ילדי-יער. הודור!
הסצינה: הודור :(.

״הסיפורים שמאחורי משחקי הכס״, ההרצאה של ההוא שכותב את סיכומי הפרקים בטיים אאוט, על הסיפורים ההיסטוריים שהיוו השראה לסדרה, ואיך זה קשור ל״הנסיכה הקסומה״ ולאירוויזיון: ראשון (29.5) בשמבזולה במודיעין. עוד פרטים בעמוד הפייסבוק ״דורון פישלר נגד העולם״.

בינתיים, קבלו את בריאן וטורמונד באיורה המוצלח של לי להב:

איור: לי להב
איור: לי להב