"הפנטזיה שלי היא להופיע כשכל הלהקה בעירום"

להקת האינדי אוף מונטריאול תופיע שוב בישראל בשבוע הבא. תפסנו לשיחה את הסולן קווין ברנס, שסיפר לנו על האלבום החדש וההופעה הצפויה

4 במרץ 2014

בחודש אוקטובר הוציאה אוף מונטריאול את אלבומה ה-12, "Lousy with Sylvianbriar" והצליחה, שוב, להמציא את עצמה מחדש. אחרי רוק סיקסטיזי, דיסקו, דאנס, סול, פסיכדליה ומה לא, הגיע אלבום חדש ושונה לגמרי מכל מה שעשתה הלהקה בעבר, ובטח מהסגנון הרקיד שאפיין אותה בשנים האחרונות. לא רק הסגנון המוזיקלי החדש, עם השפעות חזקות של פולק ואמריקנה, או העובדה שהגלאם, הסליז והאלקטרוניקה שכבר הפכה לחלק מהסגנון המאפיין שלה, נעדרו ממנו. במקום עוד אלבום שמח אבל בעצם עצוב, קווין ברנס, מנהיג הלהקה, כתב פשוט אלבום עצוב.

אוף מונטריאול היא להקה עם הפרעת קשב. מאז 1996 הספיקה הלהקה, במקור מאתנ'ס, ג'ורג'יה, לנסות מגוון רחב של סגנונות מוזיקליים ומצבי רוח, וגם להחליף נגנים רבים, כשכמות החברים-לשעבר בה כפולה מכמות החברים הנוכחית. בתחילת הדרך זו הייתה להקת אינדי-גיטרות מתקתקה עם סאונד המושפע ממוזיקת סיקסטיז ומהביץ' בויז בפרט. אחרי כמה שנים של בלדות מוזרות-מתוקות ופסיכדליה שהלכה ותפסה יותר ויותר נפח, הלהקה התפרקה לשנתיים. בשובה היא הייתה עדיין חולמנית ופסיכדלית, אבל מחוברת הרבה יותר למה שקרה במוזיקה אחרי שנות השישים, בעיקר למכונות תופים ולמחשבים. המוזיקה שלהם הפכה לרקידה וסקסית הרבה יותר, ובמקביל גם לעמוקה, מרגשת ועצובה יותר.

השילוב המושלם בין שני הכיוונים השונים, לכאורה, הגיע באלבום "Hissing Fauna, Are You The Destroyer?" משנת 2007, הנחשב למצליח והאהוב ביותר שלהם. בתקופה זו התגורר ברנס עם אשתו נינה ובתם התינוקת בנורווגיה. התקופה שהחלה באופטימיות גדולה, שהשתקפה באלבום "The Sunlandic Twins", נקטעה כשברנס החל לסבול מדיכאון ופסיכוזות, והמשבר הנפשי הוביל לפרידה זמנית של בני הזוג. כל אלה מתוארים באלבום בפתיחות מפתיעה, כשהמילים הכבדות הוצמדו למוזיקה כייפית וכמעט שמחה, כי למה לשקוע כשאפשר להמריא. השיא: "The Past is a Grotesque Animal” מרסק הלבבות שנמשך 12 דקות בלי להפוך לרגע למשעמם, למרות שהלחן שלו רפטטיבי לגמרי. השיר, שבעבר נאמר עליו שכל משפט מתוכו מתאים שיקעקעו אותו, עדיין מבוצע בהופעות של אוף מונטריאול במלואו. "לשיר על דברים אישיים זה תמיד קשה בהתחלה, אבל עם הזמן הנושאים הופכים לאוניברסליים יותר" הסביר ברנס. "כאילו אני חולק את הכובד הרגשי של השיר עם הקהל וזה כבר לא מכאיב לי באותה המידה. יש אולי שלושה או ארבעה שירים שאני כנראה לא אנגן לעולם בהופעה, פשוט כי אין לי חשק לחזור למקום האפל שהביא אותי לכתוב אותם".

בשנים שעברו מאז אוף מונטריאול התעמקה יותר באלקטרו-פופ ודאנס Fאנקי, כשברנס עוטה עליו את האלטר אגו שנולד בHissing Fauna – זמר R&B חובב תשומת לב ובגדי נשים בשם ג'ורג'י פרוט. כשברנס התחיל להשתעמם מחקירת גבולות הסליז, הוא יצר אלבום אומנותי ומלנכולי יותר, Paralytic Stalks שהביא אותם להופיע בישראל לפני שנתיים, אבל המהפך הושלם רק עם צאת האלבום החדש, בו ברנס ויתר כמעט לגמרי על הסוכר, שעזר עד כה להמתיק את הגלולה המרה. "רציתי שהפוקוס יהיה על המילים והשירה", הוא מסביר. "רציתי לעשות משהו שיהיה ממוקד וחודר, ושיעביר תחושה אינטימית יותר. יצרנו את האלבום הזה על טייפ אנלוגי של 24 ערוצים, כך שהיינו מוגבלים בכמות הקישוטים המוזיקליים שיכולנו להוסיף. זה היה אתגר מעניין, לעבוד בתוך גבולות כאלה, אחרי ההקלטות על מחשב שמציע אין סוף אפשרויות. אני כל פעם נתקף בדחף לעשות משהו ואז רוכב על גל ההשראה עד שזה הופך למשעמם ואני מחפש משהו חדש. הפעם שאבתי השראה מאמנים כמו גרהאם פרסונס, לאונרד כהן, בוב דילן וניל יאנג".

הלהקה כל הזמן בפעולה – לפני שנתיים הוצאתם אלבום ואחריו הופעות, אחר כך אוסף בי.סיידים ואז עוד סיבוב הופעות ומיד ההקלטות לאלבום החדש. אתה לא מרגיש מותש?

"כתיבה, הקלטה והופעות הם התשוקות הגדולות שלי, אז אני אף פעם לא מרגיש שאני נשרף או משתעמם. תמיד יש פרויקט מעניין לעבוד עליו. בשביל זה אני חי".

כיאה ללהקה שגרמה לחרדתיים מסביב לעולם לרקוד, ההופעות של אוף מונטריאול הן ספקטקל משוגע. ברזומה: תלבושות מופרעות, היאבקות בין חברי הלהקה, סטריפטיז ועירום מלא, רגעים הזויים על סף המיצג האמנותי (נינה ברנס שופכת פונץ' על מפלצת עם ראש מוזהב, למשל), קרוס דרסינג וביקור של דמויות בחליפות נינג'ה צבעוניות שמשליכות בלונים או מרימות את הסולן על הכתפיים, וכמובן הפעם שברנס עלה לבמה רכוב על סוס. "הפנטזיה הכי מופרעת שלי היא להופיע כשכל הלהקה בעירום ואני רוכב על פיל היפראקטיבי והרסני מאוד, עם שק של עקרבים קשור סביב היד שלי", אומר ברנס. מי שחשש שבעקבות השוני הסגנוני ההופעה הקרובה תהיה צבעונית פחות, יכול להירגע: "סיבוב ההופעות החדש לא ממש שונה מהקודמים שלנו, אולי הוא קצת יותר דינמי. יש רגעים שקטים ואינטימיים יותר, אבל גם אנרגיות גבוהות בשפע. לדעתי הסט-ליסט הוא אחד מהמלהיבים והמרגשים ביותר שהיו לנו אי פעם".

25 מהשירים הכי טובים של אוף מונטריאול:

 מה אתה שומע בימים אלה?

"יש הרבה להקות מגניבות שצצות כל הזמן, כנראה שזו תקופה טובה למוזיקה. הלהקות החדשות האהובות עלי הן Foxygen, Unknown Mortal Orchestra, אנג'ל אולסון וטיים אימפלה".

קראתי שכבר כתבת כמה שירים לאלבום הבא. כבר יש לך מושג איך הוא הולך להישמע?

"הרוח של האלבום כולו עדיין לא מגובשת לגמרי, אני עוד בונה את החזון בראש כרגע. אני רוצה לחקור את הכיוון של מוזיקה אפריקאית ולעשות משהו קצת יותר רקיד ואמנותי".

אוף מונטריאול תופיע ב-10 במרץ בבארבי בתל אביב. תחמם אותם להקת אומללה. כרטיס במכירה מוקדמת עולה 160 ש"ח