לעולם בעקבות השלג

דווקא בחודשי הקיץ הקשים, Snow Clerks מוציאים אלבום בכורה קריר וחלומי. דמיינו שאתם יושבים על גדות נהר קפוא ולחצו פליי

צילום: גוני ריסקין
צילום: גוני ריסקין
14 באוגוסט 2013

מחקרים בינלאומיים הוכיחו שהפופ החלומי הטוב בעולם מתרכז בעיקר בארצות סקנדינביה (Postiljonen ,JJ ,Taken By ו־ Little Dragon Trees) – עד היום עוד לא ברור לגמרי למה. בין היתר מניחים שמדובר בשילוב יוצא דופן של מדינות עשירות שמאפשרות למוזיקאים שלהן לתהות באחו בזמנם הפנוי ואז להתייחד עם האבלטון באולפן; בתוספת של חסך בשמש – כזה שמתאפיין בצימאון פנטזיונרי ולא רצוני לאיזה זוג קרניים מלטפות. בנוף המוזיקה הישראלי פחות מקובל להיתקל בלהקות חולמניות כאלה, שיש להן פנאי, מרשרשים והרהורים – כמותרות – על לאן כולם מתנדפים כשהאגם קפוא. אם מתעלמים מהפופ המסחרי, חלוקה גסה תצביע על כך שהסטרס בארץ – שנובע בעיקר ממצב הישרדותי תמידי ומדם חם בכללי – מוביל את המוזיקאים לנבוח במחוזות הרוק, לצאת להפגנה היפ הופית בשכונה, או לסובב כפתורים בניכר. Snow Clerks, פקידי השלג בעברית, פועלים כנגד הלחות ומתעקשים לקרר לכם את האוזניים גם בחום הנורא של יולי־אוגוסט. זהו הרכב ישראלי חלומי שתוהה באנגלית ומתמקד בסאונד ובהפקה מצוחצחים. ליאור טף (שירה), נינה ריזאנוב (שירה) ויותם בקר (הפקה מוזיקלית) הם הגרעין ואליו חוברים עוד ארבעה חברים־נגנים למטרת הופעות חיות. בימים אלה סנואו קלרקס מציעים למכירה ולהאזנה בסטרים את "Bugs on a Windshield", אלבום בכורה שמיישר ביט עם אותו דרים־פופ סקנדינבי. ליאור טף דורדר לשיחה סמי־אסוציאטיבית וניסה לבהות לי בהקיץ.

ההתחלה:

"נפגשנו לפני שנתיים במסגרת הלימודים במיוזיק, מכללה ליצירה ולהפקת מוזיקה בתל אביב. לקראת השנה האחרונה, שלושתנו חברנו לפרויקט סיום תחת קונספט אווירתי־חללי. נרתמנו לתהליך ועבדנו ממש קשה לאורך כל השנה. אמנם עבדנו תחת הליווי של אנשי מיוזיק, אבל עשינו הכל לבד והשקענו את הנשמה בפרויקט – אינדי אמיתי. עם סיום הלימודים זה רק התבקש שנמשיך באופן עצמאי".

Snow Clerks:

"עברה שנה שלמה עד שמצאנו שם ללהקה. חיפשנו שם שיוצר אווירה, שמעלה ריח באף ואיזושהי אסוציאציה, או ויז'ן. שום דבר לא נשמע לנו טוב, אבל אז השם Snow Clerks קפץ וישר נתפס".

מוזיקה לאנשים הבודדים:

"ניסינו לאפיין את הקונספט שרצינו להציג, את השירים שלנו ואת הנושאים שעומדים מאחוריהם. צללנו פנימה, והרעיון של האדם הקטן מול העולם הגדול, על כל המשתמע מכך, הנחה אותנו ביצירה. הרבה מהשירים מדברים על דמויות שנמצאות בעולם שגדול עליהם. זה בא לידי ביטוי גם בוויז'ואל ובגרפיקה – דמות הדייג היא מוטיב חוזר אצלנו. אבא של נינה אוהב לדוג אז אנחנו שואלים ממנו את החכות לצילומים. פעם שמעתי מישהו שאמר שבעברית, שפת האם, אפשר להעביר מסר חד וברור. באנגלית לעומת זאת קל להעביר רעיון כללי ואווירה וזה מה שמאפיין אותנו, אלמנט ה־Wondering".

השפעות:

"קשה לנו להצביע באופן ישיר על ההשפעות שלנו, בעיקר כי כל אחד מאיתנו מגיע מעשור אחר. אני מהסבנטיז, יותם חולה אייטיז ונינה היא לחלוטין ניינטיז. מוזר, אבל אין לנו רפרנסים בכלל, מעולם לא הצלחנו למצוא דברים ששלושתנו אוהבים. הדגש הוא ליישר בינינו קו מבחינת ההפקה והסאונד".

לייב:

"סיימנו את שנת הלימודים כשאלבום הבכורה שלנו היה כבר כמעט מוכן. היה לנו ברור שנצטרך להקים הרכב שמיועד להופעות חיות והחלטנו להיעזר באנשים חיצוניים. בנינו הרכב של שבעה נגנים וזה באמת אתגר גדול, אבל אני חושב שהצלחנו ליצור שילוב שעובד. מפני שאנחנו הרכב צעיר, אנחנו לרוב נצמדים מבחינה עיבודית לאלבום. העובדה שהיה לנו אלבום גמור לפני הופעה הקלה על חלוקת התפקידים שכבר היו קיימים".

תוכניות:

"אנחנו ממש טריים בתחום. כרגע אנחנו משתפשפים בארץ עם תמיכה של החברים. בשלב מאוחר יותר, אם נרגיש שהשלג הופך לאש ואנחנו מתאימים לחו"ל, לא נהסס".