הכי גאים שיש

בבחירות האחרונות למועצת העיר הוכפל מעמדה של הקהילה הגאה, כשנבחרו אליה ארבעה חברים וחברות גאים. פגשנו שלושה מהם לשיחה על מצב הקהילה ועל הדברים שהכי בוער להם לטפל בהם

13 בנובמבר 2013

מיקי גיצין (32)

למה בחרת לרוץ למועצה?

"אני פעיל חברתי ופוליטי זה זמן רב, אני מאמין בשינוי שנעשה דרך המערכות הפוליטיות וחשוב לי להיות חלק מזה. באשר לתל אביב־יפו, הרגשתי שהעיר מתרחקת ממני ומאנשים במעמדי ובגילי, הרגשתי יותר ויותר שתושבי העיר הופכים לנטל על העיר מאשר המהות שלה וחשבתי שהגיע הזמן שאנסה להירתם לשינוי בתחום הזה".

איזה נושא "גאה" הכי בוער לך?

"במשך שנים ארוכות הקהילה הגאה, מנהיגיה ומנהיגותיה עשו עבודה חשובה בלהפוך אותה לחלק מהמיינסטרים, לפחות התל אביבי. רוב המאמץ הוקדש לקבלת לגיטימציה ציבורית וחברתית, וזו אחת המהפכות החשובות שנעשו כאן, למרות שהדרך עוד ארוכה. עכשיו יש צורך להתכנס פנימה ולעסוק בבעיותיה הלא פשוטות של הקהילה, אלה שזוכות לפחות סיקור כי הן לא חלק מהתדמית שאנחנו רוצים לייצג: נושא ההטרדות המיניות, בעיית הזנות שחייבת להיות מטופלת ברמה העירונית וכו'".

איך אתה מתכוון לפעול למען הקהילה?

"העבודה המשמעותית שלי תהיה בשיתוף פעולה הדוק עם הפעילים החברתיים והארגונים – שעושים עבודה נהדרת. המטרה שלי היא לא להמציא את הגלגל אלא לסייע ולקדם את הפעילות הנפלאה שכבר נעשית".

האם אתה רואה את עצמך כמייצג את הקהילה במועצה?

"אני רואה את עצמי נציג של הקהילה ברוח ערכי מרצ. כמובן שהקהילה מגוונת וכמו קהילות אחרות יש לה מאפיינים שונים. אני בטוח שאני נציג של חלק משמעותי בקהילה הגאה, אבל ודאי לא של כולם".

אפרת טולקובסקי (49)

למה בחרת לרוץ למועצה?

"אני פעילה חברתית כבר הרבה שנים ובאה מהשטח. החלטתי שהגיע הזמן להביא את הניסיון המקצועי שלי בדיור ובנדל"ן ולהשפיע מבפנים בנושאים שבהם התמחיתי במשך השנים. יש הרבה עבודה אבל אני מאמינה שאפשר ושצריך לעשות שינוי באופן מיידי, בטווח הקרוב כמו גם בתוכניות לטווח הארוך".

איזה נושא "גאה" הכי בוער לך?

"ככל שאני מעמיקה את ההבנה במצב הקהילה הגאה בתל אביב, כך מתחזק אצלי הצורך לדאוג לחלוקת משאבים שוויונית לכל הסגמנטים בקהילה, והסתכלות כוללת שלוקחת בחשבון את הצרכים של כולם, תוך דגש על אוכלוסיות שהיו מודרות או מופלות כמו נשים וטרנסג'נדרז".

מה את חושבת על מצב הקהילה כיום?

"הקהילה בתל אביב היא אחת הקהילות הגאות הגדולות בארץ, והעיר מתהדרת בה בכל הזדמנות. הגיע הזמן לתת מענה גם לצרכים הייחודיים שלה מבחינת רווחה, משפט, שירותים סוציאליים. חייבים להפנים שהקהילה הגאה היא לא רק תיירות ומסיבות, אלא קהילה שחיה בתוך מערך עירוני ויש לה צרכים שחייבים לקבל מענה. חשוב לנצל את המומנטום ההיסטורי – לראשונה יש ארבעה חברי קהילה במועצת העיר. אני מקווה שנשכיל לעבוד בשיתוף פעולה ולנצל את הייצוג המשמעותי במועצה לטובת כלל הקהילה".

האם את רואה את עצמך כמייצגת את הקהילה במועצה?

"הגעתי לכאן בגלל המהות המקצועית שלי בתחום הדיור. במהלך הדרך הבנתי שזה לא בלתי נפרד מהמהות שלי גם בחיי הפרטיים. אני קודם כל אישה, וזה כשלעצמו מחייב אותי בהסתכלות אחרת, ובהבנה שיש לי אחריות מגדרית כלפי הקהילות שאליהן אני שייכת".

איתי פנקס (39)

למה בחרת לרוץ למועצה?

"התגעגעתי לעשייה העירונית בתחום הקהילה וגם בתחום התשתיות. הייתי מאוד פעיל גם בחוץ – הגשנו את בג"צ הפונדקאות ונאבקנו ברבנות על גיור, ואני יו"ר המרכז הגאה, אבל לא הייתה לי אותה יכולת להשפיע על התהליכים מבפנים".

איזה נושא "גאה" הכי בוער לך?

"קבלת משאבים הרבה יותר משמעותיים, ולא רק הסתפקות בפירורי תקציב, לתרבות, למוחלשים בקהילה – קשישים, טרנסים, נוער ונשים, למרכז הגאה ולארגונים. יש עוד המון מה לעשות ואין אפשרויות תקציביות".

מה אתה חושב על מצב הקהילה כיום?

"מצב הקהילה בעיר הוא טוב בחלק מהתחומים, אבל יש המון להט"בים שלא נהנים מהפריחה ויש עוד הרבה דברים שהעירייה יכולה לתת".

האם אתה רואה את עצמך כמייצג את הקהילה במועצה?

"כאדם בודד, גם אם חבר מועצה, אני מניח שאני מייצג רבים, אבל בטוח שיש גם כאלה שלא מרגישים שאני או אחרים מייצגים אותם. לכן אני מתרכז בלנסות לייצג את האינטרסים של הקהילה כפי שאני מבין אותם ולומד מאחרים, ולא מתיימר לדעת בשביל כולם. שיתוף הקהילה בקבלת החלטות ושקיפות בעניין, יכולים לסייע לתחושת הייצוג של הקהילה".