רד אקסס עושים עוד צעד לכיוון הרוק התל אביבי – וזה לא בהכרח לטובה

האלבום החדש של ניב ארזי ודורי סדובניק תופס אותם מחוברים לאינדי המקומי, אבל דווקא הרצועות האינסטרומנטליות ואלה שמציגות את סך ההשפעות שלהם הן הטובות באלבום

ניב ארזי ודורי סדובניק. רד אקסס. צילום: נמרוד סונדרס
ניב ארזי ודורי סדובניק. רד אקסס. צילום: נמרוד סונדרס
22 באוגוסט 2017

כבר שנים לא מעטות שישראל מהווה חממה מוצלחת למוזיקאים ותקליטנים מהקצוות האלקטרוניים השונים של הסקאלה – אינפקטד מאשרום, גיא גרבר, בורגור ויותם אבני הם רק כמה דוגמאות לאמנים שהצליחו לפרוץ את השערים לחו"ל. אך אם מחפשים שם להרכב בולט ש"עשה את זה" בשנים האחרונות, אין ספק שצריך למקם את הצמד רד אקסס בראש הרשימה.

ניב ארזי ודורי סדובניק, שמתקלטים ומופיעים בשנים האחרונות בכל הפסטיבלים החשובים בעולם, כדוגמת קואצ'לה וסונאר, יוצרים ומנגנים ביחד עוד מימיהם כתלמידי תיכון ברמת השרון. בהמשך הקימו את להקת רד קוטון, שפעלה באמצע העשור הקודם ונשמעה כמו הגרסה הישראלית לקיור ולבאוהאוס. ב-2009 החלו להופיע יחד כרד אקסס, ומאז הם בולטים עם סאונד ייחודי, שמציע תמהיל המורכב מטכנו והאוס לצד השפעות רוק פסיכדלי, פוסט פאנק וניו ווייב משנות השמונים.

רד אקסס (צילום: יח"צ)
רד אקסס (צילום: יח"צ)

אותו סאונד ייחודי ייהפך לסימן ההיכר של רד אקסס, שממשיך לפעול עד היום בקו התפר שבין מוזיקת מועדונים לרוקנ'רול מלוכלך. אלבומם הראשון של הצמד, "Ballad Of The Ice" שיצא ב-2014, המשיך עם הקו המוזיקלי הזה, כשהוא מדגיש את יכולות ההפקה המשובחות של ארזי וסדובניק. לעומת זאת, "The Beach Goths", אלבומם החדש והשני במספר של הגרזנים, והראשון שיוצא תחת לייבל הבית של הצמד (הקרוי באופן הולם "גרזן רקורדס"), יוצא מהמועדונים ופונה לכיוון יותר אינדי רוק.

ניתן היה לראות את ניצני התהליך הזה, כשרד אקסס הקימו את הפרויקט הצדדי אחוזת בית – להקה שהכילה חברים כמו אילון קורח מהמפשעות, לצד גילברט וגבריאל ברויד מהמסך הלבן, איתם הגרזנים שיתפו פעולה בלהיט "המם אותי". בניגוד ל-"Ballad Of The Ice", שהיה מהודק יותר בתור אלבום פריצה לעולם, "The Beach Goths" מתכתב יותר עם סצינת האינדי התל אביבית ומכיל מספר קטעים בעברית, שמהווים דווקא את הרצועות החלשות יותר באלבום.

"Tarzan Blues", בו מתארחים קורח בשירה וגבריאל ברויד בגיטרה (וטרזן בצעקת הקרב הקולנועית המפורסמת), היה יכול לעבוד בתור רצועה מוצלחת באלבום של המפשעות, אך "Relaxation", בו ברויד תורם בשירה, כבר נשמע כמו ניסיון חיוור במיוחד של מוזיקאי ישראלי לשיר באנגלית, כולל המבטא הזר.

קטע הפתיחה של האלבום, "Ride The Sus", היה יכול לעבוד טוב בתור קטע אינסטרומנטלי אילו היו מוותרים על הליווי הג'יברישי שבין אנגלית לעברית. בכלל, הקטעים האינסטרומנטליים באלבום, בהם "Tantram Power", "Piper Work" ו-"Shir 1" – הרצועה הקלאבית ביותר באלבום, הם החזקים יותר ומגלים את נקודות החוזק של ארזי וסדובניק בתור מפיקים. גם "Talmood" בעל הוייב הג'אזי, בו מתארח סקסופוניסט העל אייל תלמודי, תורם את איכויותיו שלו לאלבום.

השירים הכי יפים ב-"The Beach Goths" הם "What Is In Your Head", שנשמע כמו מחווה ללהקות השוגייז הגדולות של תחילת שנות התשעים כמו רייד ומיי בלאדי ולנטיין ו-"Into Your Arms", הרצועה הסוגרת של האלבום, בה מתארחת עדי ברוניקי מהצמד דף צ'ונקי. לא במקרה אלה השירים הכי טובים באלבום – הם נשמעים כמו סך ההשפעות של רד אקסס, בהם האנגלית נשמעת טבעית יותר והמוזיקה לא מנסה להתחכם שלא לצורך. אם אלבומם הבא של רד אקסס יכיל יותר שירים כאלה, אז הצמד באמת יעלה לליגה של הגדולים, ויעבור לבמות עוד יותר גדולות בפסטיבלים בהם הם מככבים.