חלום אמריקאי

מזוג סטודנטים משועממים הפכו מדלן פולין ובריאן אובליביון ל־Cults, הרכב אינדי־פופ מבוקש ואהוב. לרגל הגעתם להופעה בארץ, פולין מספרת על ההצלחה המפתיעה ומסבירה איך היא ממשיכה לעבוד עם האקס

Cults
Cults
1 באפריל 2014

"היינו משועממים וכולם מסביבנו עשו מוזיקה, אז אמרתי לו 'בוא אליי הביתה, ננסה גם'", אמרה מדלן פולין לבן זוגה דאז בריאן אובליביון. השניים, שהיו אז סטודנטים לקולנוע בסן דייגו, עם ידע בסיסי בלבד בנגינה והפקה, הקליטו במשך שני סופי שבוע שלושה שירים והעלו אותם לרשת. למחרת, פולין מצאה את השיר המצוין שלהם,"Go Outside" , מככב בקטגורית "המוזיקה החדשה הטובה ביותר" של אתר פיצ'פורק ובן רגע הזוג המאוהב הפך לכוכב עולה בשמי סצנת האינדי־פופ העולמית. ארבע שנים מאוחר יותר ועם שני אלבומי אולפן באמתחתם, אחרי שהספיקו לפרק את החבילה הזוגית אך להמשיך לפעול יחד כלהקת Cults, מגיעים השניים להופעה ראשונה בישראל, בהפקת נרנג'ה.

בראיון לקראת הגעתם מספרת פולין על הדרך שעשו, על העבודה המשותפת כזוג פרוד ועל אהבה אחת משונה שהם חולקים. "כשרק התחלנו, היינו ממש אובססיביים לכל נושא הכתות, מה שאפשר להבין גם מהשם שבחרנו ללהקה", מספרת פולין. "זו בטח תקופה שכולם עוברים בשלב כזה או אחר. צפינו בהמון סרטים דוקומנטריים על כתות, כמו זו של הרוצח צ'רלס מנסון, ועל ההתאבדות ההמונית בג'ונסטאון. אבל זה היה מין קטע חולף".

מה שנותר קטע די קבוע של השניים הוא האהבה המשותפת לקולות נשיים מתוקים־קשוחים מהסיקסטיז, שאפשר למצוא אצל הזמרות של השאנגרי־לאס והרונטס ואצל לסלי גור, למשל. כבר בשירים הראשונים שהוציאה Cults היה אפשר לשמוע את ההשפעה על סגנון השירה של פולין. אך השניים בשום אופן לא מחזרו את הסגנון, אלא ארזו אותו בהפקה עכשווית לגמרי, עם נגיעות של אלקטרוניקה ושל דרים־פופ.

ההצלחה שלכם הגיעה באופן מאוד פתאומי, לא משהו שציפיתם לו אני מניח.

"ממש לא ציפינו! הקלטנו את השירים על לפטופ בבית, פרסמנו אותם בפייסבוק ויום אחרי זה כבר הופענו בעמוד הראשי של פיצ'פורק. בכלל לא ציפינו שמישהו יאזין לשירים, רק ניסינו לעשות את זה בשביל הכיף. כשקלטתי איזה רעש זה עשה התקשרתי מיד לבריאן. זה היה די שוק".

בעקבות ההצלחה הפתאומית, עזבו פולין ואובליביון את הלימודים ועברו לניו יורק להקליט אלבום. "גם ככה היינו מבריזים המון מהשיעורים", היא מספרת, "בהתחלה חשבנו שנעשה הפסקת לימודים של שנה לטובת הלהקה, אבל מאז אנחנו פחות או יותר כל הזמן מופיעים או מקליטים". הביקורות שיבחו את האלבום הראשון, שיצא ב־2011 ונושא את שם הלהקה. חוץ מהלהיט "Go Outside", מופיעים באלבום הנהדר עוד כמה שירים שפשוט לא עוזבים את האוזן, בהם "Oh My God" ו"You Know What I Mean" שגם עשה את דרכו לפלייליסט של גלגלצ. בשנה שעברה יצא אלבומם השני, "Static", שבניגוד לאלבום הבכורה הוקלט עם כלים חיים, אך נדמה שהתקשה להשיג את אותה תשומת לב שקיבל קודמו, למרות הסינגל המצוין "High Road".

"הביקורות על האלבום הראשונות היו נהדרות מכל כיוון, אבל לא ציפינו שהביקורות ימשיכו להיות לגמרי חיוביות מצד כל המבקרים, והאמת היא שזה גם לא מה שמשנה לנו. מה שכן חשוב הוא שאנשים אוהבים אותנו ומגיעים להופעות, וזה לגמרי המצב כרגע. בדיוק סיימנו סיבוב הופעות בארצות הברית שהיה מעולה וקיבל ביקורות מצוינות, ועכשיו אנחנו יוצאים לאירופה. אין לנו על מה להתלונן. אם היית אומר לנו לפני ארבע שנים שנוזמן להופעה בישראל, היינו צוחקים. כשהציעו לנו לבוא התלהבנו מאוד, אמרנו שחייבים לעשות את זה".

על האלבום הראשון מדלן מספרת שהם לא ממש ידעו מה הם עושים. הם נכנסו להקליט ודי אלתרו את ההמשך. לעומת זאת, ב"Static" השניים כבר היו מנוסים יותר והגיעו לרמה גבוהה יותר של הקלטה ונגינה.

אפשר להגיד שהאלבום השני שלכם קצת יותר אגרסיבי מהראשון. גם הפכתם בו ללהקה של ממש – הוספתם נגנים, זה כבר לא רק שניכם.

"אני חושבת שהאלבום השני קצת יותר אגרסיבי כתוצאה מכך שאנחנו מנגנים בו בכלים חיים לעומת קודמו שבו הרוב היה ממוחשב. רצינו שהאלבום השני שלנו יישמע יותר כמו אלבום לייב, כי כשהקלטנו את השירים הראשונים שלנו בכלל לא ציפינו שנגיע לנגן אותם בלייב. היינו צריכים ללמוד איך לעשות את זה, איך להביא את האלבום הראשון לתצורה של הופעה. כך הגענו למסקנה שהכי הגיוני לעשות את זה עם להקה מלאה. כך התגבשה הלהקה".

למה קראתם לאלבום "Static"?

"זה התחיל בסיבוב ההופעות הראשון שלנו שמאוד רצינו שיהיו לנו טלוויזיות על הבמה כשאנחנו מופיעים. לא ממש הצלחנו לגרום לזה לקרות, אבל כשהתחלנו להקליט את האלבום השני קנינו כמה טלוויזיות ישנות והן פשוט דלקו בסטודיו כל הזמן. מכיוון שהן לא באמת היו מחוברות לשום דבר הן רק שידרו מסך שלג כל הזמן. היה לנו כיף לבהות בהן".

אגב מסכים, הקלטת לאחרונה מוזיקה לסרט, לא?

"כן, הקלטתי שיר לסרט הערפדים החדש של ג'ים ג'רמוש, "Only Lovers Left Alive" בכיכובה של טילדה סווינטון. הקלטתי קאבר ל'Funnel of Love' של וונדה ג'קסון".

כשאת ובריאן הקמתם את Cults הייתם זוג ולאחרונה נפרדתם. איך זה השפיע על הלהקה בכלל ועל "Static" בפרט?

"אני חושבת שזה הקל עלינו מאוד. כשהיינו ביחד הכל סבב סביב הלהקה כל הזמן, ממש לא הייתה לנו מנוחה. או שהיינו בסיבוב הופעות, או שהיינו בבית, מדברים רק על המוזיקה. לעומת זאת, כשהקלטנו את האלבום הזה, הייתה הפרדה בין העבודה באולפן לבין החיים הפרטיים שלנו וזה היה שינוי מאוד חיובי. חוץ מזה, הגיטריסט שלנו, דייב, היה איתנו בסטודיו כל יום ושימש מעין מתווך שסידר בינינו את העניינים ועשה את הכל הרבה יותר נוח".

זה בטח די מעייף להישאל פעם אחר פעם על היחסים שלך ושל בריאן. את כבר מתרגלת לזה?

"(צוחקת) כן, כן, זה מעצבן לפעמים. ולפעמים זה מצחיק כי קורה שאני או הוא מתראיינים ושואלים אותנו למה היחסים בינינו לא הסתדרו בזמן ששנינו יושבים יחד במכונית, ואז זה שלא מתראיין מנסה להקשיב לתשובות של האחר. זה כמו טיפול זוגי מול עיתונאי".

Cults יופיעו בבארבי בראשון, 20:30. מופע פותח: Garden City Movement