סינים מהחלל החיצון: הלהקה הסינית WHAI מגיעה לתדר

הלהקה, שמחברת בין מוזיקה סינית מסורתית לספייס רוק, תנגן מחר (22.3) עם טייני פינגרס בארוע מיוחד. "אנחנו חושבים על היקום כולו כשאנחנו כותבים מוזיקה", הם מספרים

להקת WHAI (צילום יח"צ)
להקת WHAI (צילום יח"צ)
21 במרץ 2017

כבר זמן מה שמתקיים רומן בלתי צפוי בין ישראל לסין. לא, הכוונה היא לא לביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במעצמה, אלא למוזיקה הישראלית האלטרנטיבית, שמנסה, לא בלי הצלחה, לפרוץ לשוק המרוחק הזה. לא מעט אמנים, בהם באטרינג טריו, אקו וטיטו, טייני פינגרס, מאלוקס ושטובי עשו סיבוב בסין, והיום (22.3) מגיע תורנו לקבל טעימה ממה שיש למוזיקה האלטרנטיבית של סין להציע.

התדר יתחפש לערב אחד למועדון בבייג'ין ויארח את להקת WHAI את הדיג'יי הסיני המצליח מיקי ז'אנג, לצד טייני פינגרס ומארקי פאנק. WHAI החלה כהרכב פסיכדלי נסיוני, והיום היא מופיעה על במות הפסטיבלים הגדולים ביותר באסיה. הלהקה משלבת בין פולק סיני, פסיכדליה, טריפ-הופ, טכנו ונויז, והמוזיקה האמביינטית שלהם מושפעת מתרבות סינית עתיקה כמו גם ממשחקי מחשב מודרניים. "אנחנו חושבים על היקום כולו כשאנחנו כותבים מוזיקה, על חוקי הטבע", מספרים חברי הלהקה. "אנחנו לא 'חושבים' על משהו ספציפי, זה הכל עניין של אנרגיה והחיבור שלנו עם עצמנו ועם העולם".

מה קורה היום בסצינת המוזיקה בסין?

"הדבר שהכי השתנה זו הסצינה הפסיכדלית. זה קשור לפיתוח המהיר של המדינה שהשפיע מאוד על הסינים, לא היה זמן להתבגר. יש עכשיו הרבה ארועים ופסטיבלים בסין, וסצינת הרוק גדלה כל הזמן. יותר ויותר אנשים מחפשים אחר ארועים אלטרנטיביים ומחתרתיים. זו תקופה מאוד מעניינת".

אתם מגיעים ממוצא אתני שונה, גם ביניכם וגם לעומת מרבית הסינים. האם יש לזה השפעה על המוזיקה שלכם?

"צריך להיות שוויון בין המיעוטים הלאומיים לבני האן (הקבוצה האתנית הגדולה בסין, נ"נ). המוזיקה שאנחנו רוצים לעשות היא חלק מהתרבות הסינית הלאומית, אנחנו לא רוצים להיות נפרדים ואנחנו לא חושבים שאנחנו לא מושפעים מהתרבות הסינית. אנחנו מנסים לבנות דבר אחד מכל החוויות שלנו כאינדיבידואלים וכקבוצה שישתקף במוזיקה וביצירה שלנו. סין היא ביתנו וההיסטוריה שלנו, ויש לה השפעה גדולה עלינו".

מה אתם יודעים על ישראל?

"לא הרבה, ולכן אנחנו מתרגשים מאוד להגיע. כמו סין, גם ישראל היא מדינה עם היסטוריה רחבה, אבל התרבות והדת שונות, כך שאנחנו מאוד מצפים לטיול הזה. אנחנו מכירים את טייני פינגרס ומאוד אוהבים את המוזיקה שלהם, יש בה משהו מאוד כן. אפילו הופענו יחד בסין. בישראל נהיה כמה ימים, ואנחנו מאוד מחכים לזה".

התדר, בית רומנו, דרך יפו 9, רביעי (22.3) 20:00, כניסה חופשית

להקת WHAI (צילום יח"צ)
להקת WHAI (צילום יח"צ)