מהנעשה באיסטנבול: תמונת מצב מוזיקלית לרגל פסטיבל סאונד פורטס

למרות המצב הפוליטי הקשה, סצינת המוזיקה של איסטנבול מתעקשת להרים ראש ולהמשיך הלאה. תמונת מצב מאת אחד העורכים של מגזין התרבות הטורקי האלטרנטיבי Bant

אין ספק שזו תקופה קשה לטורקיה. ימי השגשוג של העשור האחרון, שמשכו אלינו הרבה להקות ומוזיקאים זרים, עברו מזמן. פיגועים, תהפוכות פוליטיות וכלכלה דועכת השפיעו מאוד, גם אם בעקיפין, על חיי התרבות בעיר, ובמיוחד על סצינת המוזיקה. החל מאמצע שנות ה־2000 איסטנבול הפכה ליעד חדש ואטרקטיבי עבור להקות בסיבובי הופעות. זה הוביל לפתיחתם של מועדונים ופסטיבלים חדשים ומשך הרבה קהל. זו הייתה תקופה מרגשת עבור כל תושבי העיר שהיו מעורבים בחיי התרבות והמוזיקה המקומיים. אבל ברגע שהגיעו הפצצות והפיגועים, איסטנבול מיהרה לאבד את הקסם שלה. עוד ועוד הופעות בוטלו, ופחות ופחות להקות הסכימו להגיע לטורקיה. המצב הזה ממשיך, והמצב הכלכלי לא ממש עוזר.

Gaye Su Akyol (צילום: Aylin Güngör)
Gaye Su Akyol (צילום: Aylin Güngör)

אבל לכל סיפור יש צד חיובי, נכון? היעדרן של להקות זרות הכריח את המועדונים והפסטיבלים להפנות את מבטן ללהקות מקומיות. עכשיו הסצינה הטורקית החדשה משגשגת. כל הזמן יוצאים תקליטים מעולים והקהל נוהר להופעות האלה. האינדי, ההיפ הופ והרוק הפסיכדלי בטורקיה משגשג ומתחיל סוף סוף גם להישפך החוצה לעולם. צמד הסינת'פופ Jakuzi הוציא לאחרונה את האלבום "Fantezi Müzik", שהוציא הלייבל המשפיע City Slang. עוד שם מדובר הוא זה של הזמרת Gaye Su Akyol. האלבום השני שלה, " Hologram İmparatorluğ" הוביל להתעניינות של פסטיבלים אירופאיים גדולים כמו פסטיבל BBC ופסטיבל פיצ'פורק מיוזיק. עוד שמות, כגון İnsanlar, Gevende, Ah! Kosmos, kim ki o ו-She Past Away כבר התגלו על ידי לייבלים בארצות הברית ובאירופה ונהנים מהצלחה יחסית בחו"ל.

למי שרוצה לטעום מהסצינה הטורקית כדאי להתחיל עם השמות האלו ואז לצלול לתוך עולם הלייבלים העצמאיים המקומיים. שני לייבלים חשובים עבור אוהבי האמביינט וההיפ הופ הם M4NM ו-Tektosag. כדאי גם להתעניין ב-Palmiyeler ובסאונד הגיטרות הפוזיטיבי והמואר שלהם, The Ringo Jets הפסיכדליים, הכבדים והעוצמתיים והאלבום מרחיב התודעה "Sömestr" של Ayyuka, שבו מתארח הסקסופוניסט הניגרי האגדי אורלנדו ג'וליוס.

Palmiyeler
Palmiyeler

מבין הלהקות שמגיעות לפסטיבל סאונד פורטס, זו שהכי חשוב לראות היא כמובן Baba Zula. הלהקה, שהוקמה על ידי מוראט ארטל (שאחראי גם להרכב הקאלט הנסיוני Zen) ולבנט אקמן, השפיעה מאוד על הסאונד המקומי. באבא זולה משלבים פולק אנטולי, דאב ופסיכדליה. השנה הלהקה חוגגת 20 שנות פעילות בסיבוב בינלאומי והאלבום "XX".

באבא זולה (צילום: Ekin Özbiçer)
באבא זולה (צילום: Ekin Özbiçer)

פסטיבל סאונד פורטס תל אביב-איסטנבול, 25-29.4, לאיוונט בפייסבוק