משחקי הכס עונה 6 פרק 6: כשמרג'ורי חוזרת בתשובה

הסטארק שחזר מהמתים, הטיירלית שחזרה בתשובה ואקס משמר הלילה שלא מוכן להוריד את המעיל שלו. דורון פישלר מסכם פרק עמוס בדמויות נשכחות

מתוך "משחקי הכס" (באדיבות yes)
מתוך "משחקי הכס" (באדיבות yes)

זה לא היה פרק עמוס במיוחד בהתרחשויות, אבל הוא היה עמוס במיוחד ב"תזכירו לי מי זה?", בהתייחסויות לדמויות שלא ראינו כבר עונות שלמות ושכמעט שכחנו מקיומן.

מצפון לחומה: בעוד הודור מחזיק את הדלת היטב, השארית האחרונה של צוות בראן – כלומר, מירה, שסוחבת איתה את בראן שלא עוזר בכלל – רצים ביער. הסיכויים שלהם לשרוד הם אפס. נערה אחת שגוררת ילד נכה לא יכולה לשרוד באמצע ישימון שמלא באלפי אל-מתים. ברור שהם צריכים איזה דאוס שיבוא מאיזו מאכינה כדי לשרוד ולו חמש דקות בפרק הזה. וכצפוי, הם מקבלים בדיוק את זה. איזה אביר על סוס (לא לבן) שמגיע כמקובל ומביס את כל האויבים בחרב ואש ודואג לגיבורים לבטחון זמני. קצת זול, הפתרון הזה. מאוחר יותר, הטיפוס מסיר את הצעיף ומתברר שמדובר בעצם בלא אחר מ- טם טדדם – דוד בנג'ן! ולמשמע הגילוי הזה, אלפי קולות ברחבי העולם זעקו כאיש אחד "מי?", כי הפעם האחרונה שבה ראינו את בנג'ן סטארק היתה בפרק 3 של העונה הראשונה, וברצינות, מי לעזאזל זוכר מה היה שם (חוץ מקוראי הספרים המושבעים שזוכרים הכל, כולל את כל שושלת טארגריין באלף השנה האחרונות, בגרסת הסדרה ובגרסת הספרים). בנג'ן הוא אח של נד סטארק, סייר במשמר הלילה שיצא אל מצפון לחומה, ושם, על פי הדעה המקובלת, נאכל על ידי איזה זומבי. אבל מתברר שהוא לא נאכל עד הסוף, כי הוא עכשיו חצי זומבי חצי אדם. כמו בלייד.

בדרך, בזמן שהוא נגרר, בראן עובר כמה חזיונות על העבר. רובם מורכבים מרגעים מתוך פרקים קודמים של הסדרה, אבל אפשר להבחין בחשובים מבינהם לפי העובדה שהם צולמו במיוחד, או לקוחים מפרקים שעוד לא שודרו. הדבר החשוב ביותר שלא ראינו קודם הוא את המלך המטורף, אאריז, זה ששלט בשבע הממלכות עד עונה מינוס אחד. מה שאנחנו רואים ממנו כאן מתיישב היטב עם הסיפור שסיפר עליו ג'יימי: למלך המטורף היה קטע עם אש-פרא, הוא כמעט שרף את כל העיר, ואת יומו האחרון העביר בצעקות "שרפו אותם! שרפו את כולם!" עד שג'יימי עשה טובה לאנושות ותקע בו חרב. אוקיי, שיעור היסטוריה מעניין, אבל לעניין הזה יש עוד טוויסט: כשהפלאשים של המלך המטורף מגיעים לצד פלאשים של זומבים לבנים בהמוניהם, ההקשר של המשפט "לשרוף את כולם" משתנה, ונשמע יותר הגיוני. יכול להיות שהמלך המטורף לא היה כזה מטורף אחרי הכל, אלא רק קורבן של עוד לולאת-זמן בסגנון הודור? הוא פשוט ראה את העתיד באופן ברור מדי? זאת בטח שוב היתה אשמת בראן. עדיין לא סלחתי לו על הודור.

בדרום: סאם וגילי. הם הולכים לביקור משפחתי אצל סאם, וכצפוי במקרים כאלה, הסעודה המשפחתית הופכת למביכה. אבא של סאם הוא בדיוק אותו האדם המקסים ונעים ההליכות שעליו שמענו. לאורך הקומדיה המשפחתית שמתרחשת שם, סאם מגדל ביצים במפתיע – אבל רק כשאבא לא מסתכל. הוא לא מסוגל לאכול לחמניה אם אבא אמר שהוא שמן, אבל הוא מוכן לגנוב לאבא את חרב הפלדה הוליריאנית יקרת הערך שלו ולברוח, ואומר שהוא "רוצה לראות אותו מנסה" לקחת אותה חזרה. כן, בסדר, יכול להיות שסאם באמת יכול להביס את אבא בחרב – כל עוד אבא לא ישמיע במהלך ההסתערות עוד איזו הערה צינית על המשקל שלו. נגד זה סאם לא יכול להתגונן, מתברר.

אבא מביך. מתוך "משחקי הכס" (באדיבות yes)
אבא מביך. מתוך "משחקי הכס" (באדיבות yes)

ראוי לציון: לאורך כל התהליך הזה גילי החליפה בגדים – מהסחבות שהיא לבשה מאז הצפון הרחוק, לשמלה מפוארת – אבל סאם עדיין לא. בדרום כמו בצפון, בספינה ובארוחת הערב, הוא לא נפרד לעולם ממעיל הדובון שלו. נכון שהחורף מגיע, אבל סאם, באמת שלא כל כך קר.

במעלה מלך: אז נפלנו שדודים, בגרוננו יבבה, האם גם מארג'רי חזרה בתשובה? מארג'רי קנתה לגמרי את תורתו של הדרור הרם, מצירה על חיי החטא שחיה עד כה ומבטיחה מעכשיו והלאה לחיות חיים צודקים ותמימים של בת מלך פנימה. בהשפעתה, גם טומן נופל בפח הזה ומחליט על שילוב כוחות של הכנסיה עם המלוכה, וכך הדרורים ניצחו את הטיירלים והלאניסטרים יחד ושולטים עכשיו בממלכה, באמצעות טומן, בובה-על-חוט קלה מאוד לתפעול. בנוגע למארג'רי, השאלה היא האם היא אומרת אמת. מארג'רי, בניגוד לטומן, היא לא בובה. היא משחקת את המשחק היטב, וקשה לדעת מה היא באמת חושבת. אז היא טוענת שהיא עכשיו בחורה דתית מבית טוב, אבל לכו תדעו – יכול להיות שבסוד היא עדיין מזמינה צ'יזבורגרים באישון ליל, ושהיא בעצם משחקת בדרור שחושב שהוא משחק בה.

בתוך כל הזעם הזה צריך לציין שלמעשה זאת לא תוצאה כל כך גרועה – לגבי אנשי מעלה מלך, כלומר. לא כיף להיות תחת שלטון של אדוקים דתיים, אבל זה כנראה לא יותר גרוע מלחיות תחת סרסיי. היא ואחיה עברו מ"לעזאזל עם כל מי שאינו אנחנו" ל"רק אנחנו קיימים בעולם", והקטע הזה מתחיל לשעמם. ג'יימי שוחרר מתפקידו במשמר המלך ונשלח לסייע לבני פריי להשתלט על ריברן, ובדרך מזכיר כבדרך אגב את ברון. אוי, ברון! מה איתו? איפה הוא, באמת? לא ראינו אותו מאז העונה הקודמת. ומה כל הקטע הזה בנוגע לבני פריי וריברן בעצם?

מתי מפרישים חלה? מתוך "משחקי הכס" (באדיבות yes)
מתי מפרישים חלה? מתוך "משחקי הכס" (באדיבות yes)

שובו של וולדר פריי: אז כן, היי, הנה וולדר פריי. זוכרים אותו? כשראינו אותו לאחרונה הוא היה עסוק ‏בלהיות הבן זונה הכי מתועב בעולם ולארגן את החתונה האדומה תחת גגו. זה היה בסוף עונה 3. ‏כולם זוכרים את החתונה האדומה, כמובן – זה היה אחד הפרקים הבלתי נשכחים בתולדות הטלוויזיה ‏‏– אבל הזכרון הוא חלקי: אם הייתם מפתיעים צופה מצוי בשאלה "בחתונה האדומה, מי התחתן?" רוב הסיכויים שהייתם מקבלים בתגובה מבט המום. אז ככה: החתן היה אדמור טאלי, אחיה הצעיר של קייטלין סטארק ז"ל, והוא אחד משני הניצולים היחידים ממנה. הניצול האחר הוא ברינדן טאלי, המכונה ‏‏"בלאקפיש", לוחם רציני, באד-אס ודוד של קייטלין, וגם הוא ניצל לא בגלל מיומנותו בחרב אלא משום שכשהאקשן התחיל הוא בדיוק יצא לשרותים. מתברר שהדיווחים של ליטלפינגר מהפרק הקודם היו נכונים: בלאקפיש עדיין בסביבה, ‏עדיין מתכנן נקמה, ואפילו השתלט בחזרה על ריברן, הטירה של בית טאלי. וולדר דורש לכבוש אותה ‏שוב, ומתכוון להשתמש לשם כך באדמור, שחיי הנישואין שלו, כך מסתמן, לא היו מוצלחים בהרבה ‏מאלה של סאנסה סטארק.‏

מתוך "משחקי הכס" (באדיבות yes)
מתוך "משחקי הכס" (באדיבות yes)

בני פריי מזכירים בדבריהם אפילו את האחווה ללא דגלים – עוד קבוצה שנצפתה לאחרונה בשלהי עונה 3, ומאז נראה שהצופים והתסריטאים כאחד שכחו לגמרי מקיומה. אז הם עדיין שם? ואם מדברים עליהם, אז יכול להיות שהם עוד ישתתפו בסדרה? עכשיו רק חסר שפתאום נראה את גנדרי, ממשיך לחתור.

בראבוס: ילדה רואה שוב את ההצגה על תולדות ווסטרוז; בפרק הקודם קבוצת השחקנים הבראבוסית הגישה בחרוזים את תקציר עונה 1, עכשיו הם עושים את עונה 4, מהחתונה הסגולה ועד לטיריון שהורג את אבא. סבבה, אבל מה עם שתי העונות החסרות, אני שואל. מה עם גירסת החרוזים של של כיבושי דאינריז? ‏של החתונה האדומה? מה, זה לא מגיע לנו? הנה, כתבתי כבר בית אחד:

אויה, אויבים תקפונו
בני סטארק חפים מפשע!
חשבנו – בטוחים אנחנו,
כאן בפרק תשע.

אהה, זוועה, בגידה שפלה!
חוק זכות-אורח הופר-פר!

רוב סטארק נקטל – אימו עמו!
ארור תהיה, ג'ורג' .R.R!

מתוך "משחקי הכס" (באדיבות yes)
מתוך "משחקי הכס" (באדיבות yes)

ילדה רוצה להרעיל את השחקנית שמגלמת את לנה הדי באופן משכנע מאוד, אבל ילדה משנה את דעתה, ויאללה, די כבר עם העסק הזה של "ילדה". אריה סטארק לא באמת רוצה להיות "אף אחד", היא רק רצתה ללמוד איך להרוג אנשים כדי שתוכל לחסל היטב את האנשים ברשימה שלה (המשפטים שהיא אומרת לשחקנית: "הוא נלקח ממנה לפני שיכלה לומר שלום. היא לא רק תבכה. היא תכעס. היא תרצה להרוג את האיש שעשה לה את זה". ומיד אחר כך: "אני חייבת ללכת. אבא שלי מחכה לי". הוא אכן מחכה. כבר הרבה זמן). "אף אחת" אחרת, ההיא שתפקידה בכח עד היום היה לקרוע את אריה במכות, נשלחת לחסל אותה. ושוב, ריאליסטית, לאריה אין סיכוי. הוכח פעם ופעמיים ושלוש שהיא לוחמת פחות טובה מהאף-אחת ההיא, מה עוד שההתקפה יכולה להגיע אליה לבושה בכל פנים. ובכל זאת, יש לי הרגשה שהיא עומדת לנצח בקרב שיגיע.

במדבר הדותראקי: דאינריז אומרת לצבא לחכות רגע, יוצאת לסידורים, וחוזרת, איכשהו, עם דרקון. ואז נושאת נאום. "בואו אחרי ונכבוש את שבע הממלכות בעזרת אלף ספינות, שזה באמת ממש לגמרי במקרה אותו מספר ספינות שיורון גרייג'וי ציין בפרק הקודם! כולכם איתי?". דאינריז במיטבה כשהיא נואמת בואליריאנית, ודרוגון בהחלט מרשים (הדרקון הזה נהיה גדול), אבל את כל זה יש הרגשה שכבר ראינו, ויותר מפעם אחת. כמה פרקים בסדרה הזאת נגמרו באיזה נאום או רגע מעורר השראה של דאינריז? כמה פעמים כבר ראינו אותה יוצאת לדרך לכיבושים? וכמה פעמים כבר שמענו את ההבטחה שלה לבוא ולכבוש את ווסטרוז? ומאיפה היא הביאה את הדרקון הזה בכלל, עכשיו?! זה אותו דרקון שדאינריז נטשה בפעם האחרונה שראינו אותו כי היא לא יכלה לשלוט בו – ועכשיו פשוט הוצנח לעלילה שוב בלי שום הסבר. חאליסי יקרה, אם הדרקונים, הבלתי-נשרפת, אנא דברי איתנו כשאת אשכרה מפליגה על אלף ספינות מערבה, כי יאללה, שש עונות כבר שומעים את ההבטחות שלך, ובשתי הדקות שלך בפרק הזה בטח שלא עשית שום דבר שמעניק לך את הזכות לרגע ניצחון כזה.

מתוך "משחקי הכס" (באדיבות yes)
מתוך "משחקי הכס" (באדיבות yes)

בפרק הבא:
"היי ג'ון! מתברר שהדוד שלך בנג'ן חי, והוא מגיע לביקור!"
"לכו חפשו מי ינענע אתכם, אתם חושבים שאני אפול בזה פעם שניה?!"

נעדרים: כל הצפון. ג'ון, סאנסה, דאבוס, ראמזי, אנשי איי הברזל, וכמובן, הרומן המתרקם לו בין בריאן וטורמונד. החיים ריקים בלעדיהם. גם טיריון וצוות מירין לא נראו.
דמויות מתות: ובכן: אף אחד. ייתכן שזה היה הפרק הראשון אי פעם בסדרה שבו אף אחד לא מת. אף לא אחד. לא דמות ראשית או משנית או אפילו ניצב – אלא אם כן סופרים את הזומבים.
עירום לא רלוונטי: לא.
הסצינה: שום דבר לא היה באמת מבריק, אז מבין ההיצע הקיים – אריה אוהבת להעמיד פנים שהיא אנשים אחרים.
ההרצאה: ״הסיפורים שמאחורי משחקי הכס״, ההרצאה של דורון פישלר, זה שכותב את סיכומי הפרקים בטיים אאוט, על הסיפורים ההיסטוריים שהיוו השראה לסדרה: הפעם הבאה ביום שלישי, 14.6, באוטו באר רוטשילד. עוד פרטים בעמוד הפייסבוק ״דורון פישלר נגד העולם״.