הפלייליסט של ירמי קפלן

האזינו לשירים האהובים על המוזיקאי, לקראת מופע האיחוד עם להקת הפרחים

ירמי קפלן. צילום: שיר חסין
ירמי קפלן. צילום: שיר חסין

ירמי קפלן ולהקת הפרחים יתאחדו למופע חד פעמי לרגל 20 שנה למופע "לזיין ולברוח". ההופעה תתקיים במועדון הבארבי בתל אביב ב-16.4. בינתיים, האזינו לשירים האהובים על קפלן:

קפלן על הבחירות:

"Grand funk railroad – "We're an American band

בגיל ארבע עשרה הייתי וואנאבי מתופף צעיר שעקב באוזניו אחרי כל מהלומת תוף שאזניו יכלו לקלוט. כך שמעתי יום אחד בתחנת קול השלום את שיר ה-Cowbell (כלי הקשה) הראשון שלי. זה היה השיר הראשון ששמעתי עד אז שנפתח בסולו תופים (כולל ה-Cowbell) ולא רק שהפתיחה העיפה לי ת׳מוח, גם השיר שבא בעקבותיו היה מגניב ומרומם. ביליתי שעות טובות מחיי הצעירים עד שהצלחתי לרכוש את המיומנות שתאפשר לי לנגן את הפתיח תופים האגדי הזה.

"Crosby, Stills, Nash & Young – "Carry On

האלבום "Way Streetי 4" מתחיל עם שעה אקוסטית וממשיך בחמישים דקות חשמליות שהיו מחשמלות עבורי בגיל 14-16. ארבעה יוצרי פולק-רוק אמריקאי שנותנים שעתיים של אורגיית גיטרות אינסופיות והרמוניות קולות. שירים של ארבע דקות במקור הפכו לג׳אם סשן אדיר של כמעט ארבע עשרה דקות בניצוחם של ניל יאנג וסטיבן סטילס. הייתה אוירה והלך רוח שמשתקף מהאלבום והוא כולל המון תשוקה לנגן מוסיקה, כנות בכתיבה ובהגשה ושבירת הגבולות הרגילים של השירים. יש ממי ללמוד.

יהודית רביץ – "אהבה יומיומית"

אי שם בסוף שנות השבעים (1978), מעט אחרי שסיימתי תיכון, יצא השיר "אהבה יומיומית" של יהודית רביץ. השיר כבש אותי מהנפש פנימה, למרות (אולי בגלל) שזה שיר בנות קלאסי. המנגינה השברירית והנוגעת עם השירה האינטימית של יהודית רביץ, שמרגישה כמו קטיפה על העור. ואז אתה מעכל את הטקסט של תרצה אתר. לא עוד טקסט רומנטי על היופי שבאהבה אלא משהו עם אופל, על הנפתלות שבה. השיר נחרט לא רק בזכרון הנפש שלי, אלא גם על דגל היצירה שלי. ההתעסקות בשקרים היומיומיים שמלוים אותנו, גם מול האהובים עלינו ביותר, ובפגמים אחרים שבאהבה, הפך עם השנים לנושא שחוזר יותר מפעם בשירים שלי (ממחר, מבטיח לך אפסיק לשקר). שיר ממיס!

החברים של נטאשה – "את לא"

השיר הראשון ששחררו החברים של נטאשה היה בעל גרוב כמעט פאנקי עם ליין בס סופר מגניב והגשת שירה כל כך לא ישראלית אופיינית. הוא יצא כשהייתי בתחילת הדרך של כתיבת שירים וכשהייתי שומע את השיר ברדיו הייתי מייד מתמסר לשילוב הנהדר של הגרוב וארקדי, צועק בלב: !Go Arcadi go וחושב לעצמי: כאלו שירים אני רוצה לכתוב.

"Steely Dan – "Aja

בגיל 17 אתה מתמסר למוזיקה באופן מאוד אינטנסיבי. בתור מתופף שכונתי הייתי מקשיב באדיקות ומנסה לפענח את כל תפקידי התופים ששמעתי. ואז הגיע האלבום Aja. אלבום שהכיל שילוב של מרכיבים שהיו מוכרים לי מעולם הרוק ופופ עם תכנים מוסיקליים מורכבים מעולם הג׳ז. המלודיות כישפו וכבשו אותי. אלו היו שירים מלאים בטוויסטים ותפניות מפתיעות. יותר מכולן היה שיר הנושא, רצועה בת שמונה דקות בהשפעות ג׳ז כבדות עם מלודיה מכשפת. יצירה בפני עצמה כשהדובדבן: סולו סקספון של ויין שורטר (ממייסדי Weather Report) על קטע תופים חדשני מופתי ומדהים של מתופף בשם סטיב גאד שעומד להיות אחד המתופפים המשפיעים בעולם בעשור שאחרי.