בלי דודות וצ'קים: טרנד החתונות המזויפות תופס תאוצה

כולם אוהבים מסיבה טובה, מתאבנים, דמעות של שמחה ונאומים שיכורים. אף אחד לא אוהב צ'קים ונישואים מתפוררים. בדיוק בגלל זה המציאו המילניאלז את החתונות המזויפות

חתונות מזויפות (צילום: רועי רוזן)
חתונות מזויפות (צילום: רועי רוזן)
5 ביולי 2017

רחוב המלך ג'ורג', שישי, 14:00. אני עוברת בין החנויות בהיסטריה קלה, בחיפוש אחר "נעלי אימא של כלה". חלק מהמוכרים לא מבינים על מה אני מדברת, אלה שכן הבינו לא מצאו נעליים במידה שלי (אכן קשה להיות בחורה עם רגל במידה 41) והשאר רצו לגבות כפול מהמחיר הרגיל של הנעליים. מיואשת ומזיעה, אני מתחילה לאבד תקווה עד שלפתע אני מקבלת הודעת טקסט מאימא שלי: "חברה שלי תשאיל לך נעליים". הללויה!

שבוע לפני שמצאתי את עצמי בתפקיד האימא ההיסטרית של הכלה, כל החבר'ה קיבלו הודעת Save the Date בווטסאפ המכריזה על החתונה הקרובה של חברינו עירא וליה. למי שאינו מכיר את החבורה שלנו, המונה גרעין של כ־17 איש לא כולל בני זוג, ההכרזה הזו לא נשמעת תמוהה. עם זאת, לנוכח העובדה שעירא וליה יצאו בכיתה ח' במשך חודשים אחדים ואחר כך נפרדו, זה היה מפתיע וקצת מאכיל סרטים. לאחר כמה דקות הגיעה הודעה עם הסבר: החתונה מזויפת. לא חתונה מזויפת מהסוג שבסופה יש זוג נשוי פיקטיבי, אלא חתונה מזויפת מהסוג שאף אחד לא מתחתן בה.

>> כי זוגיות זה ניינטיז: הנשים שבחרו להתחתן עם עצמן

הקונספט די פשוט: בוחרים שני חברים שיעמדו מתחת לחופה, מארגנים חתונה דלת תקציב על כל המשתמע מכך (טקס חופה, בופה, רחבת ריקודים, צלם ודי.ג'יי), מחליטים על סידורי האלכוהול (Bring Your Own Booze או תשלום בכניסה), וכל אחד מקבל תפקיד מפתח בחתונה שמתנהלת כמו משחק תפקידים. כך למשל אני קיבלתי את תפקיד אם הכלה ונדרשתי להמציא דמות, לבוא לבושה בהתאם, ואף להכין נאום מושקע שבו שיחקתי אימא שיכורה וחסרת טקט המביאה את המאהב הספרדי שלה לחתונה (שיחק אותו בן זוגי).

הרי גם ככה חלק גדול מהזוגות יתגרשו. כתבתנו (מימין) כאם הכלה (צילום: רועי רוזן)
הרי גם ככה חלק גדול מהזוגות יתגרשו. כתבתנו (מימין) כאם הכלה (צילום: רועי רוזן)

בסביבתנו הקרובה ספגנו הרמות גבה ומלמולי "היפסטרים מסריחים" מתחת לשפם, אבל למען הסדר הטוב, מסיבת החתונה המזויפת נולדה בכלל בארגנטינה והפכה לטרנד גם בקרב סטודנטים בקולג'ים אמריקאיים. האחראים לתופעה הם חמישה חברים ארגנטינאים מלה פלאטה, שארגנו את החתונה המזויפת הראשונה שלהם ב־2013 לאחר שהבינו כי אף אחד מהם לא יתחתן בזמן הקרוב. בתוך זמן קצר הם הקימו אימפריית חתונות מזויפות מושקעות בשם Falsa Boda (חתונות מזויפות בספרדית), שהיא למעשה חברת הפקות שדואגת גם לשחקנים שנכנסים לתפקיד החתן והכלה ולאולם האירועים.

לא ברור איפה התקיימה החתונה המזויפת הראשונה בארצות הברית, אבל הרעיון עובר מפה לאוזן וכך גם עשה עלייה. "הייתי בחתונה מזויפת באוניברסיטת לוילה מרילנד בבולטימור", מספר ניר קאבסה, ישראלי־אמריקאי שחי על קו ארצות הברית־ישראל. "חברים שלי סיפרו שהם שמעו על הרעיון הזה מחברים שלהם בקולג'ים אחרים".

קאבסה מספר כי בארצות הברית נהוג לקיים מסיבות כאלה כמעין איחוד בין שתי אחוות: בוחרים את הבחור והבחורה הכי מצחיקים – או המובכים בקלות יחסית – ומחתנים אותם. לפני החתונה שקאבסה היה בה אף התקיימה מסיבת רווקים מושקעת לבעל השמחה.

זר גזרים ופטרוזיליה

"שמענו על זה מבת דודה שלי כשביקרנו בסן פרנסיסקו", סיפר לי חברי עידו, ממארגני החתונה המזויפת שלנו, שקיבל את תפקיד הרב הרפורמי. "היא אמרה שהיא הולכת לחתונה מזויפת שחברים שלה ארגנו בבית של אחד מהם, ושכל אחד קיבל תפקיד. זה היה נראה מגניב לאללה. האמריקאים האלה משקיעים במסיבות קונפסט ולוקחים הכל בצורה קיצונית ועל רמה, למה לא להביא את זה לכאן?".

חזרו לכיתה ח'? הלא-זוג המאושר (צילום: רועי רוזן)
חזרו לכיתה ח'? הלא-זוג המאושר (צילום: רועי רוזן)

"אני חושבת שזה מוריד את נושא החתונה לעם ומקליל אותו", מחזקת ליה, ממארגני החתונה וגם הכלה. "אימא שלי תמיד אומרת שצריך להמציא סיבות לשמוח, ואם אין סיבות אמיתיות לשמוח – ממציאים אותן. ומה יותר טוב מחתונה? בחתונות תמיד שמחים".

למרות הביטחון בקונפסט, ביום הגדול של עירא וליה החשש של המארגנים היה שחבר'ה יהיו מובכים מהעמדת הפנים שיכולה להיתפס כמטופשת. "כל הסביבה שלנו אכלה סרט על הרעיון אז התחלתי לתהות כמה שעות לפני האירוע אם אנחנו מגזימים", אומרת ליה.

אבל החששות שלה התפוגגו ברגע שכולם הגיעו מתוקתקים בדמויות שלהם: מהשושבינות שהכינו סרט חתונה שכלל גם את חברינו שגרים בחו"ל, עד בן הדוד הדוש של החתן שבא עם אוזניות לאירוע כדי להתריס. בגג בית הוריו של עידו הוצבה חופה מאולתרת עם כיסאות לאורחים, הברמן (חבר שמנהל בר) חילק קוקטיילים לכל מי שכוסו הייתה ריקה והדי.ג'יי (חבר עם טעם טוב במוזיקה) ניגן מוזיקת קבלת פנים.

לחופה ליה נכנסה עם זר גזרים ופטרוזיליה מכיוון ששכחנו להביא לה זר פרחים, ואחרי הנאומים של המשפחות והחלפת הנדרים – נשברה הכוס והתנגן השיר "ים של דמעות". מכאן המשכנו עם אווירת ההרמות־חתונה והריקודים לצלילי מזרחית, מוזיקת פופ מהניינטיז וטכנו. ממש כמו חתונה אמיתית.

אף שהטרנד בחיתוליו בארץ הקודש הצלחתי לאתר עוד חבורה שלקחה גם היא את הקונפסט לקיצון. "האמת שלא שמענו על הרעיון או על מישהו שבאמת עשה את זה", אומרת נטעלי ולנסקי, מפיקת אירועים במקצועה שראתה הרבה חתונות בחייה. "אני וחברה שלי דנה התחלנו להתקרקס קצת על כולם, ולשם כך העלנו פוסט עם תמונה בפייסבוק ובאינסטגרם שכביכול התארסנו". לדבריה, חוץ מהחברים הקרובים שהכירו את הנפשות הפועלות, רבים האמינו לרעיון עד שהמתיחה יצאה משליטה. "כשדנה קיבלה פרחים למשרד הבנו שהגזמנו והכרזנו שהכל היה בצחוק", היא אומרת.

מסיבה זה סבבה, צ'קים פחות. מתקרחנים בחתונה המזויפת (צילום: רועי רוזן)
מסיבה זה סבבה, צ'קים פחות. מתקרחנים בחתונה המזויפת (צילום: רועי רוזן)

הרעיון המשיך להדהד בראשן עד שהחליטו לאחרונה לארגן מסיבה פרטית לחברים במועדון האלפאבית שכללה 100 איש. הן הרימו חופה ספונטנית ולאחריה מסיבה שגררה שלל תגובות חיוביות מהנוכחים.

מחאה קלילה בממסד

חלוצי החתונות המזויפות מארגנטינה ואלפי המשתתפים באירועים שלהם מודים שהפופולריות של האירועים נובעת מכך שמרביתם לעולם לא יתחתנו. כתב VICE שסיקר את הטרנד הארגנטינאי בשנה שעברה ציין כי לא הוזמן לחתונה יותר משלוש שנים וכי שיעור המתחתנים במדינה צנח ב־61 אחוז בשני העשורים האחרונים. גם בארצות הברית מספר המתחתנים נמצא בשפל חסר תקדים, ונראה כי אף על פי שהצעירים לא ממהרים למסד את הקשרים שלהם, הם לא מוכנים לוותר על המסיבה הגרנדיוזית המסורתית.

בישראל, שבה כל כך הרבה אנשים כלל אינם יכולים להתחתן – כי אינם יהודים, כי הם לא סטרייטים או פשוט כי אינם רוצים להתחתן ברבנות – החתונות המזויפות הן גם סוג של מחאה קלילה בממסד ובמוסד שמאבד משמעות. הרי גם ככה חלק גדול מהזוגות יתגרשו. "אני פחות מאמינה בשבועה לעולמים אלא יותר בלחיות את הכאן ועכשיו ומה שעושה טוב", משתפת ולנסקי. "עדיף טקס משותף לשני הצדדים ואיחוד אהבה מאשר רבנות וברכות וסיפורים שאף אחד לא מאמין להם".