חי על הקוצה

במקום לרכוב על גלי ההצלחה של אחרים, די.ג'יי קוצה עושה את מה שהוא אוהב ומצליח בגדול

די ג'יי קוצה
די ג'יי קוצה
20 באוגוסט 2013

שטפן קוצלה, המוכר יותר בתור די.ג'יי קוצה, הגיע לכאן מה שנקרא, "בזמן אמת". הפעם לא מדובר בצעיר בן 22 שזכה להקליט פודקאסט לאתר נחשב ומאז דרך כוכבו, וגם לא בעוד צוציק שסוחב על כתפיו את המצאתו של ז'אנר מוזיקלי חדש שכנראה ייעלם כלעומת שבא.

קוצה נמצא בשטח כבר זמן רב. בקצב שלו, כמו גרמני אמיתי, הצליח קוצה לחצוב נישה מוזיקלית ייחודית שמשפיעה על עוד ועוד אמנים ומגדירה מחדש זרם שלם של מוזיקה אלקטרונית. הסיבה בזכותה כן ניתן להרגיש בגל טרי של הייפ סביבו, היא העובדה שלאחרונה יצא אלבומו "Amygdala", הראשון שראה אור מאז 2005. בשמונה השנים שעברו מאז אלבומו האחרון, קוצה לא נח לרגע. "אמנם לא הוצאתי אלבום תחת שמי, אבל הספקתי הרבה", הוא מספר, "הוצאתי שני אלבומים עם Pony International (טריו פופ־אלקטרוני שבו היה חבר), ונוסף לכך, אוסף רמיקסים". ואין ספק שכל רמיקס של קוצה הוא אירוע משמעותי, במיוחד לנוכח העובדה כי תקופה מסוימת הייתה זו יצירת הסולו היחידה שלו.

מרביתם הפכו ללהיטי רחבות, ובראשם זה שערך לקטע "It's You" של מת'יו הרברט בשנה שעברה. הרמיקס יצא ב־Pampa Records לייבל שאותו הקים קוצה עם חברו מרקוס פינק, שבו הוא אוצר מוזיקה בעלת חותמת סאונד שונה מאוד מלייבלים אחרים בסצנת ההאוס. לצד קוצה יתקלט בבלוק גם אקסל בומן, אחד מאמני הלייבל ודי.ג'יי מעולה בזכות עצמו. בטיזר ששחררה פמפה ליו־טיוב נראה אלבומו של קוצה עובר תהליך מאסטרינג, השלב האחרון ביצירת האלבום, ובו ניתן לשמוע קטעים קצרצרים מכל שיר.

מעריציו הישראלים של קוצה הופתעו לשמוע באחד מן השירים טקסט המושר בעברית. עם יציאת האלבום נודע כי הקטע נקרא "NooOoo" ועלתה התהייה מניין הגיע קוצה אל העברית. "לפני כמה שנים פגשתי את תומרלה, בחור ישראלי, ואת חברתו היפנית מאייקו במקסיקו, שם הם גרים", הוא נזכר, "הפכנו לחברים טובים ומאז חזרתי לבקר אותם בכל שנה. כשסיימתי להלחין את הקטע המדובר, חשבתי שיהיה נחמד אם מישהו שאינו זמר מקצועי ישיר עליו. חלמתי על סגנון לואו־פיי שנשמע כאילו מישהו שר ליד מדורה במחנה בטבע. ביקשתי מתומרלה לכתוב מילים והקלטתי אותו דרך הטלפון שר בעברית. האתגר האמיתי היה לשכנע את מאייקו להוסיף קולות משלה. היא הייתה מאוד ביישנית וכל מה שהיא הסכימה להוסיף היה 'נווווו…' ומכאן שם הקטע". התוצאה היא שיר ערש מתקתק ולא בהכרח קטע שאפשר לרקוד לצליליו. זה לא מפריע לדי.ג'ייז רבים להשמיע אותו במועדונים: רק לפני שבועיים הועלה ליו־טיוב סרטון שמראה כיצד סוון ואת' מנגן אותו בבוקר יום ראשון לקהל גדול שנכח במועדון קלורופילה האיטלקי וכולם מנופפים בידיהם באחידות א־לה דיוויד ברוזה במצדה.

הדוגמה ההזויה הזו מדגימה את האניגמה הגדולה ביותר מאחורי קוצה והסאונד של האמנים שהוא אוסף לפמפה רקורדס: אף שהמוזיקה שלהם נוגה ומהורהרת, הם מצליחים לבסס נוכחות גדולה בעולם המוזיקה האלקטרונית הבינלאומית. "אני אוהב לנגן באופן חופשי וללא מטרה עד שמשהו מעניין קורה. ברגע שזה מגיע, אני מתחיל לחשוב על הדרכים או המסלולים המוזיקליים שאני יכול לקחת. אם לומר את האמת, מאסתי בלהפיק את קטעי המועדונים הקלאסיים שבונים את עצמם כל הדרך אל השיא".

הרגשת שאתה מסתכן בנקיטת הגישה הזאת?

"ממש לא. אני מאוד אוהב את הצד העמוק והמלנכולי יותר של הקלאב מיוזיק. כשזה אבסטרקטי אבל נוגע, מפמפם ואופורי, זה מעשיר את הלילה. אני תמיד מחפש את מצבי הרוח המוזיקליים האלה. ב'Amygdala' ניסיתי לערבב מלנכוליה עם וייב סול קלאסי, מבלי להיצמד לאיזו תוכנית על".

איך אתה מסביר את ההשפעה העמוקה שלכם על הסאונד של ההאוס העכשווי?

"אנחנו עושים את מה שעשינו כל הזמן, אולי נמאס לאנשים ממוזיקת מועדונים שלא מאתגרת אותם. אני תמיד מנסה לבנות אטמוספירה שבה הכל יכול להשתנות בן רגע. אמנם אני מאוד אוהב טכנו ברגהייני, אבל בשבילי הוא עובד הכי טוב כשהוא מתערבב בחלקלקות עם וייב אחר לגמרי". את אותה האג'נדה הבלתי מתפשרת מביא עימו קוצה גם אל רחבת הריקודים.